Gå til innhold

rett til betalt utdanning?

Anbefalte innlegg

Gjest gogetit
Skrevet

Hei- jeg er en gutt på 24. Ble syk i 17-års alderen, og har slitt med denne sykdommen lenge, men i dag fungerer jeg nogenlunde greit og er i 70% arbeid på et kontor. Jeg begynte på attføring for noen år siden, men har i de siste par årene gått på yrkesrettet attføring, fordi jeg har vært i arbeid.

Men jeg har ikke fått utdannet meg til noe bestemt, pga sykdommen. Jeg vurderer fra høsten av å sette meg på en av disse privatskolene som er (det er her jeg har mulighet for å komme inn, ikke på høyskoler og sånt som BI), og få meg et studium innen salg og markedsføring, det har alltid interesert meg. Jeg begynte jo på kontorfag på videregående, men måtte jo slutte. Siden har jeg jobbet i butikk og gått salgskurs. Så aetat vet nok at dette er noe jeg interesserer meg for.

Men saken er at disse privatskolene koster mange penger. Siden jeg har mistet muligheten for utdanning tidligere, og at jeg fortsatt går på attføring; har jeg noen mulighet for å la aetat betale studiumet for meg? Og ved siden av fortsatt gå på yrkesrettet attføring?

Noen som vet noe rundt dette? Eller har selv noen erfaring?

Gjest Saigon
Skrevet

Du må nok forhøre deg med din saksbehandler på aetat om de er villige til å betale for utdannelsen din.

Jeg får betalt utdannelse på privatskole av aetat pga min sykdom. SÅ i spesielle tilfeller gjør de det.

Håper du får et positivt svar fra aetat.

Gjest gogetit
Skrevet

Du må nok forhøre deg med din saksbehandler på aetat om de er villige til å betale for utdannelsen din.

Jeg får betalt utdannelse på privatskole av aetat pga min sykdom. SÅ i spesielle tilfeller gjør de det.

Håper du får et positivt svar fra aetat.

takk for det!

Skrevet

Jeg har også fått tatt utdanning på privatskole gjennom attføring.

Men sier ikke de nye reglene at man ikke kan gå lenger enn tre år på yrkesmessig attføring, fire år i spesielle tilfelle. Tror du må sjekke det.

Gjest Saigon
Skrevet

Jeg har også fått tatt utdanning på privatskole gjennom attføring.

Men sier ikke de nye reglene at man ikke kan gå lenger enn tre år på yrkesmessig attføring, fire år i spesielle tilfelle. Tror du må sjekke det.

De nye reglene sier at du ikke kan gå på attføring i mer enn 3 år med mindre du kommer inn under unntakene. Selv har jeg fått innvillget attføring i 6 år fordi jeg har dokumentert at jeg bare er 50% arbeidsfør og får dermed ta en utdannelse over dobbel så lang tid som andre.

Skrevet

De nye reglene sier at du ikke kan gå på attføring i mer enn 3 år med mindre du kommer inn under unntakene. Selv har jeg fått innvillget attføring i 6 år fordi jeg har dokumentert at jeg bare er 50% arbeidsfør og får dermed ta en utdannelse over dobbel så lang tid som andre.

Det unntaket synes jeg var rettferdig. Jeg gikk på privat skole og gikk dobbel så mange semester fordi jeg gikk på halv tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...