Gå til innhold

En eksperimentdilemma: La samboeren bo gratis eller full betaling.

Anbefalte innlegg

Gjest Sam Kvem
Skrevet

Situasjon:

Du har et stort hus som er nedbetalt. 1 mill kr koster det. Du får en kjæreste, h*n flytter inn til deg og bor der med sin bokreol, Walkman og klesbag. H*n hjelper til i huset og hjelper til sånn passe med ditt snille enebarn. En bra likemann/dame.

Hvor mye skal h*n betale pr måned for å bo der? Normal leiepris for en torom i området er kr 5000.

H*n bruker også din nye bil til kr 300 000 til daglig.

Kommunale utgifter, strøm, avis, vedlikehold og annet koster kr 5000 pr mnd for hele huset.

Renten på lån (for den som har det) er f t 5% egffektiv.

Aksjesparing var bra de tre siste år og utgjorde en gevinst på 15% pr år.

Billån er gunstig; eff 10% rente.

H*n har solgt sin egen leilighet og har 1 mill i banken og får 5% rente. Du vet ikke om h*n har hatt/har det i aksjesparing.

H*n har ikke kjøpt noe til huset, bare betalt for mat og forbruksvarer hittil.

Mulig jeg har glemt noe her, men jeg bestemmer etterhvert.

Dilemmaet her er hvor snill du vil være, og i hvilken grad h*n utnytter deg/du lan h*n utnytte deg?

Hvor mye i kroner ville du tatt i husleie?

Eller ville du tatt noe i naturalia? :-)

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

9

• Dorthe

8

• morsan

3

• mil1365380270

2

Mest aktive i denne tråden

lalala1365380457
Skrevet

huset er ditt, altså det er dine penger om du selger.

utgifter på ting dere bruker sammens kan dere dele, dvs strøm, komunale utgifter,++ årsavgift bil, bensin forsikring ++

Gjest ex-bridget
Skrevet

Du kommer helt sikkert til å få mange svar med eksakte utregninger etc. på hvordan slike ting skal deles.

Jeg flyttet inn hos min kjære i hans leilighet. I begynnelsen hadde vi separat økonomi, så da gjorde vi det sånn at han betalte lånet og jeg betalte "husholdningen", og det gikk sånn opp i opp. Resten som strøm osv. det delte vi på.

Nå har vi felles økonomi så har ikke det problemet lenger. Men vi har satt opp en samboeravtale som forteller hvordan vi skal gjøre en evt. deling ved et brudd.

Skrevet

Han skulle ha betalt strøm og all maten... han har jo penger, og du har jo brukt masse penger på huset..

Synes dette er rettferdig siden du stiller opp med bil og hus.. mens han sparer, oghover inn renter..

Gjest Sam Kvem
Skrevet

Du kommer helt sikkert til å få mange svar med eksakte utregninger etc. på hvordan slike ting skal deles.

Jeg flyttet inn hos min kjære i hans leilighet. I begynnelsen hadde vi separat økonomi, så da gjorde vi det sånn at han betalte lånet og jeg betalte "husholdningen", og det gikk sånn opp i opp. Resten som strøm osv. det delte vi på.

Nå har vi felles økonomi så har ikke det problemet lenger. Men vi har satt opp en samboeravtale som forteller hvordan vi skal gjøre en evt. deling ved et brudd.

Det er litt interessant å diskutere, da mange sikkert har ugunstige forhold/avtaler og andre bor nesten gratis.

Betyr det noe om h*n hadde vært uten formyue, bare hadde kr 10 000 netto i mnd?

Skrevet

Han skulle ha betalt strøm og all maten... han har jo penger, og du har jo brukt masse penger på huset..

Synes dette er rettferdig siden du stiller opp med bil og hus.. mens han sparer, oghover inn renter..

Hvordan vet du at det er "han" og ikke "hun"?

Gjest Sam Kvem
Skrevet

H*n sparer både husleie, strøm, bilkjøp....

Burde ikke det koste noe?

Gjest Sam Kvem
Skrevet

Hvordan vet du at det er "han" og ikke "hun"?

:-)

Gjest ex-bridget
Skrevet

Det er litt interessant å diskutere, da mange sikkert har ugunstige forhold/avtaler og andre bor nesten gratis.

