Gå til innhold

huff hva har jeg rotet meg oppi nå??

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

Er i praksis for tiden og samarbeider med en annen fra mitt praksissted. Vi skal sitte i en klasse og observere.

problemet er at jeg har store problemer med å oppfatte hva hun sier. Hun er riktignok norsk men bergenser. Har vanligvis ikke noe problemer med å oppfatte hva folk sier, men på henne så sliter jeg. Særlig når hun snakker lavt og det er mye bakgrunnstøy. Må konsentere meg skikkelig og blir veldig stressa v det. merket at hun ble irritert på meg da jeg måtte spørre om igjen hva hun sa

Ble noen misforståelser mellom oss og da hun spurte om jeg i det hele tatt hadde fått med meg hva hun spurte meg om så sa jeg at jeg hørte litt dårlig, riktignok hører jeg litt dårligere på det ene øret, men ikke så mye at det skulle ha betydning. Følte liksom at jeg måtte ha en unnskyldning for at jeg ikke klarte å få med meg hva hun sa

Så nå har hun spurt meg om jeg er veldig hørselshemmet og hvorfor jeg ikke bruker høreapparat. Nå er jeg skikkelig flau over at jeg sa at jeg hørte dårlig. Men det er noe med vestlendinger når prater lavt. Da får jeg problemer.Samme er det når barn snakker bergensk og det går fort. Når hun sier "deilig vær ute" så kan det høres ut som "det er deilig å være ute". Kanskje har hun en stemmefrekvens som min hørsel ikke fanger opp, for vanligvis har jeg ikke problemer med å oppfatte voksne bergensere

Har dere opplevd at dere ikke har forstått hva en kollega sier? Og hva ville dere ha gjort?

*flau*

fuji1365380447
Skrevet

Jeg ville sagt at det er så patetisk med østlendinger som ikke forstår annet enn standard østlands-mål.

Man får da virkelig lære seg å forstå ulike typer dialekter når man bor i Norge.

makan!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg villle fortalt denne jævla bergenseren hvor landet ligger. Det er ikke du som er problemet her. Det er hun. Hun er problemet. Det er tross alt hun som er fra Bergen. Ikke du.

Du bør be om en ny partner. Alle vil forstå at du ikke vil jobbe sammen med en bergenser.

Skrevet

da jeg var hos frisør en gang skjønte jeg ikke hva hun sa i det hele tatt. Hun var fra trondheim. Da sa jeg bare at jeg ikke skjønte trøndere så godt. Hun tok det med veldig godt humør.

laguna1365380434
Skrevet

*lol*:-)

Rikktignok har jeg også problemer med å skjønne hva folk sier innimellom, men jeg har aldri trukket det så langt at jeg har jugd på meg hørselsskade!

Jeg synes både svensker, dansker og sørvestlendinger er stokk umulig å skjønne. allikevel sier jeg kun et par "hva behager?" før jeg gjetter, og håper jeg gjetter riktig&magisk. Det har skjedd det har vært feil:-o

Jeg hadde beholdt hørselskaden, Den høres praktisk ut. Lurer faktisk på om jeg skal annskaffe en selv til passende anledninger.

Skrevet

Jeg villle fortalt denne jævla bergenseren hvor landet ligger. Det er ikke du som er problemet her. Det er hun. Hun er problemet. Det er tross alt hun som er fra Bergen. Ikke du.

Du bør be om en ny partner. Alle vil forstå at du ikke vil jobbe sammen med en bergenser.

jeg vet at du bare vil provosere...det har jeg skjønt i mange innlegg du har skrevet. Det jeg alltid har lurt på er hvor gammel du er? Ikke ment som kritikk eller noe...jeg bare lurer

Skrevet

Jeg ville sagt at det er så patetisk med østlendinger som ikke forstår annet enn standard østlands-mål.

Man får da virkelig lære seg å forstå ulike typer dialekter når man bor i Norge.

makan!

Det er svært individuelle forskjeller når det gjelder artikulert tale.

Jeg har forresten ikke noe problem med å forstå sørlandsdialekt, men likevel er f eks Jorun i Idol nærmest uforståelig for meg.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Kan du ikke bare si det til henne da? At du har litt problemer med å forstå dialekten.

Å så er det lov å si "hæ", når du ikke oppfatter hva hun sier.. =)

fuji1365380447
Skrevet

Det er svært individuelle forskjeller når det gjelder artikulert tale.

Jeg har forresten ikke noe problem med å forstå sørlandsdialekt, men likevel er f eks Jorun i Idol nærmest uforståelig for meg.

Jorunn snakker da et perfekt artikulert Vennesla-spåk!?

Problemet er heller at du ikke har hørt skikkelig venndøl før...

Skrevet

Syntes det var vanskelig å forstå henne i begynnelsen, men nå går det bedre. Kanskje hun har blitt flinkere til å snakke tydelig og sakte, eller kanskje det bare er jeg som har blitt flinkere til å forstå. Hehe.

Gjest Timari
Skrevet

Kan du ikke bare si det til henne da? At du har litt problemer med å forstå dialekten.

