Gå til innhold

regelryttere

Gjest ja litt hissig..

Anbefalte innlegg

Gjest ja litt hissig..
Skrevet

en ung gutt på 19 må i en overgang søke hjelp på sosialkontoret, han har en bsu konto med 3800 kr på. den har han ikke hatt råd til å sette inn penger på i det siste året.

Nå forlanger de at han må si opp kontoen og bruke de pengene.

Jeg har aldri hørt på kortsiktig tenkning, han skal jo ikke gå på sosialen resten av livet og en sånn konto har du bare mulighet for å opprette en gang.

Er dette mulig, har de virkelig lov å forlange det?

fuji1365380447
Skrevet

Jepp, det er regelen. Svært irriterende kanskje, men sånn er det nå en gang.

Man får ikke lov til å ha"formue" når man mottar sosialhjelp. Prinsippet er forsåvidt greit nok, med det føles nok litt urettferdig når det er snakk om så lite.

Bit det i deg. Enten må du finne en annen måte å komme deg over kneika på, eller så må du vinke farvel til BSU ordningen.

Gjest trygdesjefen
Skrevet

Selvfølegelig kan man ikke gi sosialstøtte til folk som har penger.

Skrevet

Syntes dette er hol i hode dette regelverket vårt. Men det er nå engang sånn!

Men gutten er da heldig, at han kun må gå der for en liten periode... da hadde jeg heller fått meg e jobb, og fortsette å sette pengene på konto, han er utrolig heldig som har akkurat denne muligheten... dessuten så skulle det ikke være nødvendig for ham å gå dit, skulle det?

Det første man bør forsøke å unngå er sosilakontor i det hele tatt... Og på sosialkontoret vil de først be han om å låne penger hjemme, hos venner, hos besteforeldre osv...

Gjest ja til arbeidsledighetstrygd for alle
Skrevet

Sånn er det. De forlanger ofte også at du i stedet for å motta stønad tar opp lån på huset ditt for å leve på, selger bilen, bruker barnas skattepenger og lar være å betale dine egne regninger slik at du får lov å spise men i stedet ender i rettsak etter en periode.

Noen krever at en som er på attføring tar opp studielån for å forsørge sin samboer og betale hans tannlegeregninger.

Av og til setter de en øverste grense på husleie + strøm + forsikring tilsammen på max kr 3500 per familie på tre, hvilket vil tilsi at de får råd til å dele en hybel/ettroms hybeleilighet.

Mens andre kommuner lar det beholde BSU'en, huset og barnas sparepenger, og hjelper deg til å finne en løsning med kreditorene, gir deg et lite tilskudd til hjelp av betaling på det kreditorene overhodet ikke vil gå med på at du slipper å betale, lar attførings-studenten slippe å ta opp studielån for å forsørge samboern, og sender ungene på ferie hos besteforeldrene 1 gang i året slik at de får treffes.

Det er _enormt_ stor forskjell fra kommune til kommune, og skrekk-eksemplene finnes i fleng. Det der du kommer med der er ikke et skrekk-eksempel engang. Det er helt normalt. Etter all sansynlighet hjelper alle disse skrekk-eksemplene mange av sosialklientene til å få det en god del verre, og få alvorlige problemer med å karre seg på beina etterpå. Det at du i det hele tatt fikk behandlet saken din innenfor en 6-måneders-periode ville omtrent vært et mirakel her, for de er så flinke å "miste" søknader.

Gjest ja til arbeidsledighetstrygd for alle
Skrevet

Sånn er det. De forlanger ofte også at du i stedet for å motta stønad tar opp lån på huset ditt for å leve på, selger bilen, bruker barnas skattepenger og lar være å betale dine egne regninger slik at du får lov å spise men i stedet ender i rettsak etter en periode.

Noen krever at en som er på attføring tar opp studielån for å forsørge sin samboer og betale hans tannlegeregninger.

Av og til setter de en øverste grense på husleie + strøm + forsikring tilsammen på max kr 3500 per familie på tre, hvilket vil tilsi at de får råd til å dele en hybel/ettroms hybeleilighet.

Mens andre kommuner lar det beholde BSU'en, huset og barnas sparepenger, og hjelper deg til å finne en løsning med kreditorene, gir deg et lite tilskudd til hjelp av betaling på det kreditorene overhodet ikke vil gå med på at du slipper å betale, lar attførings-studenten slippe å ta opp studielån for å forsørge samboern, og sender ungene på ferie hos besteforeldrene 1 gang i året slik at de får treffes.

Det er _enormt_ stor forskjell fra kommune til kommune, og skrekk-eksemplene finnes i fleng. Det der du kommer med der er ikke et skrekk-eksempel engang. Det er helt normalt. Etter all sansynlighet hjelper alle disse skrekk-eksemplene mange av sosialklientene til å få det en god del verre, og få alvorlige problemer med å karre seg på beina etterpå. Det at du i det hele tatt fikk behandlet saken din innenfor en 6-måneders-periode ville omtrent vært et mirakel her, for de er så flinke å "miste" søknader.

barnas sparepenger, selvfølgelig

Gjest ja litt hissig...
Skrevet

barnas sparepenger, selvfølgelig

hadde planlagt å sette inn noen få hundre på denne kontoen hans hver mnd for å spare litt til han mens han strever men det er jeg gla for at jeg ikke hadde kommet igang med enda.

Er nok bedre å åpne en konto i mitt navn.

Gjest hissdegned
Skrevet

Har man penger så trenger man vel ikke gå på sosialen.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Så hvor mener du grensa skal gå for hvor mange penger man kan ha på sparekonto/BSU og likevel motta sosialstønad? 3000? 10 000? 100 000? OK at regelverket kan være temmelig stivbent innimellom, men har man penger, så har man penger.

Gjest papirtiger
Skrevet

Har han bare 3800 kroner på BSU, er det uansett ikke det store tapet.

Jeg skjønner godt at trygdekontoret ikke kan gjøre unntak på denne regelen.

Skrevet

Har han bare 3800 kroner på BSU, er det uansett ikke det store tapet.

Jeg skjønner godt at trygdekontoret ikke kan gjøre unntak på denne regelen.

Tja, BSU er en veldig grei konto og du kan bare opprette det en gang slik jeg forstår det? så litt surt om han skal måtte gå glipp av fordelene med BSU da, forever...

på sikt kan jo bSU hjelpe ham til å få tak i egen leilighet/hus da liksom....

Skrevet

Har man penger, så har man penger.

Er man myndig og ikke forsørges av noen, så må man ta det man har.

Skulle bare mangle!

Gjest den ekte noor
Skrevet

Ja, sånn er det nok... Måtte selv åpne min i samme situasjon.

Gjest papirtiger
Skrevet

Tja, BSU er en veldig grei konto og du kan bare opprette det en gang slik jeg forstår det? så litt surt om han skal måtte gå glipp av fordelene med BSU da, forever...

på sikt kan jo bSU hjelpe ham til å få tak i egen leilighet/hus da liksom....

Har man bare 3800 kroner når man er 19, så ser det ikke så veldig lyst ut for boligsparing uansett...

Man klarer seg fint uten BSU.

Skrevet

Må han ikke da betale skatt av de han tar ut av kontoen? Og det har han vel ikke penger til?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...