Gå til innhold

Hvor begynner jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Vondt i hodet.
Skrevet

Har fått mitt livs sjokk for bare timer siden, og et 15 års ekteskap er over.

3 barn, 8000 kr i inntekt pr måned. Har ikke krav på noenting hverken fra huset (annet enn halvparten av innbo) eller formue. Han har fullt særeie.

Jeg fullstendig lamslått nå. Bare gråter. Det eneste jeg vet er jeg må flytte så fort som mulig, men jeg greier ikke tenke en klar tanke.

Hvor starter jeg?

Gjest føler med deg
Skrevet

Huff, stakkars deg.

Svigermor opplevde nesten det samme som deg ifjor, han kom hjem og fortalte at han ville skilles etter 40 års ekteskap, han hadde funnet seg en ny "ung" dame.

Han flyttet fra huset, ville ikke ha med seg noen ting, så hun ble ikke husløs som deg.

Ring trygdekontoret du, de bør veilede deg så godt de kan på hvordan dere skal gå fram.

Dere må jo via megler o.l., kanskje du bør engasjere deg en advokat også (du har krav på fri rettshjelp).

Puuuuh det er dessverre en lang vei du har foran deg nå.

Men han kan jo ikke kaste deg ut før du og barna har et annet tak over hodet.

Og du, jeg sender over en gooood trøsteklem til deg.

Gjest lolla lur
Skrevet

Jeg har selv vært der du er nå. Jeg hadde bare et barn da, men likevel var det et slag i ansiktet ja.

Ring på trygdekontoret så får du avtalt et møte der. Da får du noen skjemaer du må fylle ut.

Aller først må dere til mekling ca to ganger før dere får separasjonsbevillningen. Du får ikke støtte fra trygdekontoret før dette er i boks.

Altså, ring familievernkontoret først. Det kan ta noen uker før dere får time. Så du har et par mnd på deg før alt er i orden og du kan flytte.

Selv om det er ille når det står på, vil det nesten være en lettelse når dette er overstått og du sitter i egen leilighet.

Jeg var langt nede når dette skjedde og orket nesten ikke leve lenger.

Dette er 3 år siden og nå har jeg begynt et nytt liv. Ny samboer og nytt hus, har det faktisk bedre nå enn før.

Så selv om det ser mørkt ut nå, vil ting bli bedre etter hvert.

Lykke til!

Gjest tsunamigirl
Skrevet

Uff...stakkar!

Regner med at du lurer på hvordan du skal klare deg økonomisk nå som dere skal gå fra hverandre. Jeg har også nettopp blitt separert og har to barn. Vet ikke hvordan dere kommer til å gjøre det med barna. Vi har ordnet det slik at jeg har hovedomsorgen for våre barn, han har 40% samvær med dem.

Hvor mye støtte du har krav på kommer alt an på hvordan dere ordner det med barna, og hvor gamle de er.

Dersom dere har delt omsorg vil du ikke ha krav på støtte fra trygdekontoret, foruten ekstra barnetrygd.

Dersom du har hovedomsorgen for barna vil du ha rett på overgangsstøtte for barna dersom det minste er under 3 år, eller 8 år dersom du er i min. 50" yrkesrettet aktivitet (dvs. jobb eller utdanning). Full overgansstøtte er ca 9000 kr. i mnd. Denne reduseres etter inntekten din. Ellers så vil du ha rett på barnetrygd for et ekstra barn. Du vil få dekket 60% av utgiftene dine til barnetilsyn, du får barnebidrag av faren for 3 barn (kan regne ut hvor mye på bidragskalkulatoren på trygdeetaten.no). Dersom du har liten inntekt og omsorg for barn under 18 vil du også kunne ha krav på bostøtte til å dekke utgifter til bolig (leid eller en du eier).

Alt i alt så vil du ikke ha det så aller verst økonomisk etter bruddet ihvertfall.

Håper det ordner seg for deg, og at du får det bra etterhvert. Men du må forberede deg på at det er veldig tungt i perioder. Men bedre tider vil komme, tro meg!

