Gå til innhold

Bytte av hjelm?

Anbefalte innlegg

Reven1365380455
Skrevet

Hvis en sykkelhjelm er blitt kjøpt og funnet for stor ved prøving hjemme, er det da lov å bytte den? Grunnen til at jeg spør er at butikken har jo ingen garanti for at hjelmen har falt i gulvet, og dermed muligens være ødelagt. De kan vel ikke selge om igjen en hjelm som potensielt er farlig?

Er det noen lover og regler for dette?

Takk!

Skrevet

Har byttet sykkelhjelm fordi den ikke passet jeg, ikke noe problem det.

Gjest har du svin på skogen eller ?
Skrevet

Butikkpersonalet stoler vel såpass på oss.

Hjemme hos oss går jo hjelmene i bakken rett som det er, de er jo ikke ødelagte fordet .... nå snakker jeg om sykkelhjelmer, IKKE motorsykkelhjelmer.

Reven1365380455
Skrevet

Butikkpersonalet stoler vel såpass på oss.

Hjemme hos oss går jo hjelmene i bakken rett som det er, de er jo ikke ødelagte fordet .... nå snakker jeg om sykkelhjelmer, IKKE motorsykkelhjelmer.

Jeg har hørt at du skal bytte hjelm dersom den går i bakken. Slike isopor hjelmer er designet for ta kun et "blow to the head". Det kan dannes mikrifrakturer dersom den detter i bakken, og man kan dermed ikke stole på at hjelmen beskytter nok dersom du går i bakken i et fall på sykkelen.

Jeg leste en lang diskusjon om bruk av hjelm på racer-sykkel (tråsykkel altså), mange mente at det ikke er vits å bruke hjelm, fordi dersom du faller på hodet i over 30 km/t vil en slik isopor hjelm ikke beskytte noe særlig uansett. Det var delte meninger om dette, jeg er av den oppfatning at man skal bruke hjelm uansett, og du kan godt falle på hodet i under 30 km/t og.

Noen folk kan du rett og slett ikke stole på, du kan ikke se det på dem. Jeg ville egentlig ikke kjøpt en hjelm i en butikk hvor de var slappe med bytteregler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...