Gå til innhold

Det vakre sølibatet

Anbefalte innlegg

Gjest Think Thank
Skrevet

Det er noe vakkert over det frivillige sølibatet. Åpne mennesker som klarer frigjøre seg fra vårt overseksualiserte samfunn, får et sjeldent klarsyn.

Gjest Sam Kvem
Skrevet

Eller homofile som slipper å presses inn i et ekteskap i et samfunn hvor homofile ikke er akseptert?

Middeladerens munkeklostre var tettpakket av homofile.

Skrevet

Tenker du da på det "klarsynet" som skal til for å drive utuktig omgang med barn....?

Så vidt jeg kan forstå av alle de tilfeller vi hører om (og alle de vi ikke hører om), så må det være en av konsekvensene ved å leve i "tvangspålagt" religiøst sølibat.....

Ikke mye vakkert ved det nei.

Gjest Think Thank
Skrevet

Tenker du da på det "klarsynet" som skal til for å drive utuktig omgang med barn....?

Så vidt jeg kan forstå av alle de tilfeller vi hører om (og alle de vi ikke hører om), så må det være en av konsekvensene ved å leve i "tvangspålagt" religiøst sølibat.....

Ikke mye vakkert ved det nei.

Nei, det tenker jeg ikke på, for det er ikke sølibat.

Skrevet

Greit nok med sølibat når det kommer fra egne ønsker og ikke noe som er påtvunget eller "lurt til".

Eksempel på det siste: Paven vil ha prester i sølibat. Men den katolske kirkens grunnlegger, Peter var selv gift ! For Peter måtte ha vært gift siden han hadde svigermor: Matt 8,14: "Jesus kom nå hjem til Peter. Der så han at Peters svigermor lå til sengs med feber." Den katolske kirkens holdning til sølibat begrenser livsglede....

Skrevet

Nei, det tenker jeg ikke på, for det er ikke sølibat.

Det er ikke sølibat - men det er konsekvensene av sølibatet for alt for mange.

Og med slike konsekvenser, så kan jeg ikke akkurat si at sølibat er vakkert rent generelt sett.

Men for de som frivillig velger det, og som klarer å takle det uten uheldige konsekvenser, så kan det godt være at det kan oppleves som "vakkert" for noen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...