Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei sann.

Jeg tror jeg kan hjelpe deg med noen råd angående sopp problemet ditt. Jeg har selv hatt tilbakevendende soppinfeksjon, og vet hvor plagsomt det er.

Noen gode råd: bruk kun intimsåpe med lav PH. Det naturlige miljøet i vagina er surt. Sopp kan komme av at miljøet påvirkes til å bli mer basisk, da trives soppen og utvikler seg. Vanlig såpe har høy PH og kan forstyrre balansen i vagina. Det er lurt å huske på at blod og sæd også er basisk og kan bidra til sopp problemer. Er du svært plaget kan det være lurt å bruke kondom inne i mellom så du ikke stadig får sæd inn i vagina.

Når det gjelder produkter er vivag som er en intimsåpe du får kjøpt på apotek svært bra. I tillegg finnes det vaginalkapsler som inneholder melkesyrer du kan bruke før og etter menstruasjon for å forebygge. Disse finnes også reseptfritt på apotek (vivag)

Canesten er ikke farlig og kan brukes flere ganger, husk å fortsette med kremen i minst en uke etter at du er blitt symptomfri, ellers kommer soppen lett tilbake. Dersom du er plaget av hvit utflod tyder dette på infeksjon inne i vagina, da bør du bruke canesten stikkpiller i tillegg til krem. Dersom dette ikke hjelper bør du kontakte lege, som kan gi deg reseptbelagt medisin. Du bør uansett sjekke at dette virkelig er sopp for andre lidelser kan ha liknende symptomer.

Sopp er ikke farlig, men ubehagelig. Det kan smitte gjennom samleie, men dette har ikke jeg opplevd med min partner.

Andre generelle råd: vask trusene dine på 60 grader, da overlever ikke soppen. Ikke bruk alt for stramme bukser, dette kan gi lite luft som er uheldig. Gå alltid på toalettet før og etter samleie det reduserer sjansen for at bakterier smitter inn i vagina.

Alle disse rådene har jeg selv fått av lege så de skulle være ganske relevante.

Håper dette hjelper litt.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18225-sopp/#findComment-81678
Del på andre sider

Har selv hatt soppinfeksjon,og vet det er plagsomt.

Har blant annet fått soppinfeksjon etter en penicilinkur, hvilket man lett kan få da, personlig får jeg det raskt ved slike kurer, men man kan forebygge. Fikk et råd av en lege som jeg har fulgt, og som har fungert. Når man går på penicilin spis mye yogurt(naturell). I tillegg bør man ligge med tampong om natten som er dyppet i naturellyogurt. Vet dette høres merkelig ut, men det fungerer, og det er et råd fra en lege. Yogurt dreper de bakteriene som danner sopp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18225-sopp/#findComment-82418
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...