Gå til innhold

Trondheim - Hva er verdt å se?

Anbefalte innlegg

Gjest battleclown
Skrevet

Er i Trondheim på en slags tvungen ferie. Har spasert litt rundt i sentrum, og det er mye bra brostein å gå på, men det må da være mer enn det i Trondheim?

Finnes det noen gallerier, samtidskunst eller foto?

(ikke museum)

Er det noen steder jeg burde fotografere?

Allerede vært ved festningen og domen.

Hvor kan man spise en uformell middag, er Steak House noe bra?

Og hvor kan man sjekke jenter i alderen 25-35?

:)

Skrevet

Byen er full av gallerier og museer. Stikk innom turistinformasjonen som ligger i det ene hjørnet av Torvet.Retning mot Nidarosdomen, like ved en statue av en gammel dame. Det ligger to museer like ved Nidarosdomen, begge har mye moderne kunst.

Om du er interessert i moderne kunst så har det vært litt debatt om den kunsten som Folkets Hus/Nova Kino nå er "pakket" inn i.Dette skjedde i forbindelse med Filmfestivalen. Dette er veggmalerier på duk som henger utenpå bygget og er helt gratis å beskue.

Du kan også ta trikken til Munkvoll og ta en tur på Sporveismuseet som har mye interessant av gamle trikker.

Studentersamfundet er jo et sted det foregår mye festing, men når det gjelder andre utesteder for folk mellom 25-35 tror jeg andre får svare. Nedre Elvehavn er jo et sted med mange forskjellige steder for folk i alle aldre. Greit om man vil vandre mellom flere steder og ta en titt.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Hvis du vil fotografere er kanskje Bakklandet en fin plass med motiver? Og bryggene...

BigHorn er en grei plass å spise, men definitivt ikke det beste Trondheim har å by på. Liker du indisk mat bør du prøve Jadab i Brattørgata, der bør man bestille bord i helgene.

Gjest noe er det da
Skrevet

Trondheim er en by av en viss størrelse. Det betyr at det vrimler av gallerier. Galleri Ismene er det beste av de etablerte, ligger i Ila.

Trøndelag senter for samtidskunst holder til i Fjordgata.

Håkki på Bakklandet er artig, blanding av butikk og utstilling.

Det er noen små, idealistisk drevne fotogallerier og andre gallerier på østkanten, men jeg husker ikke hva de heter.

Trøndelag Kunstmuseum er det største og beste museet. Faste utstillinger og skiftende. Sjekk hva som er nå.

Ni muser er kafé / galleri. Mye middelmådig, men også endel bra. Galleri i andre etasjen også.

Spise - prøv Credo bar på dagen og ettermiddagen. 100kr-tilbud på skikkelig middag som lages i kjøkkenet nede i restauranten, en av byens beste. Vet ikke om 100-middagen kan fås i helgene. Baren er for øvrig ok på kveldene.

Ellers er nok Solsiden det mest folksomme på denne årstiden. Der finner du alt fra rockscene til fiiint spisested. Men byen har masser av vanlige sjekkesteder, gå etter lyden :-)

Det var det jeg kom på i forhold til det du spør om.

Gjest Tyholt tårnet
Skrevet

Spis på tyholt Tårnet. Vanlig grei mat til grei pris, men da ser du over hele trondheim.

Jeg er en annen
Skrevet

Fotografering: Ta en tur ned på kaiområdet/Dora.

Sjekking:

Frikeberter: 3b, Fru Lundgrens, Blæst

HF-berter/hippe frikeberter: Cherrox

Kunstakademiberter: Fønster (men kan være dødt der seint på kvelden)

Lettere alkoholiserte kunstner/wannabekunstnerberter (fleste > 30): Credo

BI/frisør/klesbutikk/+ noen stundent-berter: Vista, Rio, Fru Luna

De som søkte, men ikke kom med på Idol + to-tre av mødrene deres: Tiger Tiger

Gjest BattleClown
Skrevet

Spis på tyholt Tårnet. Vanlig grei mat til grei pris, men da ser du over hele trondheim.

oj, er dette et spisested altså, trodde det var et tv-tårn eller flygledertårnet til...eh, flyplassen :)

Gjest @riele
Skrevet

oj, er dette et spisested altså, trodde det var et tv-tårn eller flygledertårnet til...eh, flyplassen :)

Hihi...det er vel et TV-tårn også, med koselig roterende restaurant på toppen :)

Gjest BattleClown
Skrevet

Fotografering: Ta en tur ned på kaiområdet/Dora.

