Gjest max havelaar jr Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Tenker du etisk når du handler? Hvorfor/hvorfor ikke? Selv velger jeg "fair trade"-alternativer når de er tilgjengelige og kvaliteten ikke er betydelig dårligere enn de andre alternativene. 0 Siter
Gjest jeg prøver, ihvertfall Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Ja, jeg prøver å være bevisst på hvor jeg bruker pengene mine. Både etisk mht opprinnelsesland / forhold under produksjon, og mht å støtte små butikker / ikke-kjeder, i stedetfor å legge igjen alle pengene hos Reitan eller Ragen eller Varner. (Velger parfymeriet litt lenger bort i gaten, i stedet for Estetique osv) Jeg er ikke kejmpeflink, men føler at alle monner drar. Før jul kjøpte jeg mye gaver på Isandi (fredskorpset), SallyAnn osv, men selvsagt mest fordi jeg fant fine ting der. Men at det var etisk handel gjorde ikke handlegleden mindre.. Og kjøper Max H. bananer og kaffe osv hvis det er tilgjengelig. Men så handler jeg mye barneklær på H&M osv, og støtter demed helt sikkert barnearbeid og annet svineri.. 0 Siter
flisa Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Ja, jeg tenker det er mennesker som er avhengig av lønna, uansett. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Ja, jeg prøver å være bevisst på hvor jeg bruker pengene mine. Både etisk mht opprinnelsesland / forhold under produksjon, og mht å støtte små butikker / ikke-kjeder, i stedetfor å legge igjen alle pengene hos Reitan eller Ragen eller Varner. (Velger parfymeriet litt lenger bort i gaten, i stedet for Estetique osv) Jeg er ikke kejmpeflink, men føler at alle monner drar. Før jul kjøpte jeg mye gaver på Isandi (fredskorpset), SallyAnn osv, men selvsagt mest fordi jeg fant fine ting der. Men at det var etisk handel gjorde ikke handlegleden mindre.. Og kjøper Max H. bananer og kaffe osv hvis det er tilgjengelig. Men så handler jeg mye barneklær på H&M osv, og støtter demed helt sikkert barnearbeid og annet svineri.. Jeg tenker nok omtrent på samme måte som deg. 0 Siter
Prozak Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Ja, jeg prøver å være bevisst på hvor jeg bruker pengene mine. Både etisk mht opprinnelsesland / forhold under produksjon, og mht å støtte små butikker / ikke-kjeder, i stedetfor å legge igjen alle pengene hos Reitan eller Ragen eller Varner. (Velger parfymeriet litt lenger bort i gaten, i stedet for Estetique osv) Jeg er ikke kejmpeflink, men føler at alle monner drar. Før jul kjøpte jeg mye gaver på Isandi (fredskorpset), SallyAnn osv, men selvsagt mest fordi jeg fant fine ting der. Men at det var etisk handel gjorde ikke handlegleden mindre.. Og kjøper Max H. bananer og kaffe osv hvis det er tilgjengelig. Men så handler jeg mye barneklær på H&M osv, og støtter demed helt sikkert barnearbeid og annet svineri.. "Men så handler jeg mye barneklær på H&M osv, og støtter demed helt sikkert barnearbeid og annet svineri.." Vel, barnearbeid er ikke en udelt negativ ting. Enkelte steder i verden er det en nødvendig ting, og det blir ikke helt relevant for oss å sitte her på berget og diktere hvordan alle andre skal gjøre ting. Det som imidlertid IKKE er greit, er når barn er nødt til å jobbe som voksne. ".................................." 0 Siter
Gjest jeg prøver, ihvertfall Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 "Men så handler jeg mye barneklær på H&M osv, og støtter demed helt sikkert barnearbeid og annet svineri.." Vel, barnearbeid er ikke en udelt negativ ting. Enkelte steder i verden er det en nødvendig ting, og det blir ikke helt relevant for oss å sitte her på berget og diktere hvordan alle andre skal gjøre ting. Det som imidlertid IKKE er greit, er når barn er nødt til å jobbe som voksne. ".................................." Selvsagt. Jeg er selv vokst opp på gård, og har jobbet mye helt fra jeg var liten. Ikke noe galt i at barn jobber, og i visse deler av verden er man helt avhengig av det for å få familiens økonomi til å gå rundt. Barnearbeid i "H&M-settingen" har jo vært mye oppe i media, det har vært vist til barn som jobber så mye at de ikke får noe skolegang, som jobber under helsemessig farlige forhold osv osv 0 Siter
fru Burlefot Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Jeg prøver å være en bevisst forbruker som ikke kun handler det som blir billigst og mest lettvindt for meg selv. I første rekke betyr dette at jeg ikke handler ting på nett som jeg like greit kan kjøpe i en butikk i byn - selv når det ville vært billigere å handle på nettet. Jeg kjøper også enkelte Max Havelaar-produkter, men jeg er nok ikke den mest konsekvente der. 0 Siter
Prozak Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Selvsagt. Jeg er selv vokst opp på gård, og har jobbet mye helt fra jeg var liten. Ikke noe galt i at barn jobber, og i visse deler av verden er man helt avhengig av det for å få familiens økonomi til å gå rundt. Barnearbeid i "H&M-settingen" har jo vært mye oppe i media, det har vært vist til barn som jobber så mye at de ikke får noe skolegang, som jobber under helsemessig farlige forhold osv osv Det er jo selfølgelig, i enhver normal setting og etter enhver fornuftig definisjon, en uting. "..................................." 0 Siter
