Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hovedferien 50-70 000. Pluss endel småturer ellers i året. Vi har ikke barn.

Hvordan rekker dere å bruke dem opp? hehe

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Miss seventy

19

• Dorthe

14

• Gemini

8

• Kvinna

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Har ikke alle krav på det da? Skjønner at det er masse rart ute og går. Jeg har ikke peiling på hvordan lover og regler er, vet bare hvordan det fynker for meg jeg.

De som går på uføre og attføring har nok ikke krav på feriepenger. Vi får akkurat den samme utbetalingen som alle andre mnd :o)

Skrevet

Ikke jeg heller :o(, men mannen min får heldigvis en kraftig dose :o)

Synes vi kunne fått den mnd skattefritt jeg. Selv om det ikke er snakk om mer enn en tusenlapp.

Skrevet

ok:)

Men vi har veldig lyst å reise på ferie vi som ikke jobber også, spesielt ungene synes det er kjedelig å være midt i byen hele sommeren.

Miss seventy
Skrevet

Hvordan rekker dere å bruke dem opp? hehe

Ikke noe problem det da;) Drar på turer som koster mellom 20-30 000 per pers, da fyker dem...

Miss seventy
Skrevet

De som går på uføre og attføring har nok ikke krav på feriepenger. Vi får akkurat den samme utbetalingen som alle andre mnd :o)

ok.. vet ikke engang hva attføring er jeg da... *rødme*

Skrevet

Synes vi kunne fått den mnd skattefritt jeg. Selv om det ikke er snakk om mer enn en tusenlapp.

Nå er den ikke skattefri for oss som jobber heller da, men det vet du vel ?

Skrevet

Men vi har veldig lyst å reise på ferie vi som ikke jobber også, spesielt ungene synes det er kjedelig å være midt i byen hele sommeren.

Det hjelper vel ikke å spille Lillebjørn Nilsens vise om Bysommer på full guffe, kanskje? ;-)

"det er sommer det er varme kvelder, du kan sove på verandan heller, uten dyne eller varme feller..."

Skrevet

Da måtte man jo betalt mer skatt i de andre månedene..?

At man har 0 skatt i mai og 50% av vanlig skatt i desember, er jo fordi man da betaler mer de andre månedene.

Så hvis ikke man har slikt opplegg, så må man legge inn en (tvungen) sparing for seg selv ;-)

Skrevet

Den "skattefrie" måneden i juni, eller mer korrekt: trekkfrie måned, kan man ha fordi man trekker ekstra mye de øvrige månedene. Likeså med halvt skattetrekk i desember.

Det betyr ikke at man har lavere skatt totalt sett, men at skattetrekket fordeles på 10,5 mnd istedenfor 12. Det er altså en form for tvangssparing.

Men dette kan man bare gjøre for dem som "høy nok" inntekt til dette. Har man "for lav" inntekt, vil skattetrekket bli for belastende i de 10,5 mnd som det trekkes skatt.

Skrevet

Trodde det var en % andel av lønna jeg. Så om man jobber 50% så blir det mindre % av lønna enn om man jobber 100%?

Det er %-andel av lønna. Den samme prosenten samme hvor mye man jobber. Men _beløpet_ blir jo mindre (halvparten) hvis man jobber 50%, ikke prosentandelen...

Skrevet

Den "skattefrie" måneden i juni, eller mer korrekt: trekkfrie måned, kan man ha fordi man trekker ekstra mye de øvrige månedene. Likeså med halvt skattetrekk i desember.

Det betyr ikke at man har lavere skatt totalt sett, men at skattetrekket fordeles på 10,5 mnd istedenfor 12. Det er altså en form for tvangssparing.

Men dette kan man bare gjøre for dem som "høy nok" inntekt til dette. Har man "for lav" inntekt, vil skattetrekket bli for belastende i de 10,5 mnd som det trekkes skatt.

Aha...det med "for lav" inntekt, visste jeg ikke :-)

Ellers var vi visst inne på det samme...

Miss seventy
Skrevet

Det er %-andel av lønna. Den samme prosenten samme hvor mye man jobber. Men _beløpet_ blir jo mindre (halvparten) hvis man jobber 50%, ikke prosentandelen...

ja, det skjønner jeg jo. fikk avklaring å det jeg ikke skjønte. Hun som ikke fikk feriepenger jobber ikke, men går på attføring:)

fei1365380229
Skrevet

Jeg syns faktisk man kunne fått noe feriepenger av rehabilitering/ arbeidsledighetstrygd/ ufør jeg da. Litt ekstra slik at man kan komme seg på litt ferie. Nå ja, skal man på ferie og er arbeidsløs så får man visst ikke arbeidsledighetstrygd lenger heller.

Jeg klager egentlig ikke jeg da for jeg er heldigvis forsynt med en mann som tjener godt, vi har lite lån og snart forsvinner mannens studielån og barnehageutgiftene, men jeg tenker med gru hvordan det hadde vært hvis jeg hadde hatt fire unger, en mann som ikke tjente så bra, høyt lån og ble syk som nå. Jeg får ca. 8000 kr mindre i måneden utbetalt nå enn når jeg jobbet.

Skrevet

Nå er den ikke skattefri for oss som jobber heller da, men det vet du vel ?

Jada, jeg er klar over det. Men dere har de feriepengene da :o)

Skrevet

Hvilke hva?

Firmaer?

Ferieloven er jo fortsatt ikke forandret selv om mange har fått en uke ekstra ferie, og da også høyere prosentandel feriepenger.

Jeg har fortsatt bare som ferieloven sier. Det er 21 dager og 10,2 % feriepenger. Og det kommer nok vi til å ha fram til ferieloven forandres. Noe jeg tror vil ta laaaaaang tid.

nå skjønte jeg deg bedre.

Kan ikke så mye om sånne ting.

Skrevet

Det hjelper vel ikke å spille Lillebjørn Nilsens vise om Bysommer på full guffe, kanskje? ;-)

"det er sommer det er varme kvelder, du kan sove på verandan heller, uten dyne eller varme feller..."

Joda, det er her jeg har tilbrakt de siste sommerene og jeg har hatt det bra. Dessuten så tar jeg noe ferieuker på sykehuset med ferdig mat og avslapning uten barn.

Men en sydentur skulle jeg gjerne tatt. Helst et cruise i Karibien og grunnen er at der er det meste tilrettelagt. Tyrkia er jo nyttesløst og i Spania koster det også flesk med fine hoteller. Er litt sur fordi jeg ikke kan reise uspesifisert jeg og må velge de dyreste alternativene.

Skrevet

Da måtte man jo betalt mer skatt i de andre månedene..?

At man har 0 skatt i mai og 50% av vanlig skatt i desember, er jo fordi man da betaler mer de andre månedene.

Så hvis ikke man har slikt opplegg, så må man legge inn en (tvungen) sparing for seg selv ;-)

Jeg får tilbake nesten alt jeg betaler i skatt da. Men skattepengene går gjerne til ubetalte regninger, skolepenger til minstemann og nødvendige innkjøp jeg ikke har hatt råd til resten av året.

Skrevet

Jeg får jo tilbake nesten all skatten jeg har betalt. Men de pengene forsvinner til nødvendige utgifter.

Skrevet

Jada, jeg er klar over det. Men dere har de feriepengene da :o)

Det er jo ikke så voldsomt mye mer enn den vanlige lønnen, som vi da ikke får.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...