Gå til innhold

Hvordan roe nervene før en "heavy" samtale?

Anbefalte innlegg

Gjest gruer meg...
Skrevet

Jeg er av typen som hver gang jeg skal ta opp noe som er litt "heavy" i en eller annen sammenheng, så blir jeg skikkelig nervøs.

Jeg vet godt hva jeg skal si, men når jeg sitter der så får jeg klump i halsen, og har bare lyst til å begynne å gråte. Og selvfølgelig klam i hendene, og klump i magen.

Har dere noen tips til hvordan man roer nervene før slike samtaler?

Skrevet

Lurt å si ifra at du gruer deg, og er nervøs. Det letter på trykket ;-)

Skrevet

Ja, man kan sette ned noen stikkord så man slipper å la det gå og surre i hodet hele tiden, og så ser du forberdet ut - og ER det, om du tar med deg notatene dine på møtet. Og vær opptatt med noe annet så du slipper å tenkte på det hele tiden.

Skrevet

Slikt er jo ikke noe moro, så det er ikke så uvanlig å være litt nervøs. Men det hjelper å forberede seg godt, så du ikke blir tatt på noe. Ha gjerne eksempler å vise til, vær forberedet på at vedkommende har noen gode svar. Forsøk å finn svar på dette du tror vedkommende kan komme med.

Med andre ord, for meg hjelper det å være meget godt forberedet, det roer ned veldig.

Skrevet

en ting til som jeg har lært meg gjennom et langt liv; det er ingen katastrofe om du griner, bare du får sagt det du vil. Jeg bruker å si; "sorry at jeg griner - bare kroppen som svikter"

Skrevet

Heldig som bare får lyst til å begynne å grine da, jeg griner alltid jeg! Har til dags dato ikke vært hos legen min uten å begynne å grine. Til og med da jeg bare skulle spørre om p-piller. (helt høl i huet...)

Men, det jeg har funnet ut at hjelper meg er å prate med samboeren min om det rett før. Så begynner jeg å grine, får grått litt fra meg, får en klem og en oppmuntring, så er jeg liksom kvitt klumpen i magen og halsen når det er "the real thing".

Begynte til og med å grine i telefonen da jeg skulle klage på en inkasso-sak. *himler* Helt håpløs er jeg.

Skrevet

Heldig som bare får lyst til å begynne å grine da, jeg griner alltid jeg! Har til dags dato ikke vært hos legen min uten å begynne å grine. Til og med da jeg bare skulle spørre om p-piller. (helt høl i huet...)

Men, det jeg har funnet ut at hjelper meg er å prate med samboeren min om det rett før. Så begynner jeg å grine, får grått litt fra meg, får en klem og en oppmuntring, så er jeg liksom kvitt klumpen i magen og halsen når det er "the real thing".

Begynte til og med å grine i telefonen da jeg skulle klage på en inkasso-sak. *himler* Helt håpløs er jeg.

Kjenner meg veldig igjen - men det går over det også - med årene! :)

Skrevet

Jeg har gruet så inderlig til å ta ordet i større fagforsamlinger at jeg har nærmet meg noe som kjennes panikk - bare av gruingen. Kroppen forvandles til én, enorm, mekanisme der guarden er ekstrem. Hjertet slår så alle i rommet bare mååå høre det, det suser for ørene og panikken truer med å ta overhånd. Alt dette bare fordi jeg har _tenkt_ på å ta ordet. Har ombestemt meg flere ganger.

Men kommer man over skrekken, er det ikke så ille. Den fysiske og psykiske påkjenningen oppleves faktisk som verre ved å å la være å ta ordet. Det er en slags forløsning eller rett og slett utløsning ved å hoppe eller snuble seg ut i det.

Jeg tror ikke det er uvanlig, det du beskriver.

Dessverre har jeg ingen råd utover at man må presse seg selv - innenfor rimelighetens grenser, selvsagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...