Gå til innhold

huff hva har jeg rotet meg oppi nå??

Anbefalte innlegg

Gjest Litt hemmelig :P
Skrevet

Synes det er litt drøyt at hun skal bli sint for noe som er så lett å løse; at hun snakker roligere. Jeg hadde det samme problemet da jeg begynte å studere i Trondheim, jeg hadde store problemer med å skjønne hva to i kollokvien min sa, fordi de snakket "veldig" trøndersk. Det var ikke verre enn at jeg ba dem om å snakke litt roligere/tydeligere hvis det var noe jeg ikke forstod. Er vel ikke noe å bli sint for det?

Har også en venninne som ikke skjønner hva jeg sier bestandig (hun er fra vestlandet og jeg er nordlending), og da ber hun meg bare om å gjenta det jeg sa, bruke andre ord, eller rett og slett forklare hva det er jeg mener med akkurat det ordet hun ikke forstår. Jeg blir jo ikke sint av den grunn... En annen løsning kan kanskje være å skrive til hverandre, hvis dere snakker om "hemmelige" ting mens dere observerer?

laguna1365380434
Skrevet

Det pinlige er at jeg også har gjettet på hva hun har sagt og det har vært feil. Utrolig pinlig. Man føler seg om God dag man økseskaft når man sitter der da og innser at man ikke har fått med seg en dritt.

Jo da en aldri så liten hørselsnedsettelse på ett øre kan være grei å ty til i slike situasjoner når det blir for pinlig, men jeg bør kanskje ha en forklaring på hvorfor jeg ikke har høreapparat?

Si at de moderne er så små at hun ikke får øye på det..Eller at du sparer på strømmen og har det hjemme..;)

Skrevet

Jeg ville sagt at det er så patetisk med østlendinger som ikke forstår annet enn standard østlands-mål.

Man får da virkelig lære seg å forstå ulike typer dialekter når man bor i Norge.

makan!

Det er ikke lenge siden en kollega spurte meg om jeg virkelig snakket fremdeles med aksent etter så mange år i Norge. De andre kollegaene kastet seg over ham med en gang, og han tenker seg nok godt om neste gang:) Han måtte innrømme at han aldri hadde problemer med å forstå meg, at han som trønder var mye vanskeligere å forstå, at han ikke hadde lagt om til østlandsk etter alle disse årene i Oslo osv., osv. Faktisk ble dette ganske morsomt, men å forlange at jeg forstår umiddelbart alle dialekter selvom jeg bor i Norge det er for mye.

Gjest Timari
Skrevet

Si at de moderne er så små at hun ikke får øye på det..Eller at du sparer på strømmen og har det hjemme..;)

he he god forslag:)

Gjest Timari
Skrevet

Det er ikke lenge siden en kollega spurte meg om jeg virkelig snakket fremdeles med aksent etter så mange år i Norge. De andre kollegaene kastet seg over ham med en gang, og han tenker seg nok godt om neste gang:) Han måtte innrømme at han aldri hadde problemer med å forstå meg, at han som trønder var mye vanskeligere å forstå, at han ikke hadde lagt om til østlandsk etter alle disse årene i Oslo osv., osv. Faktisk ble dette ganske morsomt, men å forlange at jeg forstår umiddelbart alle dialekter selvom jeg bor i Norge det er for mye.

hadde en gang en romkamerat som var fra Island. Han hadde islandsk aksent med en trøndersk swung på det hele siden han hadde bodd i Trondheim. Der sleit vi med kommunikasjonen gitt :)

Skrevet

Jeg er jaggu meg glad jeg slipper slike problemer *ler*

Damen har da vel ingen grunn til å bli sur fordi du ikke skjønner hva hun sier. Selv synes jeg nok det er hun som har et problem og ikke du! Du får forklare at du hører for godt til å bruke høreapparater, men at enkelte lyder på enkelte dialekter kan være vanskelige å oppfatte. Det forklaringen bør da damen akseptere hvis hun ikke er helt "uttafor" ;-)

Lykke til da! *fniser litt til*

Skrevet

*ler enda mer*

Får satse på at damen ikke har spesielle kunnskaper på høreapparatområdet...

Gjest Timari
Skrevet

Jeg er jaggu meg glad jeg slipper slike problemer *ler*

Damen har da vel ingen grunn til å bli sur fordi du ikke skjønner hva hun sier. Selv synes jeg nok det er hun som har et problem og ikke du! Du får forklare at du hører for godt til å bruke høreapparater, men at enkelte lyder på enkelte dialekter kan være vanskelige å oppfatte. Det forklaringen bør da damen akseptere hvis hun ikke er helt "uttafor" ;-)

Lykke til da! *fniser litt til*

Tror du det kan være snakk om frekvenser også når det gjelder hørsel? feks at lyse stemmer er lettere å oppfatte for meg fordi det ligger nærmere mitt stemmeleie enn en dypere toneleie som skarrer?

Skrevet

hadde en gang en romkamerat som var fra Island. Han hadde islandsk aksent med en trøndersk swung på det hele siden han hadde bodd i Trondheim. Der sleit vi med kommunikasjonen gitt :)

Jeg snakker såpass klart og tydelig at ingen sliter med å forstå meg. Jeg sliter mer med å forstå andre siden jeg har nedsatt hørsel på begge ører, spesielt hvis de snakker fort, utydelig og dialekter:)

Gjest tjohooo
Skrevet

jeg vet at du bare vil provosere...det har jeg skjønt i mange innlegg du har skrevet. Det jeg alltid har lurt på er hvor gammel du er? Ikke ment som kritikk eller noe...jeg bare lurer

Han kødder da vel ikke kan du forstå. Alle på Dol hater den bergenskse dialekt.

Skrevet

Tror du det kan være snakk om frekvenser også når det gjelder hørsel? feks at lyse stemmer er lettere å oppfatte for meg fordi det ligger nærmere mitt stemmeleie enn en dypere toneleie som skarrer?

Ja, hørselstap ligger jo på ulike frekvenser. Jeg hører f.eks. mye bedre grove mannsstemmer enn lyse kvinnestemmer. Basshørselen min er bedre enn diskanthørselen. jeg vil nok tro det er der ditt problem ligger. Du hører dårlig på de frekvensene denne damens stemmeleie ligger i... Trur eg:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...