Sjekking:

Frikeberter: 3b, Fru Lundgrens, Blæst

HF-berter/hippe frikeberter: Cherrox

Kunstakademiberter: Fønster (men kan være dødt der seint på kvelden)

Lettere alkoholiserte kunstner/wannabekunstnerberter (fleste > 30): Credo

BI/frisør/klesbutikk/+ noen stundent-berter: Vista, Rio, Fru Luna

De som søkte, men ikke kom med på Idol + to-tre av mødrene deres: Tiger Tiger

Har vært litt nede ved kaia, er det mulig å komme helt ut mot sjøen, strandlinje ellernoe?

Virker som jernbanen blokkerer alt etter Skansen.

Vet ikke hvor Dora ligger, men gulesider vet vel.

Sjekke-listen var meget bra, disse Idol drop-outs høres best ut :)

Og frikeberter er ofte fotovennlige.

Takk for tips.

Gjest BattleClown
Skrevet

Hihi...det er vel et TV-tårn også, med koselig roterende restaurant på toppen :)

Jeg landet jo på Værnes, og kjøreturen inn til byen var lang nok, så innerst inne så skjønte jeg at det ikke satt flygledere i det tårnet :)

Langsynte flygledere kanskje :)

Alt som roterer kan være gøy, skal se om jeg får lurt med meg noen opp dit.

Gjest @riele
Skrevet

Jeg landet jo på Værnes, og kjøreturen inn til byen var lang nok, så innerst inne så skjønte jeg at det ikke satt flygledere i det tårnet :)

Langsynte flygledere kanskje :)

Alt som roterer kan være gøy, skal se om jeg får lurt med meg noen opp dit.

Hihi, lykke til da!

Tårnet stenger 23.30 i kveld og 22.00 i morgen så vet du det ;)

Gjest BattleClown
Skrevet

Trondheim er en by av en viss størrelse. Det betyr at det vrimler av gallerier. Galleri Ismene er det beste av de etablerte, ligger i Ila.

Trøndelag senter for samtidskunst holder til i Fjordgata.

Håkki på Bakklandet er artig, blanding av butikk og utstilling.

Det er noen små, idealistisk drevne fotogallerier og andre gallerier på østkanten, men jeg husker ikke hva de heter.

Trøndelag Kunstmuseum er det største og beste museet. Faste utstillinger og skiftende. Sjekk hva som er nå.

Ni muser er kafé / galleri. Mye middelmådig, men også endel bra. Galleri i andre etasjen også.

Spise - prøv Credo bar på dagen og ettermiddagen. 100kr-tilbud på skikkelig middag som lages i kjøkkenet nede i restauranten, en av byens beste. Vet ikke om 100-middagen kan fås i helgene. Baren er for øvrig ok på kveldene.

Ellers er nok Solsiden det mest folksomme på denne årstiden. Der finner du alt fra rockscene til fiiint spisested. Men byen har masser av vanlige sjekkesteder, gå etter lyden :-)

Det var det jeg kom på i forhold til det du spør om.

Takk for gode tips :)

Solsiden virker bra. Trondheims Aker brygge, dette har blitt flittig nevnt av taxi-sjåfører og hotell-ansatte :)

Hadde forøvrig en morsom foto/gåtur igår kveld, bare for å se hvordan Trondheim så ut "by night", og som den Oslo-boeren jeg er så er jeg åpenbart prippen.

Vennlige folk i denne byen, la fort merke til det :)

Gjest BattleClown
Skrevet

Hihi, lykke til da!

Tårnet stenger 23.30 i kveld og 22.00 i morgen så vet du det ;)

Da blir det nok tidligst i morgen, ser ikke ut som jeg får lurt noen i kveld.

Gjest BattleClown
Skrevet

Hvis du vil fotografere er kanskje Bakklandet en fin plass med motiver? Og bryggene...

BigHorn er en grei plass å spise, men definitivt ikke det beste Trondheim har å by på. Liker du indisk mat bør du prøve Jadab i Brattørgata, der bør man bestille bord i helgene.

Bakkelandet er notert. Forresten en plass jeg har hørt om flere ganger, og sikker vært på, men aldri egentlig helt forstått hvor er.

Har ikke helt skjønt denne kystlinja her, vil helst så nærme havet som mulig, men Skansen er det nærmeste jeg har vært hittil.

