Kjersti S Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Det skal nok være are, ja. Here you are eller here are you... Here IS you blir feil. Derimot kan (bør) man si I wish I were, isteden for I wish I was. Hvorfor I wish I were? Sånn som jeg har lært å bøye er det sånn: I was you were he, she, it was we were you were they were 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Sier du, som er med i Snack a Jack-reklamen!! ;-) Hææh? *paranoid* 0 Siter
Gjest mij Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Hææh? *paranoid* Du har vel sett den reklamen "og du holder deg unna skuffen min"... Du ligner sikkert ikke i rl, men fra bildet på DOL-galleriet, så.. :-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Du har vel sett den reklamen "og du holder deg unna skuffen min"... Du ligner sikkert ikke i rl, men fra bildet på DOL-galleriet, så.. :-) Åh, satan! Det har jeg faktisk ikke tenkt på! Har bare fått høre i flere år nå at jeg er dobbeltgjengeren til Veronica Orderud... 0 Siter
Gjest fiskebolla Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Det du antagelig reagerer på og som gjør at du synes det høres feil ut, er sikkert at det hadde vært bedre med "baby, here you are". Ordstillingen i "here are you" er snodig (vet ikke om det er feil, men i hvert fall ikke vanlig og det klinger feil i mine ører). 0 Siter
morsan Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Med mindre du snakker gammel slang eller new york gangsterslang, så er det alltid "are". En av de mest kjente slangsangene er vel "Bess, you is my woman now" fra Porgy and Bess, av G.Gerschwin. "..............................." Som jeg skulle sagt det selv! :-) Nå fikk du den sangen til å ljome inne i hodet mitt, og det er sikkert noen år siden sist, så det var et hyggelig gjenhør! :-) 0 Siter
morsan Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Hvorfor I wish I were? Sånn som jeg har lært å bøye er det sånn: I was you were he, she, it was we were you were they were Det er riktig, men det er altså et unntak (muligens et frivillig unntak), for tenkte situasjoner, slik som for eks i Spelemann på taket, hvor Tevje synger: "If I were a rich man" http://www.stlyrics.com/lyrics/fiddlerontheroof/ifiwerearichman.htm 0 Siter
morsan Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Åh, satan! Det har jeg faktisk ikke tenkt på! Har bare fått høre i flere år nå at jeg er dobbeltgjengeren til Veronica Orderud... Veronica Orderud kan ikke bli mer ulik hun dama som sier "og du holder deg unna skuffen min"! 0 Siter
Gyda Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 som greier seg med eit så enkelt svar kan produsere en så langt tråd! I is amused! 0 Siter
....AV Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Hvorfor I wish I were? Sånn som jeg har lært å bøye er det sånn: I was you were he, she, it was we were you were they were If I were er riktig. Det heter ønskende konjunktiv. Se f.eks. http://en.wikipedia.org/wiki/Subjunctive_mood 0 Siter
morsan Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Here are you blir kanskje litt feil, men here is you er helt fullstendig på jordet. Beklager! :-) Helt på jordet = Hero on the did 0 Siter
morsan Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 som greier seg med eit så enkelt svar kan produsere en så langt tråd! I is amused! I are too! ;-) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 som greier seg med eit så enkelt svar kan produsere en så langt tråd! I is amused! Da sier jeg bare it goes overhead not duck to disappoint snow in the roomwheel! 0 Siter
Line Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Hvorfor I wish I were? Sånn som jeg har lært å bøye er det sånn: I was you were he, she, it was we were you were they were Fordi når det er noe man skulle ønske vil skje i fremtida/ville vært, bruker man å si "I wish I were". I wish I were somewhere else right at this moment. "Wish I were a rich man... tidelidelidelideli...." Hørt den? Jeg vet ingen annen måte å forklare det på, det bare er sånn. 0 Siter
Babette Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Fordi når det er noe man skulle ønske vil skje i fremtida/ville vært, bruker man å si "I wish I were". I wish I were somewhere else right at this moment. "Wish I were a rich man... tidelidelidelideli...." Hørt den? Jeg vet ingen annen måte å forklare det på, det bare er sånn. Hypotetisk konjunktiv, er det ikke det det heter? Men så har vi Simon and Garfunkel: Homeward bound, I wish I was. Her skulle det kanskje vært were, all den stund han ikke var hjemme? Eller? 0 Siter
Line Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Hypotetisk konjunktiv, er det ikke det det heter? Men så har vi Simon and Garfunkel: Homeward bound, I wish I was. Her skulle det kanskje vært were, all den stund han ikke var hjemme? Eller? Vet ikke helt forskjellen altså... men har kanskje noe med tidsperspektivet å gjøre? Noe som skjedde i fortida, og noe som er fremtidsrettet? Vet da sannelig... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Veronica Orderud kan ikke bli mer ulik hun dama som sier "og du holder deg unna skuffen min"! Mulig det. Dama med kontorskuffen er ihvertfall en hinsides dårlig skuespiller! 0 Siter
Babette Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Vet ikke helt forskjellen altså... men har kanskje noe med tidsperspektivet å gjøre? Noe som skjedde i fortida, og noe som er fremtidsrettet? Vet da sannelig... Jeg forbinder det med et ønske eller en eventualitet som er umulig å oppfylle. Et rent hypotetisk tilfelle. Jfr. If I were you. 0 Siter
Line Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Jeg forbinder det med et ønske eller en eventualitet som er umulig å oppfylle. Et rent hypotetisk tilfelle. Jfr. If I were you. Linken i Wikipedia ga et fint svar på hvorfor 0 Siter
morsan Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Jeg forbinder det med et ønske eller en eventualitet som er umulig å oppfylle. Et rent hypotetisk tilfelle. Jfr. If I were you. Slik husker jeg det fra skoletida - hvor sannsynlig/oppnåelig er det. Og så skal man ikke se bort i fra at sangforfattere velger det ordet som passer best! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.