Gå til innhold

"valgte selv bort livet"

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lokalavisene her jeg bor, er det nå blitt stadig mer vanlig å lese at han eller hun "valgte selv bort livet". Hva synes dere om dette? Er det nødvendig? Det opplyses jo ikke om andre dødsårsaker?

Skrevet

Det står jo ofte noe om årsak, direkte eller indirekte. Eller i alle fall om det var lang tids sykeleie osv. Og at man ønsker gave til Kreftsaken eller tilsvarende, fremfor blomster. Slik skjønner man jo hva som var årsak.

Skrevet

I dødsannonser tenker du på?

Det er mange ganger de indirekte opplyser om dødsårsak ved at det står "like kjært som blomster er en gave til den norske kreftforeningen" eller noe, eller "etter langt sykeleie gikk xxx desverre bort", eller "xxx døde plutselig fra oss" så var det uventet, eller "xxx ble så brått revet i fra oss" så var det ulykke.

Skrevet

Det står jo ofte noe om årsak, direkte eller indirekte. Eller i alle fall om det var lang tids sykeleie osv. Og at man ønsker gave til Kreftsaken eller tilsvarende, fremfor blomster. Slik skjønner man jo hva som var årsak.

Du og du så enige vi er. ;)

Skrevet

Det står jo ting som "ble brått revet fra oss", "døde etter lang tids sykdom" og "sovnet stille inn", så jeg ser ikke helt at det er noen stor forskjell.

Jeg synes det er litt fint, jeg. Hvis det føles riktig for de etterlatte, er det riktig å gjøre.

Skrevet

Du og du så enige vi er. ;)

Men hvorfor gjemmer du deg så godt for tida, ser deg bare på dol, ikke de to andre stedene jeg pleide "se" deg...

Skrevet

Men hvorfor gjemmer du deg så godt for tida, ser deg bare på dol, ikke de to andre stedene jeg pleide "se" deg...

Orker ikke mer enn 3 ting av gangen, og nå gjør jeg alltid så mye annet samtidig.

Skrevet

Det står jo ting som "ble brått revet fra oss", "døde etter lang tids sykdom" og "sovnet stille inn", så jeg ser ikke helt at det er noen stor forskjell.

Jeg synes det er litt fint, jeg. Hvis det føles riktig for de etterlatte, er det riktig å gjøre.

Hva med vedkommende som er død? Hvis livet ditt ble så vanskelig, at du ikke så noen annen utvei enn å avslutte det, ville du at det skulle stått i avisen?

Skrevet

Orker ikke mer enn 3 ting av gangen, og nå gjør jeg alltid så mye annet samtidig.

Kan'ke skjønne det... hehe

Skrevet

Hva med vedkommende som er død? Hvis livet ditt ble så vanskelig, at du ikke så noen annen utvei enn å avslutte det, ville du at det skulle stått i avisen?

Da tror jeg ikke jeg hadde brydd meg noe som helst om akkurat den biten.

Skrevet

Det er jo de nærmeste pårørende som skriver og jeg syntes det er sterkt og fint gjort. Dessuten kan det jo hende at de vil opplyse om det sånn at folk ikke spør, eller hvisker og tisker i krokene..

Skrevet

Det er de etterlatte som skal leve videre, og som må gjøre det som er riktig for de. Det må veie tyngre enn hva den som har tatt selvmord kanskje hadde ønsket synes jeg.

Skrevet

Jeg synes det er en fin måte å fortelle på, om man ønsker det. Da er det kanskje enklere å at kontakt med etterlatte etterpå, enn om man ikke vet hva som har skjedd.

Det er ikke så lenge siden selvmord var forbundet med skam. Ved formuleringen "valgte selv bort livet" sier man at det er avdødes eget ønske, og åpner kanskje for større forståelse ?

Skrevet

Hva i all verden for slags rolle spiller det for den som faktisk er død?

Ser du for deg at de sitter oppe på en sky og følger med eller noe?

Er man død, så er man død. Da er det de etterlevende og deres ønsker og følelser man skal ta det fulle og hele hensyn til.

Skrevet

Det er nok for å unngå bygesladder tenker jeg. For den pleier det jo å være nok av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...