Gå til innhold

Hvis man er lege og sexolog...

Anbefalte innlegg

Gjest Leah Isadora
Skrevet

Er man da også psykiater?

eller har man da tatt sexolog/psykolog utdannelsen først og medisin utdannelsen etterpå?

Er det leger som velger å utdanne seg til psykologer istedenfor å spesialisere seg innen psykiatri?

Eller hvordan fungerer det?

Skrevet

Nei, man er ikke psykiater om man er lege og sexolog. Tror ikke tittelen sexolog er beskyttet. Men det kan hende jeg tar feil. En psykiater har samme utdanning som en lege, men altså med spesialisering innen psykiatri. Altså har en kirurg og en psykiater samme grunnutdannelse, men med vidt forskjellig spesialisering.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

En trenger ikke være psykiater. Jeg tror de færreste er det.

Sexolog er ingen beskyttet tittel. Jeg kan når som helst starte privatpraksis og kalle meg sexolog.

Skrevet

Sexolog er ingen beskyttet tittel. Jeg kan når som helst starte privatpraksis og kalle meg sexolog.

Akkurat som at Gro Isachsen er sexolog, uten en egentlig utdannelse.

Hun har lest omkring 7500 bøker om sex og skrevet noen selv, og DA er hun sexolog.

Så det på et debattprogram på TV, så egentlig vil det si det samme som at hvem som helst igrunn kan kalle seg sexolog.

Psykolog er nok noe helt annet ja, det kan nok ikke hvem som helst kalle seg. Heller ikke allmennpraktiserende lege eller kirurg - det skulle tatt seg ut :-)

Skrevet

Akkurat som at Gro Isachsen er sexolog, uten en egentlig utdannelse.

Hun har lest omkring 7500 bøker om sex og skrevet noen selv, og DA er hun sexolog.

Så det på et debattprogram på TV, så egentlig vil det si det samme som at hvem som helst igrunn kan kalle seg sexolog.

Psykolog er nok noe helt annet ja, det kan nok ikke hvem som helst kalle seg. Heller ikke allmennpraktiserende lege eller kirurg - det skulle tatt seg ut :-)

Kan man bli sexolog når man har pult 7.500 ganger tro?;o)

Skrevet

Virker sånn :-)

Men det er sant det jeg skriver altså. Hvem som helst kan egentlig kalle seg sexolog.

Husker Gro ble rimelig irritert i det debattprogrammet, og mente at hun med all sin egenlærte kunnskap - da gjennom bøker og diverse annet, hadde mer greie på sex enn folk flest.

Det er nok også mulig, for har man sex som hovedinteresse, så graver man kanskje dypere enn folk flest.

Hehe, jaja noe latterlig i grunn, men vi kan egentlig kalle oss sexologer vi også Lurveline.

Det debattprogrammet skuffet meg en smule. Jeg trodde det måtte en formell utdannelse til for å kunne kalle seg sexolog, men dengang ei.

Vi er alle sexologer.

Skal vi starte praksis sammen? :-)

Har litt plass i kjelleren jeg, så kan vi gi råd til fortvilede par og samtidig tjene ganske så mye ;)

Skrevet

7500 ganger sier du? Oi, 7500 delt på 12 år blir 625 ganger, noe som gir et gjennomsnitt på 1,7 samleier om dagen!

Imponerende!! :-)

For du mener vel ikke at en andel av disse ble utført for mer enn 12 år siden, utenfor ekteskapets trygge rammer? *streng*

Gjest Leah Isadora
Skrevet

ok takk for oppklaringen :)Trodde at en sexolog var en psykolog med spesialisering innenfor sexologi.

Han (eller hun) Dr Benestad som kaller seg lege og sexolog. Har h*n noen psykologutdanning i bunn?

Gjest psykolog vs. psykiater
Skrevet

ok takk for oppklaringen :)Trodde at en sexolog var en psykolog med spesialisering innenfor sexologi.

