Gjest den ekte noor Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Hvor mye kan man regne med å forbrenne på en 20 minutters joggetur om man veier 75 kg? Og hvilke muskler blir i hovedsak trent? Hvile styrkeøvelser, som man ikke trenger vekter/apparater til, er bra å kombinere med? Treningssenteret mitt har stengt til 15 august, så jeg må finne alternative treninsmåter... Gjerne slik at jeg får fast bak til sommern:) 0 Siter
Prozak Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Hvis du skal jogge for å forbrenne mest mulig fett, så er 20 min. i minste laget. Den virkelige fettforbrenningen kicker ikke ordentlig inn før etter 20 minutter. 30-45 min. er passe. Hvis du skal ha styrkeøvelser uten utstyr i tillegg, så er jo sit-ups, benhev, push-ups etc. gode alternativer. "..................................." 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Hvis du skal jogge for å forbrenne mest mulig fett, så er 20 min. i minste laget. Den virkelige fettforbrenningen kicker ikke ordentlig inn før etter 20 minutter. 30-45 min. er passe. Hvis du skal ha styrkeøvelser uten utstyr i tillegg, så er jo sit-ups, benhev, push-ups etc. gode alternativer. "..................................." Uæh, 30-45 minutt er mye for ei som har gangsperr etter turen i går:) Får vel ha det som et mål å klare så lenge... Lurer litt på hvorfor jeg synes aerobic er så lett, og kan holde på i to timer, mens jogging føles som om jeg ser døden i kvitøye? Starter jeg for brått eller noe? Bør jeg starte med rask gange eller er det å lure meg selv? 0 Siter
Prozak Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Uæh, 30-45 minutt er mye for ei som har gangsperr etter turen i går:) Får vel ha det som et mål å klare så lenge... Lurer litt på hvorfor jeg synes aerobic er så lett, og kan holde på i to timer, mens jogging føles som om jeg ser døden i kvitøye? Starter jeg for brått eller noe? Bør jeg starte med rask gange eller er det å lure meg selv? Jeg vil tippe at du starter for brått hvis aerobic går greit, ja. Ikke noe i veien med å starte med rask gange - eller normal gange, for den saks skyld. Gåing er faktisk minst like effektivt for fettforbrenning som jogging, men det krever at du bruker mer tid. En gåtur i litt friskt tempo på halvannen time er glimrende. ".................................." 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Jeg vil tippe at du starter for brått hvis aerobic går greit, ja. Ikke noe i veien med å starte med rask gange - eller normal gange, for den saks skyld. Gåing er faktisk minst like effektivt for fettforbrenning som jogging, men det krever at du bruker mer tid. En gåtur i litt friskt tempo på halvannen time er glimrende. ".................................." Da tenker jeg at jeg skal ha som mål å kunne gjennomføre en tur på 30 minutter innen fellesferien... Og heller gå litt turer i tillegg til treninga... 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Jeg vil tippe at du starter for brått hvis aerobic går greit, ja. Ikke noe i veien med å starte med rask gange - eller normal gange, for den saks skyld. Gåing er faktisk minst like effektivt for fettforbrenning som jogging, men det krever at du bruker mer tid. En gåtur i litt friskt tempo på halvannen time er glimrende. ".................................." Forresten, skal magemuskler ha hviledager eller kan de trenes hver dag? 0 Siter
Prozak Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Forresten, skal magemuskler ha hviledager eller kan de trenes hver dag? Magemuskler skal i prinsippet ha samme hvilen som de andre musklene. Men, uten å gå inn i en diskusjon med kroppsbygger etc., så vil jeg påstå at du fint kan trene musklene hver dag, så lenge du trener lett. Det finnes faktisk en treningsform som er basert på å trene ofte og lett, og på den måten oppnå samme treningsmengde som den tradisjonelle hardtreningen én dag i uken på hverk muskelgruppe. "...................................." 0 Siter