Å så er det lov å si "hæ", når du ikke oppfatter hva hun sier.. =)

jo kan jo si det, men det er jo litt pinlig når hun er bergenser da. :). Jeg forstår jo andre bergensere så jeg lurer på om hun kanskje prater litt slurvete eller noe sånt?

men nå har jeg jo sagt at jeg hører dårlig da

skal jeg skifte forklaring?

mil1365380270
Skrevet

Mange som hører litt dårlig på et øre, uten at de kjøper høreapparat av den grunn. Og som kjent er det vanskeligere med bakgrunnsstøy, så ideen din var god ;-)

Kanskje jenta rett og slett snakker utydelig? Da er det jo greit at hun blir gjort oppmerksom på det, selv om hun sikkert ikke synes det er artig. Og ikke lett å gjøre noe med heller, så dere får bare bære over med hverandre :-)

Gjest Timari
Skrevet

Mange som hører litt dårlig på et øre, uten at de kjøper høreapparat av den grunn. Og som kjent er det vanskeligere med bakgrunnsstøy, så ideen din var god ;-)

Kanskje jenta rett og slett snakker utydelig? Da er det jo greit at hun blir gjort oppmerksom på det, selv om hun sikkert ikke synes det er artig. Og ikke lett å gjøre noe med heller, så dere får bare bære over med hverandre :-)

jo jeg tenkte å si det til henne, men nå har jeg jo sagt at jeg hører dårlig. Det er jo ikke helt løgn heller siden jeg er litt nedsatt på venstre øre. Men det skulle ikke medføre så mye hæ'ing. Hvis jeg sier at hun prater utydelig så blir jo det litt dumt når jeg allerede har sagt at det skyldes meg.

Det er mye bråk i den klassen vi observerer så jeg synes det er vanskelig å konsentrere meg om hva hun sier.

Gjest Timari
Skrevet

*lol*:-)

Rikktignok har jeg også problemer med å skjønne hva folk sier innimellom, men jeg har aldri trukket det så langt at jeg har jugd på meg hørselsskade!

Jeg synes både svensker, dansker og sørvestlendinger er stokk umulig å skjønne. allikevel sier jeg kun et par "hva behager?" før jeg gjetter, og håper jeg gjetter riktig&magisk. Det har skjedd det har vært feil:-o

Jeg hadde beholdt hørselskaden, Den høres praktisk ut. Lurer faktisk på om jeg skal annskaffe en selv til passende anledninger.

Det pinlige er at jeg også har gjettet på hva hun har sagt og det har vært feil. Utrolig pinlig. Man føler seg om God dag man økseskaft når man sitter der da og innser at man ikke har fått med seg en dritt.

Jo da en aldri så liten hørselsnedsettelse på ett øre kan være grei å ty til i slike situasjoner når det blir for pinlig, men jeg bør kanskje ha en forklaring på hvorfor jeg ikke har høreapparat?

Skrevet

Vi har nok ganske forskjellig definisjon på artikulering, skjønner jeg.

Gjest Timari
Skrevet

he he joda skal klage til veileder og instituttet:)

Gjest M.Angelica
Skrevet

jo kan jo si det, men det er jo litt pinlig når hun er bergenser da. :). Jeg forstår jo andre bergensere så jeg lurer på om hun kanskje prater litt slurvete eller noe sånt?

men nå har jeg jo sagt at jeg hører dårlig da

skal jeg skifte forklaring?

"jo kan jo si det, men det er jo litt pinlig når hun er bergenser da. :)"

Neida.. det er ikke teit. Jeg har flytta fra en plass i landet til en annen. I førsten sa jeg "hæ" hele tiden. De fleste som ikke forstår meg sier "hæ" de også. Jeg blir heller irritert når jeg får høre i ettertid at personen jeg prata med ikke skjønte hva jeg sa og bare spilte med.

Jeg blir ikke fornærma av noen "hæ'er" og at folk sier "du har en morsom/rar/spesiell dialekt". (Men så er ikke jeg i fra Bergen heller da.He he) =)

"men nå har jeg jo sagt at jeg hører dårlig da skal jeg skifte forklaring"

Si at fordi du hører dårlig så er det ekstra vanskelig og oppfatte dialekten. Det er jo sant =)

Gjest Timari
Skrevet

"jo kan jo si det, men det er jo litt pinlig når hun er bergenser da. :)"

Neida.. det er ikke teit. Jeg har flytta fra en plass i landet til en annen. I førsten sa jeg "hæ" hele tiden. De fleste som ikke forstår meg sier "hæ" de også. Jeg blir heller irritert når jeg får høre i ettertid at personen jeg prata med ikke skjønte hva jeg sa og bare spilte med.

Jeg blir ikke fornærma av noen "hæ'er" og at folk sier "du har en morsom/rar/spesiell dialekt". (Men så er ikke jeg i fra Bergen heller da.He he) =)

"men nå har jeg jo sagt at jeg hører dårlig da skal jeg skifte forklaring"

Si at fordi du hører dårlig så er det ekstra vanskelig og oppfatte dialekten. Det er jo sant =)

takk for svar:) Tror det er den beste forklaringen.

Gjest M.Angelica
Skrevet

takk for svar:) Tror det er den beste forklaringen.

Bare hyggelig.

Jeg har god erfaring på området, så det er bare og spør om du lurer på noe.. *knis* =)

Skrevet

Du kan jo bare si til henne at du har problemer med å forstå dialekten og om hun ikke kan være snill og snakke litt tydeligere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...