Gå til innhold

En eksperimentdilemma: La samboeren bo gratis eller full betaling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt enig med deg Goliath. Jeg hadde aldri latt noen kjøpe seg inn men heller vært med å å betale løpende utgifter.

Men normalt sett har vel samboere felles økonomi.

Her virket det som om kjæresten flyttet inn med et svært begrenset flyttelass.

Så jeg hadde tatt det litt forsiktig i starten (som foreslått), og så etterhvert hvis man føler at forholdet virkelig er verdt å satse på - gått hele veien og latt h*n kjøpe seg inn med 50% i både hus og bil etter vanlig takstvurdering.

Så oppretter man en felles konto, setter inn det samme beløpet der - og bruker den til alle fellesutgifter.

Det forutsetter selvfølgelig at begge parter har økonomi til å gjennomføre det.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

9

• Dorthe

8

• morsan

3

• mil1365380270

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Sam Kvem
Skrevet

Jeg er helt enig med deg Goliath. Jeg hadde aldri latt noen kjøpe seg inn men heller vært med å å betale løpende utgifter.

Men normalt sett har vel samboere felles økonomi.

Da er du veldig snill, og han bor meget billig.

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg.

Tror du forrsten at Mette-Marit betalte husleie til krompen den perioden de bodde sammen bak slottet før de giftet seg? *S*

He-he.....deres samlede utgifter er det vel vi som betaler for?

Gjest Sam Kvem
Skrevet

Så jeg hadde tatt det litt forsiktig i starten (som foreslått), og så etterhvert hvis man føler at forholdet virkelig er verdt å satse på - gått hele veien og latt h*n kjøpe seg inn med 50% i både hus og bil etter vanlig takstvurdering.

Så oppretter man en felles konto, setter inn det samme beløpet der - og bruker den til alle fellesutgifter.

Vi nærmer oss en løsning nå, men følelser er noe skitt i bisniss, jeg regner eierskap og deling av utgifter som bisniss, følelser har ikke noe der å gjøre.

Dorthe vil sikkert ha mulighet til å hive ut slasken på dagen hvis hun vil :-)

Det er veldig forståelig.

matildes mor
Skrevet

Det er vel en kjæreste det er snakk om? Ingen leieboer?!

Huset er nedbetalt-selger du er det dine penger.

Del på felles utgifter som strøm,mat,telefon osv.La vedkommende være med på å betale nye ting til huset når det gjelder møbler og etc.

Rimelig teit å kreve husleie av en kjæreste!

Skrevet

He-he.....deres samlede utgifter er det vel vi som betaler for?

Ja, det er det, men leiligheten ble visstnok kjøpt for Kongens private midler.

Skrevet

Vi nærmer oss en løsning nå, men følelser er noe skitt i bisniss, jeg regner eierskap og deling av utgifter som bisniss, følelser har ikke noe der å gjøre.

Slikt er ikke enkelt når følelser involveres - og man kan anta at man ikke har felles ståsted eller "forståelse" for problematikken:-)

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde aldri latt noen kjøpe seg inn. Leiligheten er min sikkerhet, han fikk heller kjøpe seg noe sjøl hvis han absolutt skulle eie noe.

Skrevet

Da er du veldig snill, og han bor meget billig.

Jeg er snill :o)

mil1365380270
Skrevet

Økonomi har ødelagt mye kjærlighet ;-)

Tror tingen er å gjøre det man føler er riktig for seg selv. Føler man seg utnyttet, forandrer man på situasjonen.

Antar det ikke føles så bra om du må tvinge samboeren til å betale nok, det du vil er å oppleve at denne frivillig deler byrden, ikke sant? :-)

Skrevet

Jeg var "innflytteren" for noen år siden. Han med hus og barn.

Vi tok en opptelling over hva jeg eide, og hva han eide.

Forskjellen (klart i hans favør) ble skrevet ned i en samboeravtale. Etter dette delte vi alt. Både inntekter og kostnader.

Jeg tjente mer enn han + at han hadde et barn. Dvs. at det var nok en grei avtale også for han.

Jeg sa at dette var et vilkår for meg slik at jeg ikke skulle betale + bruke tid og energi på å fikse opp hans hus. Det blir også ganske lattelig dersom man må diskutere hvem som skal betale når man er ute og handler.

Dersom det nå går dritt mellom oss får han først sitt "innskudd". Dvs. summen han eide mer enn meg. Resten blir delt i to.