cecily Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Uæh, 30-45 minutt er mye for ei som har gangsperr etter turen i går:) Får vel ha det som et mål å klare så lenge... Lurer litt på hvorfor jeg synes aerobic er så lett, og kan holde på i to timer, mens jogging føles som om jeg ser døden i kvitøye? Starter jeg for brått eller noe? Bør jeg starte med rask gange eller er det å lure meg selv? Det er kan være mange årsaker til det. Jogging innebærer masse støt, krever fremdrift, og går på samme muskler hele tiden, mens ved aerobic varierer en øvelsene, står ofte på et sted og har ikke fullt så mange støt. Dessuten varmer en opp bedre på forhånd som regel. Jogging og aerobic går heller ikke nødvendigvis på samme muskler. En annen ting er at selv en veltrent person kan bli pumpet av en halvtimes aerobic dersom en bare tar i. Det at du kan holde på i to timer sier meg heller at du kanskje tar i for lite. Men nå kjenner jeg jo ikke din treningstilstand, så jeg skal ikke si for sikkert her. 0 Siter
Prozak Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Da tenker jeg at jeg skal ha som mål å kunne gjennomføre en tur på 30 minutter innen fellesferien... Og heller gå litt turer i tillegg til treninga... Det er mer enn jeg klarer. Jeg knekker sammen i en pøl av slim, blod og oppkast omtrent ved postkassa :-) "..................................." 0 Siter
Babette Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Uæh, 30-45 minutt er mye for ei som har gangsperr etter turen i går:) Får vel ha det som et mål å klare så lenge... Lurer litt på hvorfor jeg synes aerobic er så lett, og kan holde på i to timer, mens jogging føles som om jeg ser døden i kvitøye? Starter jeg for brått eller noe? Bør jeg starte med rask gange eller er det å lure meg selv? Cluet er å varme opp skikkelig. Gjør man ikke det, får man lett gangsperre. Du må lunte sakte til du blir skikkelig varm. Og gjerne holde sakte fart på hele turen, eventuelt øke tempoet litt når kroppen gir klarsignal. Det er delte meninger om effekten av å tøye ut etter turen. Jeg gjør det alltid, og mener bestemt at det gjør godt. 0 Siter
Prozak Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Det er kan være mange årsaker til det. Jogging innebærer masse støt, krever fremdrift, og går på samme muskler hele tiden, mens ved aerobic varierer en øvelsene, står ofte på et sted og har ikke fullt så mange støt. Dessuten varmer en opp bedre på forhånd som regel. Jogging og aerobic går heller ikke nødvendigvis på samme muskler. En annen ting er at selv en veltrent person kan bli pumpet av en halvtimes aerobic dersom en bare tar i. Det at du kan holde på i to timer sier meg heller at du kanskje tar i for lite. Men nå kjenner jeg jo ikke din treningstilstand, så jeg skal ikke si for sikkert her. Litt enig i det mht. til tid, faktisk. Uansett hvor god form man er i, så er det ikke nødvendig å holde på i to timer for å ta seg ut. Det er vel egentlig ikke helt bra å holde på så lenge, heller. "...................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Cluet er å varme opp skikkelig. Gjør man ikke det, får man lett gangsperre. Du må lunte sakte til du blir skikkelig varm. Og gjerne holde sakte fart på hele turen, eventuelt øke tempoet litt når kroppen gir klarsignal. Det er delte meninger om effekten av å tøye ut etter turen. Jeg gjør det alltid, og mener bestemt at det gjør godt. "Det er delte meninger om effekten av å tøye ut etter turen" Det er vel egentlig stretching det er mest delte meninger om. Det er unødvendig med mindre man har behov for effekten det gir. Men lett tøying og såkalt "bevegelighetstrening" er absolutt å anbefale mht. den fremtidige tilstanden til ledd og sener. ".................................." 0 Siter
cecily Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Cluet er å varme opp skikkelig. Gjør man ikke det, får man lett gangsperre. Du må lunte sakte til du blir skikkelig varm. Og gjerne holde sakte fart på hele turen, eventuelt øke tempoet litt når kroppen gir klarsignal. Det er delte meninger om effekten av å tøye ut etter turen. Jeg gjør det alltid, og mener bestemt at det gjør godt. Det at en blir støl etter trening skyldes mikroskader i muskulaturen under treningen, ikke at en ikke tøyer ut. MEN, for å få god bevegelighet og hindre korte og stramme sener og bånd, så bør en absolutt tøye ut. Og det føles bra. Men altså, mikroskadene må til for å bygge opp musklene sterkere enn de var før treningen. 