Gå til innhold

Hodepine og østrogen/menstrasjon

Anbefalte innlegg

Gjest ex-bridget
Skrevet

Jeg har hatt migrene så lenge jeg kan huske. Og siden første gang jeg fikk menstrasjon, så får jeg alltid hodepine/migrene første dagen(e) av menstrasjons perioden.

Men så forsøkte jeg nylig og hoppe over noen omganger menstrasjon ved å ta p-piller sammenhengende, og da fikk jeg heller ikke vondt i hodet.

Etter noen ganger med å ha hoppet over menstrasjonen fikk jeg småblødninger, så jeg gikk over igjen til å ha det normale oppholdet med 7 pillefrie dager. Da var hodepinen tilbake med en gang på første dag av menstrasjon.

Søsteren min har det på akkurat samme måten.

Vi har funnet ut at det sannsynligvis har med østrogenet i pillene å gjøre. Så dvs. at vi bør ha østrogen tilførsel hele tiden for å slippe hodepinen. Men er det bra da????

Noen som har vært borti det samme, og evt. har noen gode råd/erfaringer å dele med meg ???

Gjest teatrika
Skrevet

Har ingen gode råd for å slippe unna, bare skriver under på innlegget. Jeg har også migrene, og den kommer bestandig i forbindelse med mensen. Hmmm, ikke lett å være kvinne:-)

Skrevet

Jeg har forstått det slik at de som tar P-sprøyter slipper mensen. Verdt å prøve?

fei1365380229
Skrevet

Jeg har forstått det slik at de som tar P-sprøyter slipper mensen. Verdt å prøve?

Det er ikke verdt å prøve :(

Tok det selv for å slippe mensen, men det gjorde jeg ikke. La på meg masse, vet ikke om det var det eller om det var fordi jeg var iferd med å bli syk, men har hørt andre si de har lagt på seg mye.

Når jeg sluttet med sprøyten etter 6 måneder mistet jeg mensen/ den var uregelmessig i ca. 1 år. Hvis du har planer om barn så bør man ihvertfall ikke ta sprøyten, men akkurat det var ikke noe problem for meg da.

Har også masse vondt i rygg, nakke, hode osv. rundt menstrasjonstiden og skulle gjerne hatt en "kur" for dette, som ikke hadde noen bivirkninger :)

Skrevet

Det er i hvert fall et vanlig fenomen at migrene inntrer når overgangsalderen begynner dvs at østrogennivået synker.

Skrevet

Og venninna mi blødde uten stopp i 6 mnd.

Skrevet

Har ingen gode råd for å slippe unna, bare skriver under på innlegget. Jeg har også migrene, og den kommer bestandig i forbindelse med mensen. Hmmm, ikke lett å være kvinne:-)

Jeg sliter også med migrene i forbindelsen med mens. Men etter at jeg satte inn p-stav i fjor slapp jeg både mens og migrene i et halvt år. Nå får jeg det mye sjeldnere. Kan anbefales! Anbefaler også medisinen cataflam mot migrene. Den er ikke like sterk som "vanlig" migrenemedisin, men minst like effektiv.

Gjest ex-bridget
Skrevet

Det er i hvert fall et vanlig fenomen at migrene inntrer når overgangsalderen begynner dvs at østrogennivået synker.

Ja, eller de som har hatt migrene hele livet blir bedre med overgangsalderen (noen i allefall).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...