Gå til innhold

Ville du hjelpt?

Anbefalte innlegg

Gjest mor på 50
Skrevet

Min datter har havnet i et økonomisk uføre. Vil ikke komme inn på grunnen her. Hun har spurt meg om råd, og vi har snakket om å ta opp lån i mitt navn slik at hun kan kvitte seg med gjeld. Dette lånet skal hun betale meg tilbake ved å overta mine avdrag etterhvert som hun kommer seg på fote igjen. Om en 6 måneders tid.

Det er snakk om et lån på 70000 kroner.

Ville du hjelpt din datter i en slik situasjon?

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuji1365380447

7

• Lillemus

4

• morsan

3

• Katt-ja

3

Skrevet

Nei tror ikke det.

Det er vel ingen garanti for at hun ikke fortsetter å skaffe seg gjeld som hun ikke klarer å betjene sånn at hun aldri kommer til å betale tilbake lånet til deg.

Gjest mor selv
Skrevet

I utgangspunktet ja, hvis jeg hadde økonomisk anledning til det.

Men så kommer det an på om dette vil gjenta seg da? Om hun er til å stole på. Kanskje gjør du henne en bjørnetjeneste ved å ta på deg hennes gjeld.

Det kommer an på jenta og hva som er grunnen til at hun er kommet i dette uføret. Men de fleste ville nok hjulpet sine barn så langt som mulig.

Skrevet

Det er ikke en god løsning vil jeg si. For mange er det veldig lett å tenke at "det er ikke så farlig om ikke mor får hele avdraget denne mnd" og det baller fort på seg...

Jeg _tror_ ikke jeg ville gjort det, men det er ikke godt å si. Hvis du sitter så godt i det selv at det ikke spiller noen rolle for deg om du må betale det hele selv så er det vel ikke noe problem, men dersom du ikke er helt sikker på at hun virkelig får midler til å overta lånet om kort tid så...

Skrevet

Ja, om dette var et enganstilfelle og en situasjon som ikke var selvforskyldt (sløst bort) og om jeg hadde verdier som var verdt det - slik at jeg kunne "bakt" det inn i huslånet evnt. Jeg villa taua med meg datteren til banken og bedt de gjøre tvangstrekk fra hennes konto over på min.

OM det ikke var sånn at datteren ikke har økonomisk styring (som regel kjenner man dem...) da ville jeg sagt hun fikk ordne det selv.

fuji1365380447
Skrevet

Siden du bare er femti, så kan man anta at din datter ikke er mer enn +-20 år.

Jeg tror du gjør henne en bjørnetjeneste ved å hjelpe henne økonomisk nå. Det er utrolig viktig å lære konsekvensene av økonomisk rot, og hvis hun lærer at det er bare å løpe til mamma når hun er i trøbbel, så kan du få et virkelig problem.

Det finnes banker osv som vil gi et forbrukslån eller en nedbetalingsplan for å komme ut av gjeld, dersom det ikke er gjeld som er knyttet til noe ulovlig.

Støtt henne med hjelp til å strukture økonomien, lage budsjetter, søndagsmiddager når det kniper. Jeg ville heller ha gitt henne konkrete ting som hun trenger i denne økonomiske trange perioden, enn å gi henne lån.

Skrevet

Jeg tror det er billigere å ordne med en ordning mot kreditor - be de om å få slippe rentene og heller betale ned i rater.

Skrevet

Har ikke så store barn ennå, men har vanskelig for å forestille meg at jeg ikke ville ha hjulpet til. Det var jo ikke en sum som kan ruinere meg, uansett... Men, selvsagt, hvis man ser tegn som tyder på at situasjonen komemr til å gjenta seg, så er det vel litt dumt.

Skrevet

Jeg leste 700.000,- jeg, 70.000,- blir jo noe helt annet! Det har de aller fleste som er i jobb råd til å låne ja, men alikevel blir det jo en avveining på om man skal gjøre ungen den tjenesten eller ikke. Bakgrunnen for hvorfor hun trenger denne hjelpen er avgjørende her.

Gjest pokemon
Skrevet

Siden du bare er femti, så kan man anta at din datter ikke er mer enn +-20 år.

Jeg tror du gjør henne en bjørnetjeneste ved å hjelpe henne økonomisk nå. Det er utrolig viktig å lære konsekvensene av økonomisk rot, og hvis hun lærer at det er bare å løpe til mamma når hun er i trøbbel, så kan du få et virkelig problem.

Det finnes banker osv som vil gi et forbrukslån eller en nedbetalingsplan for å komme ut av gjeld, dersom det ikke er gjeld som er knyttet til noe ulovlig.

Støtt henne med hjelp til å strukture økonomien, lage budsjetter, søndagsmiddager når det kniper. Jeg ville heller ha gitt henne konkrete ting som hun trenger i denne økonomiske trange perioden, enn å gi henne lån.

Datteren kan da være 30 år også.

fuji1365380447
Skrevet

Datteren kan da være 30 år også.

Jepp, det har du rett i.

Og hvis det er tilfellet, og dette er første (og forhåpentligvis eneste) gangen, så stiller jeg meg litt annerledes.

Gjest mor på 50
Skrevet

Jeg leste 700.000,- jeg, 70.000,- blir jo noe helt annet! Det har de aller fleste som er i jobb råd til å låne ja, men alikevel blir det jo en avveining på om man skal gjøre ungen den tjenesten eller ikke. Bakgrunnen for hvorfor hun trenger denne hjelpen er avgjørende her.

