Gå til innhold

Hva synes du om hjemmeværende som har au pair?

Anbefalte innlegg

Gjest var au pair
Skrevet

Jeg lurer på hva andre synes om dette. Altså at familien har au pair som tar seg av barn og husarbeid, mens moren i huset er hjemmeværende.

Gjest tjohoo
Skrevet

For meg høres det ut som at det er en doven husmor (er jeg slem nå?)

Gjest angelica bom
Skrevet

Høres misunnelsesverdig ut! Men det er jo et økonomisk spørsmål. Som mor så kan en jo allikevel når som helst være sammen med barna alene eller ta med både barn og au-pair'en på turer. Tenk så greit da, hvis en har flere barn. DET var jo en urfordring. Å være alene med flere små barn, når en skulle på do feks. hehe...

Og selv om en hjemmeværende så kanenfaktisk drive med mye samfunnsnyttig selv om det ikke er lønnet arbeid. Og ikke alt dette kan en ta med barn på.

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å la henne ta seg av hurarbeidet, men barna ville jeg nok tatt hånd om selv. Skjønt.. da hadde jo poenget med au pair vært borte og jeg kunen leid en hushjelp i stedet for å ha noen "tråkkende" oppå meg hele dagen.

Gjest betasuppe
Skrevet

Hvorfor skulle vi synes noe spesielt om det? (så sant det ikke bare er sladrekjerringer her:)

Har man råd til det, hvorfor ikke?! Au-pairen får seg jobb, moren har mer tid til barna og rent hus:)

Skrevet

Det er mange grunner til at folk velger aur pair. Har selv en søster med to skolebarn som har aur pair. Hun selv jobber natt i 50 % og har fått et nytt liv etter aur pair kom inn i huset.Aur pair har ansvar for mye av husarbeid og klesvask og min søster får god tid tilø å følge opp barna med lekser og aktiviteter og har ikke minst overskudd til det.Ikke som før når hun v ar utslitt og ganske sur og gretten.

Venter nr 3 og skal selv ha aur pair...når jeg skal i jobb og studier igjen.Jeg kommer også til, grunnet skiftordning, til å ha perioder jeg er mye hjemme..da får aur pair ansvar for huslige aktiviteter.

Som sagt...opp til den enkelte hva de velger.Det som er viktig er at familiene på forhånd har tenkt over hva det betyr for familien og ha en fremmed i huset og de ansvaret det er for familien og ta vare på aur pair..som i mange tilfeller kommer fra andre land.

Klem,lurengren.

Skrevet

For meg høres det ut som at det er en doven husmor (er jeg slem nå?)

Synes du er forferdelig slem mot kvinner nå. Å være mor og husmor er ikke en åtte til fire jobb. Hvorfor skal vi rakke ned på kvinner som har vett til å ta vare på seg selv midt i småbarnstiden? Hvorfor er kvinneidealet en utslitt kvinne som ofrer nattesøvn og all fritid for mann og barn? En au pair regner jeg med har åtte timers arbeidsdag, da har døgnet fortsatt mange timer hvor hun kan være både mor og husmor på.

Skrevet

Kunne aldri tenkt meg det selv, da heller en hushjelp ;-).

Men på ett vis må det jo være en flott måte å kunne fordele tiden mellom ungene litt, og ikke minst får dusje/gå på to alene *ler*. Blir vel det samme som med dem som har barnepass til ett barn noen dager i uken og går hjemme i permisjon med ett annet tenker jeg.

Så i utganspunktet synes jeg det høres helt greit ut!

laguna1365380434
Skrevet

Det høres rikt ut.

Men hushjelp er jo nydelig. Og akk så langt utenfor rekkevidde med min økonomi.

Eneste gange jeg har hatt råd til det var på spleis i USA, der er det tross alt mange fattige Meksikanere en kan sysselsette uten å betale det hvite i øya..;-)

Skrevet

Næsj..hvis folk har råd til det, så er vel det helt fint?

Sikkert ulike og personlige grunner til at folk velger en slik løsning! Sier ingen ting om en er lat/dårlig mor/husfrue etc. Ingenting.

...Så lenge de ikke lønner au pairen "svart" eller lar h*n gå for lut og kaldt vann!

Skulle ønske vi hadde en slik økonomisk situasjon :-)

Gjest Flystripa
Skrevet

Genialt! Au pair'en, skulle fått laget mat og rundvaska huset og vaska klær pussa vinduer etc, og jeg hadde tatt meg av ungene hele tida!!!

Skrevet

Hvorfor skulle vi synes noe spesielt om det? (så sant det ikke bare er sladrekjerringer her:)

Har man råd til det, hvorfor ikke?! Au-pairen får seg jobb, moren har mer tid til barna og rent hus:)

Enig! :-)

Men personlig kunne jeg ikke tenkt meg å ha en person bpendes i huset slik. Ville nok likt bedre å ha en hushjelp som kom innom og gjorde litt husarbeid!

Skrevet

DEm om det.

Men det ville ikke skjedd her i mitt hus.

fatter ikke hvorfor folk setter unger til verden hvis de ikke vil være sammen med dem selv.

Skrevet

DEm om det.

Men det ville ikke skjedd her i mitt hus.

fatter ikke hvorfor folk setter unger til verden hvis de ikke vil være sammen med dem selv.

"fatter ikke hvorfor folk setter unger til verden hvis de ikke vil være sammen med dem selv."

Akkurat det er det ikke vanskelig å være enig i! :-)

Men så kommer det jo an på hva man faktisk bruker denne au pair'en til, da, om hun avlaster mor på husarbeidet, slik at mor får bedre tid til barna, eller om hun også "avlaster" mor veldig mye med barna slik at mor kan gå på kafé ellr annet.

Og ser man noen som har au pair og er hjemmeværende, så skal man ikke ta for gitt at denne moren er mindre sammen med barna sine av den grunn - kanskje det heller er tvert imot.

Skrevet

Hva jeg synes om det?

Jeg synes at alle må velge det som passer best for seg. Og så bare respekterer jeg det.

Skrevet

Syns og syns - -det er vel opp til folka sjøl det......?

Gjest fiskebolla
Skrevet

Da syns jeg de er heldige som har god råd og god plass.

Skrevet

Høres deilig ut!!

Jeg skulle gjerne hatt au-pair til å gjøre alt husarbeid (drømme, drømme), men ungene ville jeg nok tatt selv.

Skrevet

Genialt! Au pair'en, skulle fått laget mat og rundvaska huset og vaska klær pussa vinduer etc, og jeg hadde tatt meg av ungene hele tida!!!

Au pair gjennom byråer har kontraktsfestet at de ikke skal brukes til annet enn "lettere husarbeid", og det står sånn omtrentelig hva de ikke skal brukes til, som f.eks rundvask av huset. Det er primært barna en au pair skal jobbe med.

Men jeg skjønner tanken din. Det hadde vært drømmen å ha noen til å ta seg av alt det huslige så man selv bare kunne kose seg med barna :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...