Gå til innhold

bør man ha etiske betenkeligheter med å observerer folk uten deres samtykke?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

skal i praksis på en skole neste uke. Har fått navn på noen "problemelever" som jeg skal observere og som skal inngå i en rapport vi skal skrive.

elevene vet ikke at vi skal observere dem. De får bare vite at vi skal observere undervisningen.

Vet at slik observasjon gjøres av fagfolk også, men allikevel så føles dette så slemt overfor disse elevene som ikke vet noenting om dette.

noen synspunkter på dette?

Gjest ergoterapi student
Skrevet

Det kommer vel litt annpå hvilken type observasjon du skal gjøre. Du vil jo få ulike resultat alt etter som om du gir beskjed om at du skal observere noen spesielle eller hvis du gjør det uten å si i fra på forhånd.

Jeg regner med at hele klassen får beskjed om at dere studenter skal obeservere klassen over en periode.

Skrevet

Har du i det hele tatt lov til å observere, og ikke minst - la observasjonene være en del av en oppgave, selv om personene blir anonymisert, uten samtykke fra foresatte?

Gjest Timari
Skrevet

Har du i det hele tatt lov til å observere, og ikke minst - la observasjonene være en del av en oppgave, selv om personene blir anonymisert, uten samtykke fra foresatte?

ja tydeligvis. Vi har hatt observasjoner av barn før uten at foresatte har blitt informert eller samtykket

Gjest ergoterapi student
Skrevet

Jeg har vært i barnehagepraksis hvor jeg har observert alle barne, men lagt spesielt merke til noen få og brukt den eller de jeg har lagt spesielt merke til i en annalyse oppgave. Skolen hadde som krav at denne analysen skulle gjøres og legges fram på skolen når vi kom tilbake fra praksis. Skolen informerte barnehagene om dette og de barnehagene som syntes det var greit at vi kom sa ja til å ha studenter i praksis.

Gjest Sam Kvem
Skrevet

Observere er noe alle gjør, du trenger ikke tillatelse for å se på folk på et sted du har lov å være? Og vet de at du observerer, så blir det ikke ekte?

En annen ting er om du fører notater og de kommer på avveie hvor det kan få konsekvenser for noen.

Skrevet

Jeg har vært en av dem. Observert uten samtykke, altså. Attpåtil ble ikke navnet anonymisert før rapporten ble levert inn/publisert - og "kladden" ble liggende åpent med mitt navn på hos et offentlig kontor - usikret.

Direkte ufint.

Skrevet

Hadde de visst de spesielt ble observert, ville de endret adferdsmønster.

Observatørene ville da ikke fått anledning til å se adferd/oppførsel eller annet som bør tas tak i - noe som hadde umuliggjort muligheten for å kunne sette i verk konstruktive tiltak.

Skrevet

ja tydeligvis. Vi har hatt observasjoner av barn før uten at foresatte har blitt informert eller samtykket

Ok,men kan ikke fri meg fra å synes det er en smule betenklig. Min sønns IP ble brukt som et eksempel blant studenter, alt var fullstendig anonymisert -men det ble likevel innhentet skriftlig tillatelse fra oss foreldre.

Skrevet

Det man ikke vet om har man ikke vondt av.

Så lenge elevene ikke blir utlevert eller hengt ut på noen måte, er det vel helt greit.

Skrevet

Hadde de visst de spesielt ble observert, ville de endret adferdsmønster.

Observatørene ville da ikke fått anledning til å se adferd/oppførsel eller annet som bør tas tak i - noe som hadde umuliggjort muligheten for å kunne sette i verk konstruktive tiltak.

Jeg antar vi snakker om mindreårige her, og da er det foresatte som skal gi tillatelse så objektet trenger ikke endre adferdsmønster av den grunn.

Skrevet

Jeg antar vi snakker om mindreårige her, og da er det foresatte som skal gi tillatelse så objektet trenger ikke endre adferdsmønster av den grunn.

Kommer an på.

Om det er litt større mindreårige barn det er snakk om, som ved en glipp får høre av foreldrene at de skal bli observert, vil det definitivt få konsekvenser for adferdsmønster.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Kommer an på.

Om det er litt større mindreårige barn det er snakk om, som ved en glipp får høre av foreldrene at de skal bli observert, vil det definitivt få konsekvenser for adferdsmønster.

Tror ikke det har så mye å si jeg. Slike unger kan være så vare for gjester uansett, at de garantert oppfører seg unormalt allikevel.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Samfunnet har på en måte rett til å overvåke deg.

De fører feks et register over hva du har gjort av kriminelle handlinger. Det fører et register over hva du tjener og betaler i skatt. Verdiene av det du eier.

Din helse.

Generelt alt som er i overenstemmelse med "need to know"-prinsippet.

Alt dette for å hjelpe deg (og ved å hjelpe enkeltindividet hjelper man samfunnet).

Så det er greit fordi det er til deres eget beste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...