Skrevet

Du klarer deg, jeg er helt sikker.

Og nå ble jeg lei meg på dine vegne.

Vil du sende meg en mail? Jeg har skjønt hvem du er så :o)

Gjest Vondt i hodet.
Skrevet

Du klarer deg, jeg er helt sikker.

Og nå ble jeg lei meg på dine vegne.

Vil du sende meg en mail? Jeg har skjønt hvem du er så :o)

Hei Dorthe!

Ja jeg tenkte at en del ville kjenne meg igjen. Men jeg blåser i det.

Har vært en helvetesuke dette, men det går bedre nå.

Jeg fikk meg et skikkelig sjokk, og jeg trodde det var snakk om utroskap, men heldigvis er det ikke så alvorlig.

Men vi har slitt lenge, og vi har begynt hos familieterapi nå, så jeg håper vi kan redde ekteskapet.

Det går så opp og ned mellom oss.

Følelser som svinger fra å elske til å nærmest hate.

I helgen har vi hatt det fint, men vi har en stor jobb å gjøre med forholdet fremover.

Koselig å høre at dere som jeg føler jeg kjenner, bryr dere. Dette er ikke så lett å snakke om ellers. Jeg vil helst ikke si for mye til familie og venner, før jeg er mer sikker på hvordan det går.

Godt å kunne øse ut litt dritt her da.

Skrevet

Hei Dorthe!

Jeg fikk meg et skikkelig sjokk, og jeg trodde det var snakk om utroskap, men heldigvis er det ikke så alvorlig.

Men vi har slitt lenge, og vi har begynt hos familieterapi nå, så jeg håper vi kan redde ekteskapet.

I helgen har vi hatt det fint, men vi har en stor jobb å gjøre med forholdet fremover.

Koselig å høre at dere som jeg føler jeg kjenner, bryr dere. Dette er ikke så lett å snakke om ellers. Jeg vil helst ikke si for mye til familie og venner, før jeg er mer sikker på hvordan det går.

Det var ikke meningen å oute deg på noen som helst måte. Men som du sikkert har oppdaget, er det ikke vanskelig å kjenne igjen aanonyme nick.

Men jeg mente det med å maile. Mailadresen min er [email protected] så kan du øse enda litt til :o)

Jeg har vært gjennom dette to ganger og vet hvor grusomt det kan være.

Skrevet

Hei Dorthe!

Feil hotmailadresse da

[email protected]

Gjest Vondt i hodet.
Skrevet

Det var ikke meningen å oute deg på noen som helst måte. Men som du sikkert har oppdaget, er det ikke vanskelig å kjenne igjen aanonyme nick.

Men jeg mente det med å maile. Mailadresen min er [email protected] så kan du øse enda litt til :o)

Jeg har vært gjennom dette to ganger og vet hvor grusomt det kan være.

Det som gjør det litt vanskelig med å skrive mail, er at vi har felles mailadresse, og når han kommer hjem vil han se hva jeg har skrevet.

Det var derfor det ikke var noe vanskelig for meg å finne ut hva han hadde skrevet heller, selv om det lå under slettede elementer.

Du har jo ikke outet meg. Du bare sa at du skjønte hvem jeg var. Det er ikke å oute.

Jeg har skrevet masse inne på samliv. Har du lest det?

Skrevet

Det som gjør det litt vanskelig med å skrive mail, er at vi har felles mailadresse, og når han kommer hjem vil han se hva jeg har skrevet.

Det var derfor det ikke var noe vanskelig for meg å finne ut hva han hadde skrevet heller, selv om det lå under slettede elementer.

Du har jo ikke outet meg. Du bare sa at du skjønte hvem jeg var. Det er ikke å oute.

Jeg har skrevet masse inne på samliv. Har du lest det?

Jada, jeg har det.

Lag deg en egen hotmailadresse f.eks med nicket ditt her så får du ha den ifred. Den kan være helt anonym også, jeg heter Dorthe Dol på min :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...