Gå til innhold

Fett i pistasjnøtter?

Anbefalte innlegg

Gjest this is a signature
Skrevet

Er det mye fett i pistasjnøtter?

Nøtter er sunt, er det ikke det da?

Skrevet

sikkert, men alt har sin grense

en NEVE nøtter hver dag er bra for hjernen.

Gjest den ekte noor
Skrevet

det er mindre fett i dem enn Cashewnøtter iallefall.

Gjest baremei
Skrevet

det er mindre fett i dem enn Cashewnøtter iallefall.

Kanskje du mente omvendt?For pistasj har faktisk litt mer fett(2 gram per hundre g.) enn cashew. Men det er så lite, at noen særlig betydning har det jo ikke. Peanøtter har ca. like mye fett også. Valnøtt og pekan, hasselnøtt og paranøtt er derimot noe fetere, med mellom 10 og 20 gram mer fett per 100 gram.

Gjest baremei
Skrevet

Ja, det er mye fett i pistasjnøtter(48,5 gram per 100 g), og nøtter generelt. Men fettet er av det sunne slaget. Vi trenger noe fett også. Men man må ikke glemme at nøtter er veldig energirikt, så de fleste av oss kan ikke stappe i seg ubegrensede mengder:)

Gjest den ekte noor
Skrevet

Kanskje du mente omvendt?For pistasj har faktisk litt mer fett(2 gram per hundre g.) enn cashew. Men det er så lite, at noen særlig betydning har det jo ikke. Peanøtter har ca. like mye fett også. Valnøtt og pekan, hasselnøtt og paranøtt er derimot noe fetere, med mellom 10 og 20 gram mer fett per 100 gram.

Mine cashew har 50,3 og pistasj 49 gram fett, cashew 612 kalorier og pistasj 588. Alle monner drar:)

Du kan sjekke selv på http://www.nottefabrikken.no/ det er de sine nøtetr jeg bruker å kjøpe.

Gjest baremei
Skrevet

Mine cashew har 50,3 og pistasj 49 gram fett, cashew 612 kalorier og pistasj 588. Alle monner drar:)

Du kan sjekke selv på http://www.nottefabrikken.no/ det er de sine nøtetr jeg bruker å kjøpe.

Hmmm. Det er jo minimale forskjeller da, men.. Var jo merkelig at det skulle variere slik. Jeg fant mine data på det svenske livsmedelsverkets sider,på søkning i livsmedelstabell: http://www.slv.se/templates/LDB_Search____6242.aspx

Skriv inn "nötter" i feltet for livsmedel, så får du opp næringsinnholdet i de forskjellige.

Gjest baremei
Skrevet

Så på nøttefabrikken sine sider. Og der står det da også at (rå)pistasjnøtter/kjerner har mer fett enn (rå) cashewnøtter:) Har du blingset litt..;)Eller kanskje du har sammenliknet med ristede cashewnøtter?? Jeg har snakket om nøtter "eau naturelle" hele tiden. (Men du har rett i at pistasj har færre kalorier-12 kalorier per 100 gram:)

Fra nøttefabrikken:

Ingredienser:

Pistasjkjerner

Næringsinnhold pr. 100g. vare:

Protein 20,6g

Fett 49,6g

Karbohydrater 16,1g

Energi: 2459 Kj (588 kcal)

Vekt: ca. 75 g.

Ingredienser:

Cashewnøtter, rå.

Protein 16,9g

Fett 47,9g

Karbohydrater 26,6g

Energi: 2512 Kj (600 kcal)

Vekt: ca. 100 g.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Så på nøttefabrikken sine sider. Og der står det da også at (rå)pistasjnøtter/kjerner har mer fett enn (rå) cashewnøtter:) Har du blingset litt..;)Eller kanskje du har sammenliknet med ristede cashewnøtter?? Jeg har snakket om nøtter "eau naturelle" hele tiden. (Men du har rett i at pistasj har færre kalorier-12 kalorier per 100 gram:)

Fra nøttefabrikken:

Ingredienser:

Pistasjkjerner

Protein 20,6g

Fett 49,6g

Karbohydrater 16,1g

Energi: 2459 Kj (588 kcal)

Vekt: ca. 75 g.

Ingredienser:

Cashewnøtter, rå.

Protein 16,9g

Fett 47,9g

Karbohydrater 26,6g

Energi: 2512 Kj (600 kcal)

Vekt: ca. 100 g.

Kan hende det, men mener jeg sammenlignet fra rimi og, og da kom pistasj best ut, og de var begge røstet. Har desverre ikke posene her... Men i og med at jeg ikke gidder å telle kalorier er det et fett for meg:)

Gjest baremei
Skrevet

Kan hende det, men mener jeg sammenlignet fra rimi og, og da kom pistasj best ut, og de var begge røstet. Har desverre ikke posene her... Men i og med at jeg ikke gidder å telle kalorier er det et fett for meg:)

Jaja, du har sett på røstet du. Da kan det godt hende du får annet svar, ja. Jeg snakker om fettet i selve NØTTENE. Rå, med andre ord. Uansett er det minimale forskjeller i kalorier, enten du teller dem eller ei:) Men rett skal det være;)

Gjest den ekte noor
Skrevet

Jaja, du har sett på røstet du. Da kan det godt hende du får annet svar, ja. Jeg snakker om fettet i selve NØTTENE. Rå, med andre ord. Uansett er det minimale forskjeller i kalorier, enten du teller dem eller ei:) Men rett skal det være;)

Hmmm:)

Har funnet ut at cashew er knall i wok og pinjekjerner i salat, sikkert derfor jeg ikke har sett på rå pistasj, i og med at det er de jeg har som snacks;)

Gjest baremei
Skrevet

Hmmm:)

Har funnet ut at cashew er knall i wok og pinjekjerner i salat, sikkert derfor jeg ikke har sett på rå pistasj, i og med at det er de jeg har som snacks;)

Enig, cashew-eller peanøtter for den saks skyld-er knall i wok/asiatisk mat!!:9 *vann i munnen*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...