Skrevet

Har vært litt nede ved kaia, er det mulig å komme helt ut mot sjøen, strandlinje ellernoe?

Virker som jernbanen blokkerer alt etter Skansen.

Vet ikke hvor Dora ligger, men gulesider vet vel.

Sjekke-listen var meget bra, disse Idol drop-outs høres best ut :)

Og frikeberter er ofte fotovennlige.

Takk for tips.

Du kommer mye lengre ut mot sjøen enn jernbanen. Ta buss 46 eller 52 ned til Pirterminalen, eller gå.

Istedet for Dora som bare er en diger stygg tyskerbunker som de nå strever med å sprenge høl i, så er det bedre å fotografere de gjenværende husene på Nerlademoen som er rett overfor Dora. Noen barbariske mennesker kaller det området for Svartlamon. Det huset som ligger ut mot Frihetsparken unngikk riving på grunn av at Håkon Bleken og Håkon Gullvåg malte et digert veggmaleri på huset.

Gjest BattleClown
Skrevet

Byen er full av gallerier og museer. Stikk innom turistinformasjonen som ligger i det ene hjørnet av Torvet.Retning mot Nidarosdomen, like ved en statue av en gammel dame. Det ligger to museer like ved Nidarosdomen, begge har mye moderne kunst.

Om du er interessert i moderne kunst så har det vært litt debatt om den kunsten som Folkets Hus/Nova Kino nå er "pakket" inn i.Dette skjedde i forbindelse med Filmfestivalen. Dette er veggmalerier på duk som henger utenpå bygget og er helt gratis å beskue.

Du kan også ta trikken til Munkvoll og ta en tur på Sporveismuseet som har mye interessant av gamle trikker.

Studentersamfundet er jo et sted det foregår mye festing, men når det gjelder andre utesteder for folk mellom 25-35 tror jeg andre får svare. Nedre Elvehavn er jo et sted med mange forskjellige steder for folk i alle aldre. Greit om man vil vandre mellom flere steder og ta en titt.

Hmm, jeg bor jo rett ved Nova kino, tror jeg. Skal sjekke det ut.

Merker jeg går meg litt bort i alle disse gatene her, uten torget og domen så måtte jeg ha kjøpt kompass :)

Takk for tipsene.

Skrevet

Hmm, jeg bor jo rett ved Nova kino, tror jeg. Skal sjekke det ut.

Merker jeg går meg litt bort i alle disse gatene her, uten torget og domen så måtte jeg ha kjøpt kompass :)

Takk for tipsene.

Hvilket hotell bor du på da?

Gjest BattleClown
Skrevet

Du kommer mye lengre ut mot sjøen enn jernbanen. Ta buss 46 eller 52 ned til Pirterminalen, eller gå.

Istedet for Dora som bare er en diger stygg tyskerbunker som de nå strever med å sprenge høl i, så er det bedre å fotografere de gjenværende husene på Nerlademoen som er rett overfor Dora. Noen barbariske mennesker kaller det området for Svartlamon. Det huset som ligger ut mot Frihetsparken unngikk riving på grunn av at Håkon Bleken og Håkon Gullvåg malte et digert veggmaleri på huset.

Ja nå fikk jeg jo lyst til å se denne tyskebunkersen da, spesielt innvendig. Men den er vel teipet igjen som alt annet.

En barbar jeg kjenner kaller det for Svartlamon :)

Fikk lyst til å se det veggmaleriet nå.

Gjest BattleClown
Skrevet

Hvilket hotell bor du på da?

Er vel egentlig ikke et hotell, men leilighetshotell; Trondheim Leilighetshotell på øya, rett ved den trafikkerte brua som jeg nå har glemt navnet på.

Gangavstand til alt, og det er bra for jeg stoler ikke på disse bussene her, er vist ingen big-deal å opplyse om holdeplassene her :)

Skrevet

Er vel egentlig ikke et hotell, men leilighetshotell; Trondheim Leilighetshotell på øya, rett ved den trafikkerte brua som jeg nå har glemt navnet på.

Gangavstand til alt, og det er bra for jeg stoler ikke på disse bussene her, er vist ingen big-deal å opplyse om holdeplassene her :)

Brua heter Elgesæter bru, som i en sang av Hans Rotmo. Da bor du heller ikke langt unna det jødiske museet i Trondheim, og det anbefales dersom du er litt historisk og sosiologisk interessert.Du kan få mange bra fotomotiv om du går ned ved siden av brua og vandrer langs elva og ser Bakklandet fra andre sida.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...