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Det er kan være mange årsaker til det. Jogging innebærer masse støt, krever fremdrift, og går på samme muskler hele tiden, mens ved aerobic varierer en øvelsene, står ofte på et sted og har ikke fullt så mange støt. Dessuten varmer en opp bedre på forhånd som regel. Jogging og aerobic går heller ikke nødvendigvis på samme muskler. En annen ting er at selv en veltrent person kan bli pumpet av en halvtimes aerobic dersom en bare tar i. Det at du kan holde på i to timer sier meg heller at du kanskje tar i for lite. Men nå kjenner jeg jo ikke din treningstilstand, så jeg skal ikke si for sikkert her. Tar nok i ganske bra på aerobic ja, har trent det i mange år så jeg slipper å tenke på trinnene, de kommer automatisk:) Men det er jo lengre oppvarminger og pusteøvelser og sånn der da, kan vel ha noe med det å gjøre... Var mer pumpa da jeg bokset, og der var det ingen pusteøvelser etc... 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Litt enig i det mht. til tid, faktisk. Uansett hvor god form man er i, så er det ikke nødvendig å holde på i to timer for å ta seg ut. Det er vel egentlig ikke helt bra å holde på så lenge, heller. "...................................." Men det er så gøy! Spesielt de timene med masse dans i:) 0 Siter
Babette Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Da tenker jeg at jeg skal ha som mål å kunne gjennomføre en tur på 30 minutter innen fellesferien... Og heller gå litt turer i tillegg til treninga... Det fine med jogging som treningsform er bl.a. at det gir så rask framgang. Det er veldig motiverende. Jeg kan i alle fall huske at det kun tok noen uker fra jeg knapt klarte å løpe en kilometer i ett strekk (uten å gå), til jeg med letthet løp en mil. Så selv om du i dag synes 20 minutter er nok, tipper jeg du kjapt vil forandre mening. 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Det fine med jogging som treningsform er bl.a. at det gir så rask framgang. Det er veldig motiverende. Jeg kan i alle fall huske at det kun tok noen uker fra jeg knapt klarte å løpe en kilometer i ett strekk (uten å gå), til jeg med letthet løp en mil. Så selv om du i dag synes 20 minutter er nok, tipper jeg du kjapt vil forandre mening. Jeg håper det, er jo en helt ny treningsform for meg:) 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 "Det er delte meninger om effekten av å tøye ut etter turen" Det er vel egentlig stretching det er mest delte meninger om. Det er unødvendig med mindre man har behov for effekten det gir. Men lett tøying og såkalt "bevegelighetstrening" er absolutt å anbefale mht. den fremtidige tilstanden til ledd og sener. ".................................." Hva er forskjellen på stretching og tøying da? *blånd* 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Jeg har ingen peiling på hvor mange kalorier man forbrenner, men det er nok ikke uhorvelig mange når ikke turen er lenger. Jeg er IKKE i toppform når våren kommer, så jeg sliter litt med den jogginga. Dessuten har jeg alltid HATET å jogge, det har vært den desidert verste treningsformen tidligere. I fjor fant jeg meg ei skogsløype på snaut 5 km. De første gangen bare gikk jeg raskt, men så tok joggelysten overhånd. Så jeg begynner alltid med å gå, også jogger jeg litt og litt mer av løypa etter hvert som jeg blir i bedre form. Hva magetrening og uttøying angår, så gjør jeg det hver gang jeg har tatt den turen min (som nå tar ca. 45 minutter). Gir utrolig fort resultater! Men jeg har ikke noe spesielt antall jeg tar av sit-ups eller andre øvelser - jeg tar så mange jeg makter + 1. He-he. Lykke til med treninga! 0 Siter
Prozak Skrevet 25. april 2005 Skrevet 25. april 2005 Hva er forskjellen på stretching og tøying da? *blånd* Stretching er tøying med mykhet som formål. Ballettdansere og kampsportutøvere er eksempler på aktiviteter hvor dette er nødvendig. "Vanlige" folk har ikke behov for det. I tillegg skal man ikke kombinere hard stretching med hard styrketrening, da det er lett å skade musklene. "..................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.