Gjest rota Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 I fjor var jeg til årlig kontroll hos tannlegen. Jeg har i lengre tid, over 1 år gått med en tann hvor en del av kronen var knekt. Det ble ikke vondt, så det ble ikke gjort noe med den. Har også to andre kroner hvor det har falt av biter, som jeg ikke har gjort noe med. Dvs. tannlegen lagde en fylling som falt av igjen etter kort tid, og siden har det vært slik. Han sa jeg burde gjøre noe med denne ene tannen, som tidligere ikke er forsøkt fylt etter at den knakk.Den var ikke betent, men det var fare for at den ble det. Han begynte og rense opp for å fylle igjen, men etter hvert som han gjorde klart til fylling, så ble han usikker på om det var noe bra alternativ. Til slutt kom han frem til at det ikke var noe lurt, og at tannen måtte trekkes. Han trakk den der og da. Jeg fikk mer og mer vondt etter trekkingen, og til slutt var det så vondt at jeg kontaktet tannlegen igjen. Gikk dit og fikk konstatert kjevebensbetennelse. Kjevebensbetennelse er som du vet et smertehelvete. Har hatt det en gang før for ca. 20 år siden, etter en trekking. Den gang fikk jeg ikke noe antibiotika, for de sa at det ikke var noe vits når det var betennelse i benet. Det fikk jeg denne gang, men smerten var like jævlig og det tok like lang tid denne gang, så antibiotika var nok ikke nødvendig. Da den voldsomme smerten var over, hadde jeg en hevelse langs hele siden i den delen av kjeven hvor tanna hadde sittet, høyre underkjeve. Det var ikke noe spesielt plagsomt, bare hvis jeg trykket på hevelsen, så ble det litt vondt en liten stund, samtidig som det føltes litt bedøvd. Denne hevelsen vedvarte noen måneder, men siden det ikke ble noe mer smerter, så lot jeg det være slik, og til slutt ble det borte. Da jeg kom til årlig kontroll igjen i år, så får jeg beskjed om at tannen ved siden av den jeg trakk var betent, og at den må rotfylles. Jeg ble veldig overrasket, for jeg har absolutt ingen smerter, og selv om jeg trykker hardt rundt tannen, så er det ikke ømt en gang. Så da lurer jeg på om det de ser på røntgenbilde som betennelse kan være rester etter den betennelsen som kom etter trekkingen i fjor? Eller at den kjevebensbetennelsen gikk over til roten på den tanna som nå er blitt problemet. Og hvorfor har jeg ikke vondt lenger? Dette er for meg ikke logisk, for det første at det ikke er vondt eller ømt, og for det andre at det ’tilfeldigvis’ er tanna ved siden av som er betent. Kan du forklare? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182248-betennelse-i-en-tann/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Betennelsen du fikk etter at første tann ble trukkket skyldes nok at såret etter trekkingen ble infisert. Dette er desverre en ikke uvanlig komplikasjon. Men årsaken kan også være nabotannen som kan ha vært betent allerede den gang uten at det er blitt lagt merke til på røntgen. At tannen ikke er vond nå behøver ikke å bety at den ikke var eller er betent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182248-betennelse-i-en-tann/#findComment-1252600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.