Betyr det noe om h*n hadde vært uten formyue, bare hadde kr 10 000 netto i mnd?

Jeg tjente den gangen mer enn ham, så han solgte sin bil og vi fortsatte kun med en bil - min, for vi hadde ikke behov for to. Pengene for hans bil gikk da rett i boliglånet sånn at han fikk betalt ned litt der.

Men vi har aldri sett så nøye på mitt og ditt, hvis en av oss var "blakke" før neste lønn etc. så betalte alltid den andre uten å tenke noe over det.

Vi tjener nå ca. likt, men uansett så er vi familie og ser på oss som et fellesskap.

Skrevet

Jeg ville delt på de vanlige løpende utgiftene - inklusive eventuell husleie eller kostnader til strøm og avgifter (vann/kloakk etc).

Vedrørende bil så ville jeg også delt på alle bilutgifter inklusive renter på eventuelt billån - men ikke avdragene.

Jeg ville heller ikke avkrevd noen husleie.

Ved et eventuelt brudd i fremtiden vil da bilen og huset fremdeles være 100% ditt.

Gjest Sam Kvem
Skrevet

Du kunne hatt pengene for huset og bilen i aksjefond: 195 000 pr år i gevinst minus skatt = 140 000.

Andre utgifter på huset utgjør 60.000.

Jeg mener han skal betale 16.600 kr pr mnd til deg pluss mat.

Han kune fått kr 9 000 i netto gevinst på aksjefond.

Da betaler han kr 7600 pr mnd i husleie netto inkl alle utgifter til hus og bil. Det er billig.

Gjest Sam Kvem
Skrevet

Jeg ville delt på de vanlige løpende utgiftene - inklusive eventuell husleie eller kostnader til strøm og avgifter (vann/kloakk etc).

Vedrørende bil så ville jeg også delt på alle bilutgifter inklusive renter på eventuelt billån - men ikke avdragene.

Ved et eventuelt brudd i fremtiden vil da bilen og huset fremdeles være 100% ditt.

Hvorfor ikke avdrag? h*n må jo dekke avskrivingen på bilen? Det er kostnad det og.

Gjest Sam Kvem
Skrevet

Jeg tjente den gangen mer enn ham, så han solgte sin bil og vi fortsatte kun med en bil - min, for vi hadde ikke behov for to. Pengene for hans bil gikk da rett i boliglånet sånn at han fikk betalt ned litt der.

Men vi har aldri sett så nøye på mitt og ditt, hvis en av oss var "blakke" før neste lønn etc. så betalte alltid den andre uten å tenke noe over det.

Vi tjener nå ca. likt, men uansett så er vi familie og ser på oss som et fellesskap.

Felles økonomi og gift er noe helt annet, ofte starter begge med null, og da er det som du sier at det spiller ingen rolle hvem som betaler hva og -særlig- når men har barn.

Skrevet

Hva hvis innflytteren _egentlig_ hadde ønsket at man skulle eie noe sammen, slik at vedkommende kunne betale ned på boliglån istedenfor å betale husleie et sted? Hvis det ikke er aktuelt for huseieren i eksemplet å selge huset, så hadde det vært mer realt at innflytteren hadde fått lov til å kjøpe seg inn i huset, fremfor å "kaste penger ut av vinduet" ved å betale husleie i årevis, og når så forholdet omsider tar slutt, så sitter innflytteren uten en krone, og sikkert ikke noen andre verdigjenstander, for dem har huseiere kjøpt av de pengene som h*n fikk i husleie fra innflytteren! ;-)

Gjest Sam Kvem
Skrevet

Hva hvis innflytteren _egentlig_ hadde ønsket at man skulle eie noe sammen, slik at vedkommende kunne betale ned på boliglån istedenfor å betale husleie et sted? Hvis det ikke er aktuelt for huseieren i eksemplet å selge huset, så hadde det vært mer realt at innflytteren hadde fått lov til å kjøpe seg inn i huset, fremfor å "kaste penger ut av vinduet" ved å betale husleie i årevis, og når så forholdet omsider tar slutt, så sitter innflytteren uten en krone, og sikkert ikke noen andre verdigjenstander, for dem har huseiere kjøpt av de pengene som h*n fikk i husleie fra innflytteren! ;-)

Bra!