Gjest Hos oss
Skrevet

Hvis det er samboere som i "ekteskapslignende forhold", ville jeg absolutt vurdert at den ene kjøpte seg inn i leiligheten, slik at man eide halvparten hver. Og at man feks kjøpte en hytte for den resterende millionen, slik at man hadde plasset disse pengene, og eide like mye hver (nå var eksempelet ditt veldig greit, fordi begge eide ca en mill. Eier man ikke like mye, er det helt greit å kjøpe seg inn med feks 30% også).

Eller at den som ikke eide noe, kjøpte en (tilsvarende) leilighet som ble leid ut, og at disse leieinntektene gikk rett inn i fellespotten for løpende utgifter. Da kan man enten spleies helt på alle utgifter til begge boliger, eller man kan betale (mest) på sitt eget.

H*n som flytter inn, kan benytte bilen gratis (betale bensin etc, men ikke nedbetale på den), hvis h*n betaler ca 50 % av mat og vasmemidler osv osv, dvs betaler halvparten for slike ting for barnet. Er man samboere, blir noe annet veldig slitsomt ("guttungen spiste tre pølser, det blir 19,90").

Jeg har alltid hatt 100% felles økonomi (kun en kontor der alt går inn og alt går ut) med min samboer / mann, så for meg ser mange andre løsninger veldig slitsomme ut. Men det er viktig at man har et ryddig opplegg, økonomiske ueningehter eller urettferdigheter kan gnage veldig i et forhold.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg hadde da aldri tatt leie av kjæresten min!

Løpende utgifter 50/50,og ellers det man har, har man, og det deler jeg jo gjerne med mennesker jeg er glad i.

Skrevet

Jeg hadde aldri latt noen kjøpe seg inn. Leiligheten er min sikkerhet, han fikk heller kjøpe seg noe sjøl hvis han absolutt skulle eie noe.

Det er noe som kanskje ikke ville være like enkelt å akseptere for en som ønsket å inngå et seriøst forhold med deg - basert på tanken om "resten av livet"....

Hva hvis han f.eks bodde "mer egnet til" enn deg?

Løsningen ville da kanskje vært å leie ut din leilighet/hus og du flyttet inn til han?

Eller er det også uakseptabelt?

Skrevet

Det er noe som kanskje ikke ville være like enkelt å akseptere for en som ønsket å inngå et seriøst forhold med deg - basert på tanken om "resten av livet"....

Hva hvis han f.eks bodde "mer egnet til" enn deg?

Løsningen ville da kanskje vært å leie ut din leilighet/hus og du flyttet inn til han?

Eller er det også uakseptabelt?

Nei, det hadde vært helt greit det. Jeg kunne godt flyttet jeg hvis det hadde passet slik men kun hvis jeg fikk beholde min egen leilighet og f.eks leid den ut.

Nei, jeg har for mange venninner som har brent seg på det der. Leiligheten de har bodd i må selges fordi ingen har penger til å betale ut den andre og så havner de i leieleilighet til 12000 kr i mnd og pengene spises sakte opp.

Det er helt umulig for folk med vanlig lønn og ta opp et lån på en million for å betale ut den andre.

Skrevet

Nemlig :o)

Det har jeg gjort før.

Skrevet

Jeg ville krevd at han betalte halvt strøm og andre faste utgifter, også at han betalte halvt mat o.l. (evt. mer hvis han har høyere inntekt).

Skrevet

Jeg ville krevd at han betalte halvt strøm og andre faste utgifter, også at han betalte halvt mat o.l. (evt. mer hvis han har høyere inntekt).

Hvis forholdet blir seriøst (dvs. at dere regner med at det blir livsvarig) kan han jo kjøpe seg inn i huset så dere eier 50% hver.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg ville delt på de vanlige løpende utgiftene - inklusive eventuell husleie eller kostnader til strøm og avgifter (vann/kloakk etc).

Vedrørende bil så ville jeg også delt på alle bilutgifter inklusive renter på eventuelt billån - men ikke avdragene.

Jeg ville heller ikke avkrevd noen husleie.

Ved et eventuelt brudd i fremtiden vil da bilen og huset fremdeles være 100% ditt.

Jeg er enig med Goliath.

Gjest Sam Kvem
Skrevet

Jeg er snill :o)

Velsigne deg, men det er ikke sikkert du får din lønn i himmelen, det er bedre at noen på jorda legger ut så lenge, så kan de få igjen når du får oppgjør der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...