Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan forklare en tosk dette med foreldrefradrag, og spesielt i forbindelse med barn på SFO?

På forhånd mange, mange takk.

Skrevet

Ehhh.. Hva er det du lurer på i forbindelse med det? Er det ikke allerede ført opp på selvangivelsen? Tror ikke vi trengte å sette noe der selv.

Skrevet

Ehhh.. Hva er det du lurer på i forbindelse med det? Er det ikke allerede ført opp på selvangivelsen? Tror ikke vi trengte å sette noe der selv.

Nå leser jeg her og der at man har foreldrefradrag på kr 30.000.

Det står det IKKE på min selvangivelse.

Skrevet

Detre blir aldri ført opp, og du må slv skrive det på. Det er den summen du har betalt totalt for SFO plass. Men jeg tror det er en maks grense på ca. kr 23.000 for ett barn.

Skrevet

Nja, nå husker ikke jeg her, hvor mange barn har du i SFO, barnehage etc? Er du gift? Hvor mye har du betalt tilsammen for barnepass i fjor?

fei1365380229
Skrevet

Du har foreldrefradrag opp til 30 000 kr, men du har vel kanskje ikke så mye i Sfo utgifter. Sett opp det du har hvis det ikke står der. Det må være dokumentert, denne slippen skulle du ha fått ved juletider.

Skrevet

Detre blir aldri ført opp, og du må slv skrive det på. Det er den summen du har betalt totalt for SFO plass. Men jeg tror det er en maks grense på ca. kr 23.000 for ett barn.

Blir aldri ført opp??? *må huske å sjekke når jeg kommer hjem* Trodde det var der,jeg,- hvis SFO eller barnehagen rapporterer det inn.

Skrevet

Du kan trekke fra det du faktisk har betalt, men maks 25000 for ett barn, og 30000 for to.

Skrevet

Jge skrev feil. det er inntil 25.000 for ett barn og inntil 30.000 for to barn.

Skrevet

Blir aldri ført opp??? *må huske å sjekke når jeg kommer hjem* Trodde det var der,jeg,- hvis SFO eller barnehagen rapporterer det inn.

Ok , her er det mulig jeg ikke er helt "på nett". Men hos oss er det fast praksis at det IKKE rapporteres inn. Dette står også tydelig på årsoppgaven jeg får av barnehagen.

fei1365380229
Skrevet

Har vært skrevet opp her vært år.

Skrevet

Du har foreldrefradrag opp til 30 000 kr, men du har vel kanskje ikke så mye i Sfo utgifter. Sett opp det du har hvis det ikke står der. Det må være dokumentert, denne slippen skulle du ha fått ved juletider.

Aha, 30.000 er altså max foreldrefradrag? Men man skal føre opp reelle SFO-utgifter?

De var på et lavere beløp, og står oppført i selvangivelsens pkt 3.2.10.

Da er det riktig, da?

Skrevet

Og så blir det vel delt på to. og ført inn på begge selvangivelsene hvis man er gift/samboer. Men hvis den ene tjener så mye at det er toppskatt, lønner det seg å ha fradraget der. Man kan vel selv velge fordelingen.

Skrevet

Du kan trekke fra det du faktisk har betalt, men maks 25000 for ett barn, og 30000 for to.

Jeg begynner å skjønne tegninga, se annet svar til fei.

fei1365380229
Skrevet

Og så blir det vel delt på to. og ført inn på begge selvangivelsene hvis man er gift/samboer. Men hvis den ene tjener så mye at det er toppskatt, lønner det seg å ha fradraget der. Man kan vel selv velge fordelingen.

Alt det klusset der ordner da ligningskontoret :o)

Er fornøyd med jobben de gjorde i år siden vi fikk en pen slump med penger igjen.

Skrevet

Tusen takk for svar på spørsmål om selvangivelse og foreldrefradrag, svar som kom på minuttet omtrent.

Hvem i heiteste sa at dol-jentene ikke har grep på andre ting enn gardiner og bleier?

:-)

Skrevet

Ok , her er det mulig jeg ikke er helt "på nett". Men hos oss er det fast praksis at det IKKE rapporteres inn. Dette står også tydelig på årsoppgaven jeg får av barnehagen.

Hos oss står det ikke der fra før, og vi mottar ikke årsoppgave fra barnehagen.

I fjor dokumenterte jeg ikke barnepass, men skrev det ned på selvangivelsen med navn og tall.

Tror da det ble trukket? Hørte ikke noe mer om det.

fei1365380229
Skrevet

Aha, 30.000 er altså max foreldrefradrag? Men man skal føre opp reelle SFO-utgifter?

De var på et lavere beløp, og står oppført i selvangivelsens pkt 3.2.10.

Da er det riktig, da?

Ja, da er de ført inn. Dessverre sier vel du kanskje :o)

Skrevet

Nei, det spiller ingen rolle. Fradrag reduserer ikke toppskatten.

Skrevet

Jo, det er faktisk ført opp og tallene stemmer med tilsendte oppgaver.

Men så var det det jeg leste om 30.000 - som igjen viser seg å være max-beløpet. Ikke no' å bry seg med, mao.

Nå tror jeg for øvrig alt er sjekket. Og det ser u*f*a*t*t*e*l*i*g bra ut :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...