Gå til innhold

Bunadskjorter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter og jeg fikk bunader ifjor. Nå skal jeg for første gang ta fram disse festplaggene igjen siden det nærmer seg 17. mai.

Skjortene er av lin.

Har dere tips om vasking og stryking? Kan jeg vaske dem på finvask i maskinen og brukes spesielt vaskepulver?

Stryker dere med klede eller rett på?

Fint om noen har tips til meg.

Gjest krepsa
Skrevet

Datteren min har bunadskjorte i lin.

Jeg vasker den på 30gr. finvask, og 1000 omdreininger på sentrifuge.

Jeg bruker klede over skjorta når jeg stryker. Tror ikke det er nødvendig, men gjør det for sikkerhets skyld.

Gjest josefine 1
Skrevet

Jeg vasker bunadsskjorten min på finvask i maskinen.

Jeg stryker aldri de hvite skjortene før dagen før jeg skal bruke dem, ellers har de lett for å gulne.

Er jeg sikker på at strykejernet er rent og pent så stryker jeg rett på skjorta på svak varme.

Gjest ex-bridget
Skrevet

Vasker den på finvask i maskinen, og bruker MILO istedet for vanlig vaskepulver.

Stryker rett på skjorta med svak varme.

Skrevet

Et tips er å vaske den ett par dager før du skal bruker den, og henge den ut i solen! Da blir den kritthvit! Tips til stryking? Jeg ber min mor om hjelp...:-) Jeg og datteren min har lin-skjorter begge to, og jeg sliter med å få dem glatte...

mvh

Skrevet

Et tips er å vaske den ett par dager før du skal bruker den, og henge den ut i solen! Da blir den kritthvit! Tips til stryking? Jeg ber min mor om hjelp...:-) Jeg og datteren min har lin-skjorter begge to, og jeg sliter med å få dem glatte...

mvh

Solen...?

Lite garanti for sol de dagene før man skal bruke den, da. ;)

Skrevet

Solen...?

Lite garanti for sol de dagene før man skal bruke den, da. ;)

Ja, en må egentlig være litt på vakt de siste ukene, slik at en får vasket den når solen skinner! Som regel er det jo i april/mai bunaden blir tatt frem fra skapet, og da ha er som regel noen soladegr, i hvert fall!

mvh

Skrevet

Ja, en må egentlig være litt på vakt de siste ukene, slik at en får vasket den når solen skinner! Som regel er det jo i april/mai bunaden blir tatt frem fra skapet, og da ha er som regel noen soladegr, i hvert fall!

mvh

Jada, men jeg ville ikke satset på det, akkurat. :)

Skrevet

Bunadskjorta mi (linskjorte) kan jeg ta på 60 grader i maskina. Stryker rett på skjorta med masse damp. Blir så bra, atte! :)

Gjest renseriet gjør det for deg
Skrevet

Sjekk gjerne med produsenten om hvordan de skal vaskes, det selges / lages linskjorter som kan vaskes på 60 grader uten å krympe, og det finnes de som krymper masse på finvask 30 grader i maskin..

(Linen kan være løsere vevd, eller være mer eller mindre forbehandlet før de er sydd).

Lin blir gult hvis du stryker på for sterk varme, så stryk dem heller mens de er litt fuktige, på svakere varme.

Noen legger dem i fryseren mens de er litt fuktige, og stryker dem når de er frossne, vet ikke hvorfor, kanskje det er lettere?

Må du stryke på rettsiden, og bruke sterk varme, bruk et klede i mellom for å unngå at det blir gult.

Strykespray gjør at det holder seg glattere, men kan også ågjøre at det lettere blir gult, hvis du brenner strykesprayen. Så vær forsiktig.

Et godt renseri vasker og stiver bunadskjortene for deg, hvis du vil kjøpe deg ut av problemet!

