Gå til innhold

Effekt av jogging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det at en blir støl etter trening skyldes mikroskader i muskulaturen under treningen, ikke at en ikke tøyer ut. MEN, for å få god bevegelighet og hindre korte og stramme sener og bånd, så bør en absolutt tøye ut. Og det føles bra.

Men altså, mikroskadene må til for å bygge opp musklene sterkere enn de var før treningen.

Og treningverket som kommer av disse skadene slipper man IKKE ved å tøye ut, som mange ser ut til å tro :-)

"..................................."

Skrevet

Og treningverket som kommer av disse skadene slipper man IKKE ved å tøye ut, som mange ser ut til å tro :-)

"..................................."

Akkurat.

Skrevet

God dag, hespetre.

God dag tilbake, ærede Hespetre.

Dette hespetreet har også alltid hatet å jogge, og derfor driver jeg hard kur mot det hatet. Du som jogger, får du vondt i fremre legg noen gang? Jeg sliter med beinhinnebetennelse og senebetennelse så fort jeg tenker på å jogge. Men nå blåser jeg i det og tvinger meg selv.

Gjest baremei
Skrevet

Uæh, 30-45 minutt er mye for ei som har gangsperr etter turen i går:) Får vel ha det som et mål å klare så lenge...

Lurer litt på hvorfor jeg synes aerobic er så lett, og kan holde på i to timer, mens jogging føles som om jeg ser døden i kvitøye? Starter jeg for brått eller noe? Bør jeg starte med rask gange eller er det å lure meg selv?

Akkurat sånn er det med meg også! Aerobic og dans går som en drøm, kanskje fordi det er så gøy at man ikke "merker" man trener?=) Når jeg en sjelden gang jogger, kjører jeg intervaller; går, jogger og spurter om hverandre.(men er ikke så systematisk-hører bare på hva kroppen orker:) Inbiller meg at dette er bra. Da orker jeg ihvertfall å holde på lengre.

Skrevet

God dag tilbake, ærede Hespetre.

Dette hespetreet har også alltid hatet å jogge, og derfor driver jeg hard kur mot det hatet. Du som jogger, får du vondt i fremre legg noen gang? Jeg sliter med beinhinnebetennelse og senebetennelse så fort jeg tenker på å jogge. Men nå blåser jeg i det og tvinger meg selv.

Det hender jeg får litt småvondt i leggbeinet, men aldri under løping. Uansett later jeg som om jeg ikke merker det.

Men jeg er påpasselig med å unngå asfalt, og sørger også for å kjøpe nye sko ca. annenhvert år. Asfalt i nedoverbakke er det verste du kan utsette beina for. Da blir det harde støt.

Skrevet

Det hender jeg får litt småvondt i leggbeinet, men aldri under løping. Uansett later jeg som om jeg ikke merker det.

Men jeg er påpasselig med å unngå asfalt, og sørger også for å kjøpe nye sko ca. annenhvert år. Asfalt i nedoverbakke er det verste du kan utsette beina for. Da blir det harde støt.

Jeg jogger kun innendørs i denne pollensesongen, så det blir mest tredemølle og slikt teit apparat når leggene har det som verst.

Skrevet

Jeg jogger kun innendørs i denne pollensesongen, så det blir mest tredemølle og slikt teit apparat når leggene har det som verst.

Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til mye løping på tredemølle. Det blir fryktelig monotont.

Det beste er myk skogbunn, der du i tillegg til fordelene med mykt underlag må hoppe litt for å unngå pytter og kvist. Da får du flott variasjon i steget. Grusvei er også bra.

Men jeg har forståelse for at pollenallergien setter sine begrensninger.

Er den like ille hele våren og sommeren?

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til mye løping på tredemølle. Det blir fryktelig monotont.

Det beste er myk skogbunn, der du i tillegg til fordelene med mykt underlag må hoppe litt for å unngå pytter og kvist. Da får du flott variasjon i steget. Grusvei er også bra.

Men jeg har forståelse for at pollenallergien setter sine begrensninger.

Er den like ille hele våren og sommeren?

Jeg begynner livet igjen til høsten.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Akkurat sånn er det med meg også! Aerobic og dans går som en drøm, kanskje fordi det er så gøy at man ikke "merker" man trener?=) Når jeg en sjelden gang jogger, kjører jeg intervaller; går, jogger og spurter om hverandre.(men er ikke så systematisk-hører bare på hva kroppen orker:) Inbiller meg at dette er bra. Da orker jeg ihvertfall å holde på lengre.

Kan være fordi det er så gøy ja:) Gleder meg til treningssenteret mit er ferdigoppusset gitt!

Skrevet

Uæh, 30-45 minutt er mye for ei som har gangsperr etter turen i går:) Får vel ha det som et mål å klare så lenge...

Lurer litt på hvorfor jeg synes aerobic er så lett, og kan holde på i to timer, mens jogging føles som om jeg ser døden i kvitøye? Starter jeg for brått eller noe? Bør jeg starte med rask gange eller er det å lure meg selv?

Gå heller raskt 45 min. istedet. Annenhver dag!!

Skrevet

Det er _MYE_ bedre enn ingenting.

Du forbrenner omtrent like mye om du velger å gå eller løpe den samme løypen, det tar bare lenger tid.

Det er en MYTE at det at man svetter er ett tegn på at man har satt forbrenningen skikkelig igang, om du svetter eller ikke, utgjør ikke annet enn vanntap.

Gjest baremei
Skrevet

Kan være fordi det er så gøy ja:) Gleder meg til treningssenteret mit er ferdigoppusset gitt!

