Gå til innhold

Ville du hjelpt?

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Fysikalsk behandling er langt fra gratis. Kiropraktor, fysio, akupunktur å sånt. Får ikke refundert noe nesten. Hun har hatt mange behandlinger gjennom fjoråret.

OK - da syntes jeg at du burde hjelpe dersom du har råd til det.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuji1365380447

7

• Lillemus

4

• morsan

3

• Katt-ja

3

Gjest GenerøsFar
Skrevet

Min datter fikk senest i forrige uke 50.000,- av meg for å kvitte seg med kortgjeld. Det er siste gangen jeg gir henne slik hjelp.

Skrevet

OK - da syntes jeg at du burde hjelpe dersom du har råd til det.

Enig!

Skrevet

HUn har slitt endel med helsen, og dyre behandlinger har ført til at lån og regninger har måttet vente.

En kinkig situasjon der hun ville gått langtids sykemeldt uten behandling og tapt økonomisk på det. Men regningene og kreditorene har hopet seg opp.

Jeg sier hun skulle kommet til meg før; men hun trodde hun skulle klare det selv.

Når du nå sier dette så har jeg også annet svar på saken.

Du burde hjelpe såfremt din økonomi tillater det.

fuji1365380447
Skrevet

Min datter fikk senest i forrige uke 50.000,- av meg for å kvitte seg med kortgjeld. Det er siste gangen jeg gir henne slik hjelp.

høres ut som datteren din har et litt for godt sikkerhetsnett....

Skrevet

HUn har slitt endel med helsen, og dyre behandlinger har ført til at lån og regninger har måttet vente.

En kinkig situasjon der hun ville gått langtids sykemeldt uten behandling og tapt økonomisk på det. Men regningene og kreditorene har hopet seg opp.

Jeg sier hun skulle kommet til meg før; men hun trodde hun skulle klare det selv.

Dette setter jo et helt nytt syn på saken - jeg ville hjulpet.

Gjest mor på 50
Skrevet

Når du nå sier dette så har jeg også annet svar på saken.

Du burde hjelpe såfremt din økonomi tillater det.

Hadde egentlig ikke tenkt å gå inn på det her. Men det virker som om bakgrunnen betydde masse for hvordan dere ville stilt dere. Jeg har selvsagt tenkt det samme, men så er hun datteren min og jeg orker ikke se henne slite.

Hun har fast jobb. Og ekstra jobb. Barn, mann og hus. Men det har rett og slett blitt for mye for dem og de sliter veldig.

Håper min hjelp vil komme godt med. For jeg kommer til å gjøre dette. Hvor store kan avdragene være på et lån på 70.000 kroner?

Jeg tar en tur i banken snartest.

Skrevet

Hadde egentlig ikke tenkt å gå inn på det her. Men det virker som om bakgrunnen betydde masse for hvordan dere ville stilt dere. Jeg har selvsagt tenkt det samme, men så er hun datteren min og jeg orker ikke se henne slite.

Hun har fast jobb. Og ekstra jobb. Barn, mann og hus. Men det har rett og slett blitt for mye for dem og de sliter veldig.

Håper min hjelp vil komme godt med. For jeg kommer til å gjøre dette. Hvor store kan avdragene være på et lån på 70.000 kroner?

Det er jo bare kjempeflott at man kan få hjelp fra sine nærmeste når man virkelig trenger det, såfremt disse nærmeste har råd til det! :-)

Skrevet

Du kan ikke bare øke et huslån,da? (hvis du har det fra før) Det er vel det rimeligste. Det må vel bare ikke øke til over tinglysningverdien, for da må det ny takst til. Tror jeg.

Gjest vi fikk 400
Skrevet

Vi lånte akkurat 100 000,- og fikk økte utgifter til lån med 400,-

Men da refinansierte vi på huset.

Hvor mye det blir for et lån på 70 000,- vet jeg ikke helt, det spørs på lånelengde og hvor god sikkerhet man har.

Men om alt er OK, så får du nok lån på dagen i banken.

Lykke til!

Skrevet

Vi lånte akkurat 100 000,- og fikk økte utgifter til lån med 400,-

Men da refinansierte vi på huset.

Hvor mye det blir for et lån på 70 000,- vet jeg ikke helt, det spørs på lånelengde og hvor god sikkerhet man har.

Men om alt er OK, så får du nok lån på dagen i banken.

Lykke til!

På hvor mange år er disse 100.000kr.?

Bare lurer for vi har også tenkt på å refinansiere lånet vårt, dvs. låne 100.000kr. til fordi vi trenger de til div. oppussing. Lurer altså på hvor mye i tillegg dette blir pr. mnd., men kommer jo an på antall år.