Skrevet

Jada, men jeg ville ikke satset på det, akkurat. :)

Bor i Bergen, du, eller? ;-)

Skrevet

Bor i Bergen, du, eller? ;-)

Nei, men det er ikke akkurat pålitelig det været som er her, for å si det sånn. :)

thuva1365380402
Skrevet

Man bør vaske bunadskjorta rett etter at man har brukt den. Hvis man venter til neste 17. mai med å vaske den, tror jeg det blir vanskeligere å få av eventuelt flekker.

Jeg vasker min bunadskjorte av lin for hånd. Da jeg kjøpte stoff til bunadskjorte på Heimen Husflid fikk jeg med et ark hvor det sto hvordan jeg skulle vaske skjorta. Jeg henger den heller ikke ute i sola. Den skal heller ikke oppbevares i en plastpose, men gjerne i et putetrekk. Noen dager før jeg skal stryke bunadskjorta, dynker jeg den med vann og legger den da i en plastpose. Vet at noen også da legger den i fryseren. Så stryker jeg den et par dager før jeg skal bruke den.

Skrevet

Selv om du har dampjern kan du sprute på litt vann når du skal stryke og ikke bruk for sterk varme. Er det mulig kan du stryke den på vrangen, så det ikke blir noe merker fra strykejernet. Men det går bra å stryke den på retta også.

Husk å rette den godt ut der du skal stryke så du ikke presser inn en kant, den blir vanskelig å rette ut igjen.

Hos oss er jeg den som stryker bunadsskjørta til kona. Den blir kjempefin:-)

Skrevet

Jeg skyller opp min etter at jeg har brukt den, og oppbevarer den i et putevar.

Når det er tid for bruk, tar jeg den fra ca en uke før og leverer den inn på vaskeriet/renseriet.

Da får jeg den tilbake så elegant vasket og strøket, og det er verdt hver en krone. (Det er jo ca en gang i året, da - og så hater jeg å stryke i utgangspunket.)

Skrevet

Jeg skyller opp min etter at jeg har brukt den, og oppbevarer den i et putevar.

Når det er tid for bruk, tar jeg den fra ca en uke før og leverer den inn på vaskeriet/renseriet.

Da får jeg den tilbake så elegant vasket og strøket, og det er verdt hver en krone. (Det er jo ca en gang i året, da - og så hater jeg å stryke i utgangspunket.)

Enkelte dager passer å det være lett overbærende og en smule sarkastisk over kjerringtrådene på Dol.

Andre dager løftes man lett over de små, men geniale tipsene. Oppbevaring i putevar hører til sistnevnte :-)

Skrevet

Vasker på 40 grader med lett sentrifugering.

Tørke på henger.

Dynkes lett, og legges i fyser til du skal stryke den.

Strykes rett på, uten klede, lett som bare det. Glatt blir den.

Den må tørke etter vask, før du dynker lett. Fryses den for våt, kan den brekke.

Skrevet

Vasker på 40 grader med lett sentrifugering.

Tørke på henger.

Dynkes lett, og legges i fyser til du skal stryke den.

Strykes rett på, uten klede, lett som bare det. Glatt blir den.

Den må tørke etter vask, før du dynker lett. Fryses den for våt, kan den brekke.

Hvorfor skal den fryses?

Skrevet

Etter å ha lest noen FÅ innelgg i denne tråden her- så skjønner jeg hvorfor jeg ikke har bunad....

Skrevet

Enkelte dager passer å det være lett overbærende og en smule sarkastisk over kjerringtrådene på Dol.

Andre dager løftes man lett over de små, men geniale tipsene. Oppbevaring i putevar hører til sistnevnte :-)

Jeg ga opp da det stod at skjorta kunne brekke i frysern - herreinhatt - sånt kan jeg ikke ha. Mamma vil jeg skal ha bunad - hun gir meg sølvet om jeg kjøper meg en - søstra mi har....men hun flyr opp til pappa for å få strøket den.

Nei hoff....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...