Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dataskjermen min flimrer så fælt. Er dette reklamasjon eller kan jeg ha forårsaket det selv? Det er en laptop så når den begynner å flimre må jeg lukke den helt også åpne den igjen for at den skal bli stabil, men dette kan skje flere ganger. Noen ganger blir skjermen min plutselig svart av flimring. Jeg har ikke mister den i bakken eller noe slikt, men hva tror/vet dere? Kjøpte dataen hos Elkjøp for under 5 år siden så reklamasjonstiden har ikke gått ut i hvert fall.

Fortsetter under...

Gjest Persille
Skrevet

"Kjøpte dataen hos Elkjøp for under 5 år siden så reklamasjonstiden har ikke gått ut i hvert fall. "

Jo, det har den...

Både garanti, reklamasjon og alt annet har gått ut. Fem år gammelt datautstyr er for utdatert å regne, beklager.

Skrevet

"Kjøpte dataen hos Elkjøp for under 5 år siden så reklamasjonstiden har ikke gått ut i hvert fall. "

Jo, det har den...

Både garanti, reklamasjon og alt annet har gått ut. Fem år gammelt datautstyr er for utdatert å regne, beklager.

En laptop skal vare i mer enn 2 år og da er reklamasjonstiden 5 år. Det står i forbrukerkjøpsloven: "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

Gjest Persille
Skrevet

En laptop skal vare i mer enn 2 år og da er reklamasjonstiden 5 år. Det står i forbrukerkjøpsloven: "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

Ja, vet det, men det blir annerledes med datautstyr.

En lcd-skjerm (som er på lap-top'er) har ikke varighet på mer enn ett år, og heller ikke garanti på mer enn ett år.

Skrevet

En lcd-skjerm (som er på lap-top'er) har ikke varighet på mer enn ett år, og heller ikke garanti på mer enn ett år.

Og hvorfor fungerer det slik? Det står ingenting om det i mine papirer så hvordan skal jeg kunne vite det? Må vel få det opplyst da?

Skrevet

Og hvorfor fungerer det slik? Det står ingenting om det i mine papirer så hvordan skal jeg kunne vite det? Må vel få det opplyst da?

Ikke verre enn at du ringer butikken og spør.

Annonse

Skrevet

Så lenge mobiltelefoner visstnok skal ha 5 års reklamasjon burde det jo gjelde bærbare også, men du kan ringe forbrukerrådet og spørre: Tlf 815 58 200 (0,39 pr min)

Skrevet

Jo, det har den...

Feil. En PC (med unntak av batteriet) har dekning av kjøpsloven i 5 år. Men bransjen selv gjør sitt beste for å få folk til å tro at det bare er ett års garanti på slike ting.

Skrevet

Feil. En PC (med unntak av batteriet) har dekning av kjøpsloven i 5 år. Men bransjen selv gjør sitt beste for å få folk til å tro at det bare er ett års garanti på slike ting.

Du må skille i garanti og reklamasjonsrett, det er to vidt forskjellige ting. Reklamasjonsretten, som er 5 år på f.eks datautstyr (unntatt batterier) er det man har ifølge loven. Garanti er noe produsent/selger gir som gir deg rettigheter utover de du har som følge av Forbrukerkjøpsloven.

Skrevet

Det er forskjell på garanti og reklamasjonsrett

Skrevet

Du må skille i garanti og reklamasjonsrett, det er to vidt forskjellige ting. Reklamasjonsretten, som er 5 år på f.eks datautstyr (unntatt batterier) er det man har ifølge loven. Garanti er noe produsent/selger gir som gir deg rettigheter utover de du har som følge av Forbrukerkjøpsloven.

Javisst. Jeg vet godt forskjellen på disse. Jeg skiller jo også i innlegget mitt mellom "dekning av kjøpsloven" (altså reklamasjonsrett) og garanti. Men forhandlere prøver ofte å gi inntrykk av at garantien man får av butikken er det som gjelder. Og faktum er altså at uansett hva garantien sier så har en PC fem års dekning innenfor kjøpsloven.

Skrevet

Ja, det var det jeg mente også. Får vel ta meg en tur til Elkjøp og krangle litt igjen. Det er ganske teit av butikkene å gi oss 1 års garanti når vi har rett på 5 år uansett. Men det vel kanskje for å lure oss da..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...