HUn har slitt endel med helsen, og dyre behandlinger har ført til at lån og regninger har måttet vente.

En kinkig situasjon der hun ville gått langtids sykemeldt uten behandling og tapt økonomisk på det. Men regningene og kreditorene har hopet seg opp.

Jeg sier hun skulle kommet til meg før; men hun trodde hun skulle klare det selv.

Gjest mor på 50
Skrevet

Jepp, det har du rett i.

Og hvis det er tilfellet, og dette er første (og forhåpentligvis eneste) gangen, så stiller jeg meg litt annerledes.

Hvordan og hvorfor?

Skrevet

Ja, om dette var et enganstilfelle og en situasjon som ikke var selvforskyldt (sløst bort) og om jeg hadde verdier som var verdt det - slik at jeg kunne "bakt" det inn i huslånet evnt. Jeg villa taua med meg datteren til banken og bedt de gjøre tvangstrekk fra hennes konto over på min.

OM det ikke var sånn at datteren ikke har økonomisk styring (som regel kjenner man dem...) da ville jeg sagt hun fikk ordne det selv.

Enig!

Hva jeg hadde gjort i en slik sak ville helt klart avhenge av hva barnet har gjort/ikke gjort, barnets innstilling etc, men jeg tror jeg ville strukket meg langt for barnet mitt! :-)

fuji1365380447
Skrevet

Hvordan og hvorfor?

Hvis din datter er voksen, og har gjordt en enkelt tabbe - da ville jeg vært mindre redd for at hun skulle gjøre denne tabben flere ganger.

Men for meg forutsetter dette at knipen hun er i ikke kommer fra noe kriminelt.

Økonomiske problemer kan ikke løses med penger, de må ofte løses ved en endring av livsttil og holdning. Dersom du tror at hun kan klare denne endringen med din økonomisk hjelp, så OK. Men dersom hun bare bruker deg som en krykke for å komme seg videre med et dårlig økonomisk liv, så ville jeg sagt nei.

Jeg tror at mange som kommer i pengeproblemer trenger en skikkelig "reality-check" - hvor mye penger har de egentlig til rådighet, og hvor mye trenger de for å leve.

Gjest mor på 50
Skrevet

Hvis din datter er voksen, og har gjordt en enkelt tabbe - da ville jeg vært mindre redd for at hun skulle gjøre denne tabben flere ganger.

Men for meg forutsetter dette at knipen hun er i ikke kommer fra noe kriminelt.

Økonomiske problemer kan ikke løses med penger, de må ofte løses ved en endring av livsttil og holdning. Dersom du tror at hun kan klare denne endringen med din økonomisk hjelp, så OK. Men dersom hun bare bruker deg som en krykke for å komme seg videre med et dårlig økonomisk liv, så ville jeg sagt nei.

Jeg tror at mange som kommer i pengeproblemer trenger en skikkelig "reality-check" - hvor mye penger har de egentlig til rådighet, og hvor mye trenger de for å leve.

Ikke noe kriminelt. Les det jeg skrev til lillemus, så ser du der.

fuji1365380447
Skrevet

Ikke noe kriminelt. Les det jeg skrev til lillemus, så ser du der.

OK - da ville jeg kanskje ha hjulpet. Hvis du har økonomi til det?

Men har vi ikke gratis sykehus i Norge - er det virkelig mulig å blakke seg på behandling som er nødvenidg i Norge?

Noen har jo overdreven tro på alle slags healere og urtedoktorer som bare utnytter desperate mennsker. Jeg ville kankje snakke litt med henne om bruk at dyre behandlere...

Uff, nå går jeg kanskje litt over grensen her, jeg vet jo ikke hva hun har brukt pengene på.

Men jeg kjenner så mange som har brukt hundretusenere på merkelige behandlinger som ikke har gjordt dem noe friskere - bare ennå mer selvoptatte... Ville bare advare litt mot denne bransjen.

Gjest mor på 50
Skrevet

OK - da ville jeg kanskje ha hjulpet. Hvis du har økonomi til det?

Men har vi ikke gratis sykehus i Norge - er det virkelig mulig å blakke seg på behandling som er nødvenidg i Norge?

Noen har jo overdreven tro på alle slags healere og urtedoktorer som bare utnytter desperate mennsker. Jeg ville kankje snakke litt med henne om bruk at dyre behandlere...

Uff, nå går jeg kanskje litt over grensen her, jeg vet jo ikke hva hun har brukt pengene på.

Men jeg kjenner så mange som har brukt hundretusenere på merkelige behandlinger som ikke har gjordt dem noe friskere - bare ennå mer selvoptatte... Ville bare advare litt mot denne bransjen.

Fysikalsk behandling er langt fra gratis. Kiropraktor, fysio, akupunktur å sånt. Får ikke refundert noe nesten. Hun har hatt mange behandlinger gjennom fjoråret.

Skrevet

Jeg ville gjort det hvis jeg visste at jeg hadde råd til å betale på lånet dersom datteren min likevel ikke klarte det.

Gjest Shira12
Skrevet

Fysikalsk behandling er langt fra gratis. Kiropraktor, fysio, akupunktur å sånt. Får ikke refundert noe nesten. Hun har hatt mange behandlinger gjennom fjoråret.

Kan skrive under på at det ikke er gratis!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...