Åsemor Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 Lærte da jeg var lita at man ikke skulle bruke varmtvann fra springen til matlaging pga noe greier i varmtvannsrøra som ikke var helt bra. Samboeren min bruker konsekvent varmt vann når han kokkelerer, fordi det går fortere. Hvordan er det egentlig, gjør det noe? Sånn i det lange løp. Er ikke meg som er kokken her i huset, så jeg får i meg varmtvann hver dag. 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 Det varme vannet avioniserer metallet i rørene lettere enn kaldt vann. Det avioniserer også veggene i tanken. Alle kjemiske reaksjoner går jo raskere jo høyere temperatur man har. Kobber er vel ikke regnet som særlig sunt, uten at jeg vet hvorfor. 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 Det varme vannet avioniserer metallet i rørene lettere enn kaldt vann. Det avioniserer også veggene i tanken. Alle kjemiske reaksjoner går jo raskere jo høyere temperatur man har. Kobber er vel ikke regnet som særlig sunt, uten at jeg vet hvorfor. Jeg har drukket plenty væske som har rent gjennom kobber. Har kun følt meg litt uggen på søndagsmårran, ellers er jeg helt fin:-) 0 Siter
MsSophie Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 ...jeg kan godt bruke varmtvann fra springen når jeg lager mat som skal kokes, men det er ikke sånn at jeg tapper varmtvann rett i te-koppen. 0 Siter
Åsemor Skrevet 23. april 2005 Forfatter Skrevet 23. april 2005 ...jeg kan godt bruke varmtvann fra springen når jeg lager mat som skal kokes, men det er ikke sånn at jeg tapper varmtvann rett i te-koppen. Hehe... Legge pølsene i vasken og sette på springen ) nei, det kokes. Holdt på å ringe på hos deg her om dagen, trodde hun var sulten og hadde ikke lyst å gå med hylende baby i vogna helt hjen. Men smokken var god nok. 0 Siter
Gjest Sam Kvem Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 I gamle dager var det riktig, da brukte man materialer som ga fra seg giftige metaller. I dag er tankene i rustfrit stål, dessuten danner kobberrør et belegg på innsiden etter en stund som hindrer videre korrosjon og avgift av kobberforbindelser. Viktigere er at vannet er varmt nok over 65 grader for å hindre bakterievekst, f eks legionella. La vannet renne litt for å få ut det som har ligget i de tynne rørene en stund. 0 Siter
Åsemor Skrevet 23. april 2005 Forfatter Skrevet 23. april 2005 I gamle dager var det riktig, da brukte man materialer som ga fra seg giftige metaller. I dag er tankene i rustfrit stål, dessuten danner kobberrør et belegg på innsiden etter en stund som hindrer videre korrosjon og avgift av kobberforbindelser. Viktigere er at vannet er varmt nok over 65 grader for å hindre bakterievekst, f eks legionella. La vannet renne litt for å få ut det som har ligget i de tynne rørene en stund. Men vi koker vannet altså. Hvis vi f.eks skal lage spaghetti går det fortere å koke opp 3 liter varmt vann enn 3 liter kaldt vann. 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 I gamle dager var det riktig, da brukte man materialer som ga fra seg giftige metaller. I dag er tankene i rustfrit stål, dessuten danner kobberrør et belegg på innsiden etter en stund som hindrer videre korrosjon og avgift av kobberforbindelser. Viktigere er at vannet er varmt nok over 65 grader for å hindre bakterievekst, f eks legionella. La vannet renne litt for å få ut det som har ligget i de tynne rørene en stund. =) 0 Siter
Lurveline Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 Det hender jeg gjør det også. Det hender jeg bruker varmtvann rett fra springen til tørrkaffen også. Går jo mye raskere da:o) Men jeg aner ikke om det er skadelig på noe vis. Er i allefall ikke oftere syk enn andre. 0 Siter
Gjest Sam Kvem Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 Men vi koker vannet altså. Hvis vi f.eks skal lage spaghetti går det fortere å koke opp 3 liter varmt vann enn 3 liter kaldt vann. Eneste å si om det er aluminumskjeler, aluminiumskjeler danner en giftig forbindelse med kobber, et sort belegg på innsiden. Ellers er ikke vanlig beredervann usunt i dag. 0 Siter
MsSophie Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 Hehe... Legge pølsene i vasken og sette på springen ) nei, det kokes. Holdt på å ringe på hos deg her om dagen, trodde hun var sulten og hadde ikke lyst å gå med hylende baby i vogna helt hjen. Men smokken var god nok. ....*kremt*, nå er det bare å ringe på uansett da.....for å si det sånn, det er sikkert hyggeligere for meg å se ei ikke hyldende baby, enn en desperat sulten en....:-D 0 Siter
Gjest Sam Kvem Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 Det hender jeg gjør det også. Det hender jeg bruker varmtvann rett fra springen til tørrkaffen også. Går jo mye raskere da:o) Men jeg aner ikke om det er skadelig på noe vis. Er i allefall ikke oftere syk enn andre. Egentlig får du ikke i deg nok kobber til at det betyr noe. Kobber er samtidig et nødvendig sporstoff for de fleste organismer. Kuriosa: mange sjødyr har blått blod, fordi de bruker kobber som transportmddel for oksygen. F eks hummer har blått blod. Det heter da cyanoglobin i stedet for hemoglobin :-) kobber er ikke noe effektivt transportmiddel, så jeg vet ikke riktig hvorfor. Hemo = rødt cyano = blått Dagens nerdestoff. :-) 0 Siter
Åsemor Skrevet 23. april 2005 Forfatter Skrevet 23. april 2005 ....*kremt*, nå er det bare å ringe på uansett da.....for å si det sånn, det er sikkert hyggeligere for meg å se ei ikke hyldende baby, enn en desperat sulten en....:-D Men om hun får mat blir hun blid og fornøyd etterpå da 0 Siter
Gjest Sam Kvem Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 =) Hva er du gliser av gitt? :-) 0 Siter
Lurveline Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 Egentlig får du ikke i deg nok kobber til at det betyr noe. Kobber er samtidig et nødvendig sporstoff for de fleste organismer. Kuriosa: mange sjødyr har blått blod, fordi de bruker kobber som transportmddel for oksygen. F eks hummer har blått blod. Det heter da cyanoglobin i stedet for hemoglobin :-) kobber er ikke noe effektivt transportmiddel, så jeg vet ikke riktig hvorfor. Hemo = rødt cyano = blått Dagens nerdestoff. :-) Jøss, hva du vet!) 0 Siter
Gjest Sam Kvem Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 Jøss, hva du vet!) Ikke noe bra sjekkemiddel, men et bra sovemiddel. Nerdestoff altså. Lyst til å høre om gressartene på de Andalusiske høyslettene? Et par-tre timer? 0 Siter
Lurveline Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 Ikke noe bra sjekkemiddel, men et bra sovemiddel. Nerdestoff altså. Lyst til å høre om gressartene på de Andalusiske høyslettene? Et par-tre timer? No thanks! Har annet å gjøre og vettu;o) 0 Siter
Gjest Sam Kvem Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 No thanks! Har annet å gjøre og vettu;o) Der ser du. 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 Hva er du gliser av gitt? :-) Bra å ha greie på ting. 0 Siter
Gjest hett Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 Men vi koker vannet altså. Hvis vi f.eks skal lage spaghetti går det fortere å koke opp 3 liter varmt vann enn 3 liter kaldt vann. Jo, men uansett, er det allerede kommet noe metall fra kranene i vannet hjelper det lite å koke det da ; ) Men det hørtes jo ganske ufarlig ut allikvel. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.