Gå til innhold

Selvangivelse - aksjer og RF-1089/1061

Anbefalte innlegg

Gjest egentlig ingen kapitalist
Skrevet

Jeg synes selvangivelsen er lett å endre på, helt til det kommer til aksjer og aksjefond.

Jeg skjønner rett og slett ikke hva jeg sal fylle ut av RF-1061 eller 1089, hva RISK er eller noe slikt...

Noen som vet?

Jeg kjøpte og solgte aksjer i Tomra i løpet av 2004, jeg kjøpte aksjer i Opera Software (før de kom på børs) i 2004, og har ellers div. aksje- og rentefondsandeler (i og utenfor Norge).

tigertrollet
Skrevet

RF-1061 Realisasjon av aksjer skal brukes når du har foretatt et salg (realisasjon) av aksjer i 2004.

En aksjes inngangsverdi (kjøpesum pr aksje) skal opp- eller nedreguleres med RISK-beløp (Regulering av Inngangsverdi med Skattlagt Kapital -RISK) i det tidsrommet du har eiet aksjen. RISK-systemet ble innført for å motvirke dobbeltbeskatning av selskap og aksjonær

Se veiledning til utfylling på skatteeatens sine sider:

http://www.signform.com/Scripts/Signform.dll?SignForm&LANG=NO&COUNTRY=NO&ARCHIVE=FTH&MODE=PIC&DB=SF&COMP=357884&HELPCOMP=0&PATH=/26396/14614/78977/99458/&REF=1

RF-1089? Mente du RF-1086? I såfall kan du bare glemme det såfremst det er din private selvangivelse. Det er kun pliktig for aksjeselskap/almennaksjeselskap.

(du har vel fått en oppgave fra aksjonærregisteret med din beholdning).

Gjest fortsatt ingen kapitalist
Skrevet

RF-1061 Realisasjon av aksjer skal brukes når du har foretatt et salg (realisasjon) av aksjer i 2004.

En aksjes inngangsverdi (kjøpesum pr aksje) skal opp- eller nedreguleres med RISK-beløp (Regulering av Inngangsverdi med Skattlagt Kapital -RISK) i det tidsrommet du har eiet aksjen. RISK-systemet ble innført for å motvirke dobbeltbeskatning av selskap og aksjonær

Se veiledning til utfylling på skatteeatens sine sider:

http://www.signform.com/Scripts/Signform.dll?SignForm&LANG=NO&COUNTRY=NO&ARCHIVE=FTH&MODE=PIC&DB=SF&COMP=357884&HELPCOMP=0&PATH=/26396/14614/78977/99458/&REF=1

RF-1089? Mente du RF-1086? I såfall kan du bare glemme det såfremst det er din private selvangivelse. Det er kun pliktig for aksjeselskap/almennaksjeselskap.

(du har vel fått en oppgave fra aksjonærregisteret med din beholdning).

Så RF-1061 gjelder kun for aksjer jeg har SOLGT i 2004?

Skrevet

Har du mottatt «Realisasjonsoppgave» (RF- 1089) fra likningskontoret, skal denne brukes for beregning av gevinst ved realisasjon av aksjer. De forhåndsutfylte opplysningene må kontrolleres fordi det kan forekomme feil og mangler blant annet fra rapporteringen fra selskapet eller VPS. Skjemaet fylles for øvrig ut med de opplysninger som ikke er forhåndsutfylt og vedlegges selvangivelsen. I andre tilfeller skal skjema «Oppgave over realisasjon av aksjer mv.» (RF- 1061) fylles ut og vedlegges selvangivelsen. Om beregning av gevinster mv., se «Rettledning til oppgave over realisasjon av aksjer mv.» (RF- 1248). Skattyter som leverer selvangivelsen elektronisk, skal alltid fylle ut RF- 1061 og føre opplysningene fra «Realisasjonsoppgave» (RF- 1089) i dette skjemaet.

RISK er:

Inntektsårets tilbakeholdte skattlagte kapital i selskapet fordeles på aksjene i selskapet 1. januar i året etter inntektsåret. Fordelingen foretas i forhold til aksjenes pålydende den 1. januar i året etter inntektsåret, uavhengig av aksjeklasser, om aksjene har forskjellige rettigheter, f.eks. i forhold til utbytte, mv. Man kommer da frem til årets skattlagte kapital for hver enkelt aksje. Denne størrelsen kalles RISK-beløpet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...