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke.

Jeg synes ikke noen skal ta opp lån for å betale andres gjeld. Hvis jeg hadde hatt pengene, så kunne jeg kanskje hjulpet henne (motvillig!!).

Jeg synes at hun burde få orden på uføret sitt selv. Hvordan skal hun lære hvis mamma og pappa ordner opp bestandig?

Skrevet

Jeg hadde nok hjulpet til, men avhengig av sak og hvorfor økonomien er som den er. Men hadde samtidig satt krav til skikkelig oppfølging og orden i økonomien. Hadde ikke godtatt at de rotet økonomisk for å komme til meg for å låne.

Med andre ord, jeg hadde hjulpet til, men hadde hatt noen krav jeg hadde stilt tilbake.

Skrevet

På hvor mange år er disse 100.000kr.?

Bare lurer for vi har også tenkt på å refinansiere lånet vårt, dvs. låne 100.000kr. til fordi vi trenger de til div. oppussing. Lurer altså på hvor mye i tillegg dette blir pr. mnd., men kommer jo an på antall år.

Ja, det må jo i allefall være 20 år,- med 100.000 mer i lån, blir det med 20 år 5.000 i året - ca. 400/mnd. i avdrag. + renter - som i starten blir nesten like mye (serielån).

Gjest GenerøsFar
Skrevet

høres ut som datteren din har et litt for godt sikkerhetsnett....

Når er sikkerhetsnettet borte, og hun havner i fritt fall hvis hun ikke skjerper seg.

Skrevet

Selvfølgelig er bakgrunnen viktig. Din datter fortjener jo absolutt hjelp og er kjempeheldig som har en så snill mor som deg. :o)

Hadde hun f.eks. spilt bort penger eller bare sløst dem bort på ett eller annet så hadde det vært noe helt annet.

Gjest bare hvis du har råd
Skrevet

Kommer jo helt an på bakgrunnen osv. Men jeg ville kunnet gjort det, hvis jeg var helt sikker på at jeg ikke kom i økonomikse vanskeligheter hvis hun ikke klarte å betale.

Hvis du setter din egen økonomi i fare, må du ikke gjøre det, da kan dere ende opp med at begge står på bar bakke.

Det er bedre at du beholder hjem og helse, slik at du ihvertfal kan hjelpe henne og gi henne husly og mat, enn at begge kommer i trøbbel.

Men har du en fast inntekt og ikke alt for mye lån allerede, så burde du kunne betjene lånet selv om hun en dag ikke klarte det.

(Hjelpt høres skrekkelig ut..)

Skrevet

Ja, det må jo i allefall være 20 år,- med 100.000 mer i lån, blir det med 20 år 5.000 i året - ca. 400/mnd. i avdrag. + renter - som i starten blir nesten like mye (serielån).

Takk for svar.

Huff....20 år, er ikke så unge lenger vi.

petter smart
Skrevet

Siden du bare er femti, så kan man anta at din datter ikke er mer enn +-20 år.

Jeg tror du gjør henne en bjørnetjeneste ved å hjelpe henne økonomisk nå. Det er utrolig viktig å lære konsekvensene av økonomisk rot, og hvis hun lærer at det er bare å løpe til mamma når hun er i trøbbel, så kan du få et virkelig problem.

Det finnes banker osv som vil gi et forbrukslån eller en nedbetalingsplan for å komme ut av gjeld, dersom det ikke er gjeld som er knyttet til noe ulovlig.

Støtt henne med hjelp til å strukture økonomien, lage budsjetter, søndagsmiddager når det kniper. Jeg ville heller ha gitt henne konkrete ting som hun trenger i denne økonomiske trange perioden, enn å gi henne lån.

Hvorfor setter du likhetstegn mellom et økonomisk uføre og økonomisk rot?

Fikk selv hjelp av mine foreldre da jeg var ferdig utdannet og var arbeidsledig. Mener du de gjorde meg en bjørnetjeneste?

fuji1365380447
Skrevet

Hvorfor setter du likhetstegn mellom et økonomisk uføre og økonomisk rot?

Fikk selv hjelp av mine foreldre da jeg var ferdig utdannet og var arbeidsledig. Mener du de gjorde meg en bjørnetjeneste?

Nei, det høres ikke slik ut. Men jeg kjenner mange som aldri tar ansvar for egen økonomi fordi de alltid blir hjulpet ut av klemma av sine foreldre...

Du er tydeligvis ikke en av dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...