Det blir jo sikkert dobbelt så kjekt å trene på et nyoppusset senter, da! Den som venter på noe godt...og så videre:)

Skrevet

Jeg jogger ikke, men bruker spinningsykkel. Har også kjøpt pulsklokke.

Jeg forbrenner ca. 330 kalorier på en time når jeg har en puls på 130. Jeg er jente og veier 59 kilo. Dette hjelper kanskje som et utgangspunkt???

Skrevet

Det er jo SÅ deilig å jogge. Jogger i skogen så nyter naturen, stillheten, frisk luft og fuglekvitter. Jeg blir aldri lei dette jeg, jogga innover på samme sted i over 20 år.

3 ganger i uke, 5 km. hver gang, fra mars-oktober. Går tur de andre dagene, med eller uten staver.

I vnterhalvåret er det greit med trimsykkelen og vektene synes jeg. Ut 2-3 ganger i uka på tur blir det for noe luft må jeg ha.

Hver og en må jo finne den treningsformen som passer for en selv. Det viktigste er å gjøre noe.

Skrevet

Det fine med jogging som treningsform er bl.a. at det gir så rask framgang. Det er veldig motiverende.

Jeg kan i alle fall huske at det kun tok noen uker fra jeg knapt klarte å løpe en kilometer i ett strekk (uten å gå), til jeg med letthet løp en mil.

Så selv om du i dag synes 20 minutter er nok, tipper jeg du kjapt vil forandre mening.

Enig med deg.

Da jeg begynte for over 20 år siden så gikk og jogga jeg de første ukene. Brukte lyktestolpene som mål og økte på jogginga for hver tur jeg var ute.

Etter noen uker så jogga jeg hele strekningen, 5 km. Hele tiden mål å gå etter synes jeg og likte det.

Skrevet

Jeg håper det, er jo en helt ny treningsform for meg:)

Håper du blir fornøyd.

Kommer vel litt an på hvor man jogger også. Langs bilveier f.eks. er ikke noe for meg. Innover skogsveier liker jeg best, men er heldig og har marka som nærmeste nabo. Det er godt å jogge på skogsveier, mindre godt på asfalt. På stier er det også noen som liker seg, men da blir jeg mere anspent, må liksom se ned hvor jeg trår.

Det er kjempegodt etter 30-40 min. joggetur, kjenne at man har "slitt" litt, bli svett og anpusten og kjenne at "pumpa" jobber.

Ønsker deg lykke til.

Skrevet

Enig med deg.

Da jeg begynte for over 20 år siden så gikk og jogga jeg de første ukene. Brukte lyktestolpene som mål og økte på jogginga for hver tur jeg var ute.

Etter noen uker så jogga jeg hele strekningen, 5 km. Hele tiden mål å gå etter synes jeg og likte det.

Ja, det er viktig å sette seg mål av den typen du nevner. Tidtaking kan også være OK innimellom og som en stikkprøve, men kan også skape unødig press og stress.

Jeg tror jeg gikk innimellom bare de to -tre første turene, men jeg var i brukbar grunnform før jeg startet opp. I dag har jeg problemer med å komme skikkelig i gang igjen hvis jeg av en eller annen grunn må stoppe opp og gå. Så hvis jeg løper i en storby, står jeg og hopper i lyskryssene.

Jeg har også merket at kroppen er et skikkelig vanedyr.

Jeg har fire faste løpedager i uka, og når jeg av og til har lagt om disse p.g.a. reising eller særlig dårlig værmelding eller noe annet som har kommet på, har det gått dårlig.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Håper du blir fornøyd.

Kommer vel litt an på hvor man jogger også. Langs bilveier f.eks. er ikke noe for meg. Innover skogsveier liker jeg best, men er heldig og har marka som nærmeste nabo. Det er godt å jogge på skogsveier, mindre godt på asfalt. På stier er det også noen som liker seg, men da blir jeg mere anspent, må liksom se ned hvor jeg trår.

Det er kjempegodt etter 30-40 min. joggetur, kjenne at man har "slitt" litt, bli svett og anpusten og kjenne at "pumpa" jobber.

Ønsker deg lykke til.

Har varierende underlag her, ca 50/50 av asfalt og gangvei lang elva... Men det var godt å jogge i dag iallefall, hadde en del aggresjon som skulle ut så jeg putta musikk i ørene og la på vei:) Var godt å komme inn og dusje etterpå gitt!

Skrevet

Har varierende underlag her, ca 50/50 av asfalt og gangvei lang elva... Men det var godt å jogge i dag iallefall, hadde en del aggresjon som skulle ut så jeg putta musikk i ørene og la på vei:) Var godt å komme inn og dusje etterpå gitt!

Det er bra at du er fornøyd da. Det er også en postiv ting med jogging, tankene vandrer fritt liksom. Jeg synes jogging gjør godt for sjelen også, både mens joggeturen varer og den gode velhetsfølelsen etterpå.

Kom til å tenke på et godt joggeminne, på annet sted enn hjemme eller på sommerstedet. Vi var i Danmark for noen år siden. Var heldige med været hele uka så tilbragte mange timer på stranda daglig. Dette var på vestkysten med milelange strender. Husker datteren og jeg (iført shorts og topp) hver dag jogga 15-20 min. nordover stranda, snudde og tilbake til plassen vi hadde for dagen. Vi skravla og så mye artig langs stranda, jogga nesten i vannkanten. Nydelig underlag. Da vi kom fram til plassen vår løp vi ut i sjøen. Dette var gode dager med litt anneledes jogging enn ellers og vi håper på å gjøre det samme igjen til sommeren siden vi igjen skal til Danmarks vestkyst.

Denne treningsformen kan vi få til de aller fleste steder hvor vi er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...