Han (eller hun) Dr Benestad som kaller seg lege og sexolog. Har h*n noen psykologutdanning i bunn?

Psykolog og psykiater er to helt forskjellige utdanninger.

En psykolog studerer psykologi (mange ulike emner innen dette) i 6-7 år. Deretter spesialiserer de fleste psykologer seg, feks i klinisk psykologi, dette tar ytterligere noen år (kurs og veiledning mens man er i jobb).

En lege studerer medisin i ca. 6 år. Hvis man vil bli psykiater (spesialist i psykiatri), blir man dette etter legeutdanningen, gjennom kursing og veiledning gjennom noen år, mens man er i jobb.

Gjest Leah Isadora
Skrevet

Psykolog og psykiater er to helt forskjellige utdanninger.

En psykolog studerer psykologi (mange ulike emner innen dette) i 6-7 år. Deretter spesialiserer de fleste psykologer seg, feks i klinisk psykologi, dette tar ytterligere noen år (kurs og veiledning mens man er i jobb).

En lege studerer medisin i ca. 6 år. Hvis man vil bli psykiater (spesialist i psykiatri), blir man dette etter legeutdanningen, gjennom kursing og veiledning gjennom noen år, mens man er i jobb.

takk for svaret, men det var ikke det jeg lurte på. jeg vet at lege og psykolog er forskjellige utdanninger. Jeg lurte på om en sexolog var psykolog i bunn, men det fikk jeg til svar at det ikke var noen nødvendighet

Skrevet

Jeg tror de arbeider for å beskytte tittelen "klinisk sexolog". Kikk under "autorisasjon" på disse nettsidene:

http://www.sexologi.com/

Her står opptakskravene til høyskolen i agders sexologiutdanning:

http://www.hia.no/studiehandbok/02/studieplaner/helid/helidp18.php

Tittelen er ikke beskyttet, og alle kan kalle seg sexolog.

Professorr i helsepsykologi Bente Tæen uttaler seg ofte i media om sexspørsmål. Hun er tannlege, med videreutdanning i sexologi. Hun kaller seg sex-forsker.

Skrevet

Nei Bensetad Pirelli er ingen psykolog, hin er allmennlege, Familieterapeut og spesialist i klinisk sexologi.

Gjest leah Isadora
Skrevet

Nei Bensetad Pirelli er ingen psykolog, hin er allmennlege, Familieterapeut og spesialist i klinisk sexologi.

spesialist i klinisk sexologi? men det å være sexolog er jo ingen beskyttet tittel. Kan man være spesialist i noe som ikke er beskyttet?

*blond*

Skrevet

Jeg tror de arbeider for å beskytte tittelen "klinisk sexolog". Kikk under "autorisasjon" på disse nettsidene:

http://www.sexologi.com/

Her står opptakskravene til høyskolen i agders sexologiutdanning:

http://www.hia.no/studiehandbok/02/studieplaner/helid/helidp18.php

Tittelen er ikke beskyttet, og alle kan kalle seg sexolog.

Professorr i helsepsykologi Bente Tæen uttaler seg ofte i media om sexspørsmål. Hun er tannlege, med videreutdanning i sexologi. Hun kaller seg sex-forsker.

Ja det jobbes med å få beskyttet tittelen.

Men for dem som ønsker kontakt med en seriøs fagperson kan løsningen være å se etter Spesialist i klinisk sexologi, da skiller man klinten fra hveten.

Skrevet

spesialist i klinisk sexologi? men det å være sexolog er jo ingen beskyttet tittel. Kan man være spesialist i noe som ikke er beskyttet?

*blond*

For sexologer er det kun dem med med tillegget NACS, som er kvalitetssikret. Tittelen er da: Spesialist i sexologisk rådgivning NACS.

Norsk Forening for Sexologi har også utarbeidet retningslinjer og krav for å kunne kalle seg spesialist i klinisk sexologi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...