Vi har en utmerket lov: sameieloven.

Den regulerer dette, slik at h*n kjøper halve bilen og halve huset med en gang, kr 850.000 av deg.

Problemer med eierskap er på det nærmeste løst, begge kan løse opp sameiet og få pengene ut uten at den andre kan hindre det når som helst ved hjelp av §15.

Skrevet

Hvorfor ikke avdrag? h*n må jo dekke avskrivingen på bilen? Det er kostnad det og.

Betaler du avdrag på noe, så "kjøper du deg også inn" i det du betaler avdrag på.

Når det gjelder bilen så kan man selvfølgelig argumentere for at det å betale halvparten av avskrivninger på bilen ikke er avdrag på summen som ble tatt opp i lån for å kjøpe den.

Men når det gjelder avdrag på boligen (som da ikke er aktuelt her, siden det ikke finnes lån), så vil det gi vedkommende rettigheter til en andel av verdiøkningen på boligen for den perioden vedkommende har vært med å betale disse avdragene.

Derfor kan dette gjøre så "komplisert" som man bare ønsker.

Og derfor vil jeg nok en gang anbefalt mitt forslag i forrige innlegg.

Tross alt er det en kjæreste det er snakk om, og ikke en leieboer.....og da kan det lønne seg å gjøre ting enkelt - ikke minst med tanke på hva man kan risikere ved et fremtidig brudd, og hvilke rettigheter den enkelte da har til å kreve noe av den andre.

For det er ofte da uenigheten oppstår og advokatene begynner å tjene penger:-)

Skrevet

Bra!

Vi har en utmerket lov: sameieloven.

Den regulerer dette, slik at h*n kjøper halve bilen og halve huset med en gang, kr 850.000 av deg.

Problemer med eierskap er på det nærmeste løst, begge kan løse opp sameiet og få pengene ut uten at den andre kan hindre det når som helst ved hjelp av §15.

Det er en grei løsning på boligen alene - så fremt begge har råd til det.

MEN det gjenstår da de andre utgiftene. Alle løpende husutgifter bør jo da også deles, men hva med bilen?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg Goliath. Jeg hadde aldri latt noen kjøpe seg inn men heller vært med å å betale løpende utgifter.

Men normalt sett har vel samboere felles økonomi.

Skrevet

Betaler du avdrag på noe, så "kjøper du deg også inn" i det du betaler avdrag på.

Når det gjelder bilen så kan man selvfølgelig argumentere for at det å betale halvparten av avskrivninger på bilen ikke er avdrag på summen som ble tatt opp i lån for å kjøpe den.

Men når det gjelder avdrag på boligen (som da ikke er aktuelt her, siden det ikke finnes lån), så vil det gi vedkommende rettigheter til en andel av verdiøkningen på boligen for den perioden vedkommende har vært med å betale disse avdragene.

Tross alt er det en kjæreste det er snakk om, og ikke en leieboer.....og da kan det lønne seg å gjøre ting enkelt - ikke minst med tanke på hva man kan risikere ved et fremtidig brudd, og hvilke rettigheter den enkelte da har til å kreve noe av den andre.

Jeg er veldig enig med deg.

Tror du forrsten at Mette-Marit betalte husleie til krompen den perioden de bodde sammen bak slottet før de giftet seg? *S*

Gjest Sam Kvem
Skrevet

Kloke ord.

Viktige argumenter å tenke på. Slike diskusjoner er ikke lett å føre med kjøresten, spesielt når vedkommende ikke vet noe om økonomi og vil betale minst mulig.

Ei venninne putta alle kvitteringer for ting hun hadde kjøpt med sitt navn på i en skoeske hos mora og tok med til advokaten da samboeren slo seg vrang, Advokaten roste henne opp i skyene og hun fikk ut alle tingene sine uten problemer. Samboeren nektet å utlevere tingene hennes og håpet at hun skulle gi opp. Han satt igjen med mesten tomt hus, alt inventaret var kjøt for hennes pneger i tillegg til at de delte alle utgifter. Leiligheten var hans.

Uten kvitteringene hadde hun ikke fått ut annet enn klærne sine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...