morsan Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Det er jo selfølgelig, i enhver normal setting og etter enhver fornuftig definisjon, en uting. "..................................." Ja, alle og enhver vil jo være enige i det. Men er vi sikre på at bildet er så enkelt at dersom vi unnlater å kjøpe disse produktene, så slipper disse stakkars barna å gjøre dette arbeidet? Kanskje deres eneste alternativ er å være barneprostituerte?? 0 Siter
Gjest jeg prøver, ihvertfall Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Ja, alle og enhver vil jo være enige i det. Men er vi sikre på at bildet er så enkelt at dersom vi unnlater å kjøpe disse produktene, så slipper disse stakkars barna å gjøre dette arbeidet? Kanskje deres eneste alternativ er å være barneprostituerte?? Man vet ganske sikkert at hvis produsenten er bevisst sitt moralske og etiske ansvar, så får alle arbeiderne det bedre, både barn og voksne. Så ukritisk boikott er ikke lurt, men bevisste forbrukere, som viser at de ønsker etiske varer, vil påvirke i riktig retning. Så oppmerksomhet mot problemet, vil aldri være av det onde. 0 Siter
Prozak Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Ja, alle og enhver vil jo være enige i det. Men er vi sikre på at bildet er så enkelt at dersom vi unnlater å kjøpe disse produktene, så slipper disse stakkars barna å gjøre dette arbeidet? Kanskje deres eneste alternativ er å være barneprostituerte?? Jeg er ganske sikker på at bildet IKKE er så enkelt. Det kan hende alternativene for disse barna er å arbeide under uforsvarlige forhold og overleve, eller å ikke arbeide og sulte ihjel (eller bli solgt til protitusjon). "..................................." 0 Siter
flisa Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Jeg er ganske sikker på at bildet IKKE er så enkelt. Det kan hende alternativene for disse barna er å arbeide under uforsvarlige forhold og overleve, eller å ikke arbeide og sulte ihjel (eller bli solgt til protitusjon). "..................................." Ja, det var det jeg tok opp i en egen tråd for en stund tilbake - når man boikotter SKAL man samtidig fange opp de svakeste av de svake med et sikkerhetnett. En mor ser nok med større sorg på at barnet må tjene penger via prostitusjon enn av å sy armer på en genser. Vi kan ikke bare ta fra dem det de trenger for å leve for å føle seg politisk korrekt - uten å vite hva som hender i den andre enden. Det er ikke sosialt eller moralsk i det hele tatt. 0 Siter
flisa Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Man vet ganske sikkert at hvis produsenten er bevisst sitt moralske og etiske ansvar, så får alle arbeiderne det bedre, både barn og voksne. Så ukritisk boikott er ikke lurt, men bevisste forbrukere, som viser at de ønsker etiske varer, vil påvirke i riktig retning. Så oppmerksomhet mot problemet, vil aldri være av det onde. Det vet du ingenting om -de som driver med det der er de kyniske blant kyniske og de tenker ikke sånn; "ok -tante Hilda i Norge fortrekker gensere sydd av voksne folk med tarifflønn -og, så fikser jeg det!" De tenker nok heller profitt, slaveri, mafia, sex, narko, menneskehandel....Det er ikke LO vi snakker om her! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Jeg kjøper som regel max havelaar kaffe. Har kjøpt bananer også en geng... 0 Siter
morsan Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Ja, det var det jeg tok opp i en egen tråd for en stund tilbake - når man boikotter SKAL man samtidig fange opp de svakeste av de svake med et sikkerhetnett. En mor ser nok med større sorg på at barnet må tjene penger via prostitusjon enn av å sy armer på en genser. Vi kan ikke bare ta fra dem det de trenger for å leve for å føle seg politisk korrekt - uten å vite hva som hender i den andre enden. Det er ikke sosialt eller moralsk i det hele tatt. Det er fint og viktig med bevisste forvrukere, og boikott kan selvsagt være en meget virkningsfull ting. Men det kan lett bli "korsfest! Korsfest!!" av boikottaksjoner - man hiver seg på bølgen av redsel for å bli tatt som ikke PK.... 0 Siter
flisa Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Det er fint og viktig med bevisste forvrukere, og boikott kan selvsagt være en meget virkningsfull ting. Men det kan lett bli "korsfest! Korsfest!!" av boikottaksjoner - man hiver seg på bølgen av redsel for å bli tatt som ikke PK.... Jeg har ikke sans for boikott - det går alltid ut over de man IKKE vil ramme. 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Jeg handler bare økonomisk. Bortsett fra sko ) 0 Siter
hjertebarnet Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Ja. Jeg tenker miljø og kjøper ALLTID svanemerkede produkter. Når det gjelder te/kaffe kjøper jeg Max Havelaar der de har. 0 Siter
Osiris Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Jeg forsøker å tenke etisk og rettferdig når jeg handler. Max Havelaar kaffe er jo også meget god, kjøper også den fair trade kaffen som coop har. 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Nei. Jeg handler det som er billigst. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.