Gå til innhold

Sopper

Anbefalte innlegg

Skrevet
  Snoopy83 skrev (På 20.4.2005 den 20.35):

Det var da fælt til selvrefs? =)

neida, ikke selvrefs. er bare litt trøtt, men ikke trøtt nok til at jeg vil legge meg.

Skrevet

Får forsøke å huske...

Kantarell, piggsopp, steinsopp, rødskrubb, brunskrubb, alskens kremler, ringløs fluesopp, rødnende fluesopp, blekksopp, matriske, champignon (også kjent som viskelær), traktkantarell, smørsopp, lerkesopp, rimsopp... Nå kommer jeg ikke på fler.

Alle smaker like fælt. Unntatt rå steinsopp, som ikke er så verst. Men det er moro å plukke dem.

Gjest Snoopy83
Skrevet
  Tulla9 skrev (På 20.4.2005 den 20.39):

Bare røyksopp og fluesopp! :P

Ikke fleinsopp da? =)

Takket være "Svidd neger" vet jeg jo hvordan de ser ut - forlagene vil jo ikke inkludere fleinsoppen i bøkene deres =)

Gjest Sam Kvem
Skrevet

Spis minst mulig sopp. En kompis som er i faget sier det fins så mange giftige sopper at det statistisk sett må finnes stoffer i "spiselige" sopper som ikke er bra å få i seg i store mengder.

Pynt på pizza får greie seg for meg.

Sjølplukka sopp er det ingen som får lurt meg til å spise. Nå vet jeg om to som er døde av det. En langsom død.

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Steinsopp, sjampinjong, piggsopp, brunskrubb, rödskrubb, kantarell, traktkantarell og fåresopp er de jeg kommer på som jeg har smakt:) Piggsopp og kantarell er favorittene:)

Gjest baremei
Skrevet
  Shave my poodle skrev (På 20.4.2005 den 20.56):

Steinsopp, sjampinjong, piggsopp, brunskrubb, rödskrubb, kantarell, traktkantarell og fåresopp er de jeg kommer på som jeg har smakt:) Piggsopp og kantarell er favorittene:)

Ja, det advares jo nå for å spise for mye champignon.En skal ikke hive innpå. Men du må opp i en mengde på 2,5 kg/uke for at det skal være skadelig. Dette er gj.snittsforbruket per nordmann per år.

Gjest Shave my poodle
Skrevet
  baremei skrev (På 20.4.2005 den 21.03):

Ja, det advares jo nå for å spise for mye champignon.En skal ikke hive innpå. Men du må opp i en mengde på 2,5 kg/uke for at det skal være skadelig. Dette er gj.snittsforbruket per nordmann per år.

Hehe ja jeg spiser bare litt når det er sesong for det jeg da:) 2,5 kilo i uka höres da helt urealistisk ut å få i seg for noen og enhver synes nå jeg da..

Gjest baremei
Skrevet
  Shave my poodle skrev (På 20.4.2005 den 21.26):

Hehe ja jeg spiser bare litt når det er sesong for det jeg da:) 2,5 kilo i uka höres da helt urealistisk ut å få i seg for noen og enhver synes nå jeg da..

Ja, ikke sant? Må være skikkelig soppelsker da i hvert fall..:)

Gjest den ekte noor
Skrevet

Hva kan skje om man overspiser på det da?

Gjest sopp er topp
Skrevet

Kantarell, traktkantarell, fåresopp, piggsopp, risker, steinsopp, sleipsopp(ja den var det), champinjong, østerssopp og fleinsopp(neida, tuller ;)

Gjest baremei
Skrevet
  den ekte noor skrev (På 21.4.2005 den 5.27):

Hva kan skje om man overspiser på det da?

Man kan visstnok få kreft av det i lengden.

Gjest sopp er topp
Skrevet

Katten min er en hund etter champinjong på boks. Eller ferske som er stekt. Rå vil han nå ikke ha. Men to kg i uka skal vel litt til å få i seg selv for en soppelsker

Gjest sopp er topp
Skrevet
  Sam Kvem skrev (På 20.4.2005 den 20.56):

Spis minst mulig sopp. En kompis som er i faget sier det fins så mange giftige sopper at det statistisk sett må finnes stoffer i "spiselige" sopper som ikke er bra å få i seg i store mengder.

Pynt på pizza får greie seg for meg.

Sjølplukka sopp er det ingen som får lurt meg til å spise. Nå vet jeg om to som er døde av det. En langsom død.

Jeg har plukket mye sopp men har aldri blitt forgiftet. Men har bare gått for de sikre soppene som ikke kan forveksles med giftige.

Fantastisk mat. Stek soppen fri for fukt, kjør på med salt og pepper og avslutt med en god klatt rømme eller fløte og kok inn til stuing. Puttes på rista loff og gjerne etpar sprøstekte bakonskiver ved siden. Snadder!!

Skrevet

Vet ikke om jeg klarer å hsuke alle, men her er et forsøk:

champignon, kantarell, østerssopp, shitake (staves??), røyksopp, steinsopp, rødskrubb, blek piggsopp, og så den som kalles kusopp på folkemunne, pluss sikkert noen andre som min ivrige sopplukkende mor plukket! ;-)

Gjest girasol
Skrevet
  baremei skrev (På 21.4.2005 den 7.44):

Jeg har hørt at man kan få kreft av å gjøre alt i lengden jeg... røyke og... drikke kaffe og... spise smør og...

Gjest baremei
Skrevet
  girasol skrev (På 21.4.2005 den 11.42):

Jeg har hørt at man kan få kreft av å gjøre alt i lengden jeg... røyke og... drikke kaffe og... spise smør og...

Hihi, ja. Alt med måte=bra ordtak.

Men noen ting er jo mer risikabelt ann andre, da, som f.eks. røyking.Og hvit fluesopp;o) Da er det best med total avholdenhet, tror jeg.

Gjest Sam Kvem
Skrevet
  sopp er topp skrev (På 21.4.2005 den 7.48):

Jeg har plukket mye sopp men har aldri blitt forgiftet. Men har bare gått for de sikre soppene som ikke kan forveksles med giftige.

Fantastisk mat. Stek soppen fri for fukt, kjør på med salt og pepper og avslutt med en god klatt rømme eller fløte og kok inn til stuing. Puttes på rista loff og gjerne etpar sprøstekte bakonskiver ved siden. Snadder!!

Sikkert. Jeg tar bare ikke sjansen på sjølplukka.

Store fine hvite fra grønnsakdisken er OK en gang i mellom, stekt i smør med karri til biff.

Gjest den ekte noor
Skrevet
  baremei skrev (På 21.4.2005 den 7.44):

Jaja... Men etter å ha bodd rett ved et kjernekraftverk så får jeg vel spandere på meg litt sopp uansett trur jeg:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...