Gå til innhold

16 amper

Gjest apmær, vet ikke åsn det skrives

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange watt er 16 amper?("ampær")

Skrevet

Hehe...

Det du mener er hvor mye man kan belaste en 16 amperes sikring?

Når det er snakk om 220 V - så blir det vel 220*16= 3520 watt. Pleier å gå med litt mer, da.

Skrevet

Hvor mange watt er 16 amper er, kommer helt ann på spenningen. Er det 230V?, 12V som på bil?, 24V som på lastebiler? eller er det 230V eller 400V tre-fase anlegg som i større bygg, industribygg?

16amp x 230V = 3.680 watt

16amp x 12V = 192 watt

16amp x 24V = 384 watt

Trefaseanlegg:

16amp x 230V x (roten av 3) = 6.374 watt.

16 amp. x 400V x x(roten av 3) = 11.085 watt.

Hvorfor vil du vite dette og hva gjelder det?

Skrevet

Hvor mange watt er 16 amper er, kommer helt ann på spenningen. Er det 230V?, 12V som på bil?, 24V som på lastebiler? eller er det 230V eller 400V tre-fase anlegg som i større bygg, industribygg?

16amp x 12V = 192 watt

16amp x 24V = 384 watt

Trefaseanlegg:

Er det sånn det regnes ut?! Da lærte jeg noe i dag også! :o) Takk og takk!

Skrevet

16amp x 12V = 192 watt

16amp x 24V = 384 watt

Trefaseanlegg:

Ja, det var litt av en avhandling ;-)

Skrevet

Er det sånn det regnes ut?! Da lærte jeg noe i dag også! :o) Takk og takk!

Det er veldig enkelt:-)

Skrevet

Ja, det var litt av en avhandling ;-)

Hehe, skal det ikke mer til for å få laget en avhandling, så stiller jeg sterkt:-)

Skrevet

Hehe, skal det ikke mer til for å få laget en avhandling, så stiller jeg sterkt:-)

:-) Ok, kanskje heller en liten avhandling enn litt av en avhandling...

Så spørs det bare om trådstarter sitter og vrir hjernen: _har_ jeg trefas, tro?

Skrevet

:-) Ok, kanskje heller en liten avhandling enn litt av en avhandling...

Så spørs det bare om trådstarter sitter og vrir hjernen: _har_ jeg trefas, tro?

Hehe, du har rett.

Ikke vet jeg om vedkommende har trefase, mest sannsynlig vet h*n ikke hva det er for noe.

Men det kan jo være et regnestykke h*n sliter med og da står det der uten at han tenke å opplyse oss om det.......eller noe sånt.

Skrevet

Hehe, du har rett.

Ikke vet jeg om vedkommende har trefase, mest sannsynlig vet h*n ikke hva det er for noe.

Men det kan jo være et regnestykke h*n sliter med og da står det der uten at han tenke å opplyse oss om det.......eller noe sånt.

Rent praktisk husker jeg fra min studenttilværelse i en gammel leilighet at 10A tilsvarte _nesten_ en vaskemaskin + varmtvannsbeholder + muligens litt tevannsvarming. Men ikke alltid,- det var et puslespill, det der... Slå av varmen i stua mens vasken gikk (det var vel oppvarmingen av vannet som var verst,- etterhvert kunne man skru på litt mer...) Akk,ja - godt det er svunne tider :-)

Skrevet

Rent praktisk husker jeg fra min studenttilværelse i en gammel leilighet at 10A tilsvarte _nesten_ en vaskemaskin + varmtvannsbeholder + muligens litt tevannsvarming. Men ikke alltid,- det var et puslespill, det der... Slå av varmen i stua mens vasken gikk (det var vel oppvarmingen av vannet som var verst,- etterhvert kunne man skru på litt mer...) Akk,ja - godt det er svunne tider :-)

Eldre el-anl. er det ikke så uvanlig med 10 amp kurser. Det er heldigvis ikke så mye av lenger, hvis man ikke kjøper noe gammelt da.

Det er som du sier, litt av et puslespill. I tillegg har alle motorer en startstrøm og hvis to motorer, f.eks i vaskemaskinen og tørketrommelen starter samtidig, så kan du vedde faen på at sikringen går. Det gjelder å bruke trege sikringer, som tåler litt mer startstrøm og kortvarige overbelastninger. Verden er ikke enkel:-)

Skrevet

Eldre el-anl. er det ikke så uvanlig med 10 amp kurser. Det er heldigvis ikke så mye av lenger, hvis man ikke kjøper noe gammelt da.

Det er som du sier, litt av et puslespill. I tillegg har alle motorer en startstrøm og hvis to motorer, f.eks i vaskemaskinen og tørketrommelen starter samtidig, så kan du vedde faen på at sikringen går. Det gjelder å bruke trege sikringer, som tåler litt mer startstrøm og kortvarige overbelastninger. Verden er ikke enkel:-)

Det første vi kjøpte da vi flyttet inn i den leiligheten, var automatsikringer, for å si det sånn...

Skrevet

16amp x 12V = 192 watt

16amp x 24V = 384 watt

Trefaseanlegg:

Takker så mye for det!

Egentlig er det helt vanvittig. Har en leilighet på 50m2, og den har bare en 16 amper sikring til ALT i leiligheten, dvs. ovn, vaskemaskin, data, alle lys/ovner osv.

Men den skulle da tåle 700w som mikroen er på?!uten at jeg må slå av alt her av anna strøm.

Skrevet

Takker så mye for det!

Egentlig er det helt vanvittig. Har en leilighet på 50m2, og den har bare en 16 amper sikring til ALT i leiligheten, dvs. ovn, vaskemaskin, data, alle lys/ovner osv.

Men den skulle da tåle 700w som mikroen er på?!uten at jeg må slå av alt her av anna strøm.

Som fortalt til mrxx nedenfor: Hadde en leilighet (65 kvadrat) med kun 10A til hele leiligheten,- men det var et puslespill. Etterhvert går det (å summere wattene og slå av det som trengs) helt automatisk ;-)

Skrevet

Det første vi kjøpte da vi flyttet inn i den leiligheten, var automatsikringer, for å si det sånn...

Automatsikringer er løsningen. Genialt, bare å trykke inn igjen knappen. Kjøpte slik som du satte inn i vanlige gammeldagse sikringringer da?

Skrevet

Automatsikringer er løsningen. Genialt, bare å trykke inn igjen knappen. Kjøpte slik som du satte inn i vanlige gammeldagse sikringringer da?

Jepp. Det er *grøss* nesten 25 år siden...

Skrevet

Takker så mye for det!

Har du kun EN 16 amp kurs?? Det er veldig lite. Hvordan klarer du det om vinteren da du trenger oppvarming? Hvis du fyrer med strøm da.

Den skal tåle mikroovnen, men det står ikke på noe annet da som du ikke tenker på? F.eks en varmvannstank, eller en varmekabel eller noe?

Skrevet

Jepp. Det er *grøss* nesten 25 år siden...

Du er gammel:-)

Skrevet

Har du kun EN 16 amp kurs?? Det er veldig lite. Hvordan klarer du det om vinteren da du trenger oppvarming? Hvis du fyrer med strøm da.

Den skal tåle mikroovnen, men det står ikke på noe annet da som du ikke tenker på? F.eks en varmvannstank, eller en varmekabel eller noe?

Ja, det er en kurs. Helt psyko. En hobbykar som har laget leiligheta i eget hus.

Har varmekabler.Ingen ovner står på. Men varmekablene står på fullt.

Skrevet

Du er gammel:-)

Fy. Moden, er det ikke det man sier,da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...