Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er antakelig barnefaren som har fridd til henne, halvbroren til Ridge, dvs. den offisielle sønnen til Massimo.

Massimo?????

Det navnet kom visst inn i serien etter at jeg sluttet å følge med...

Min glansperiode i forhold til Glamour var i 1996-97. Da var mannen min i militæret og jeg sløvet foran tv'en alene etter jobb :-)

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

11

• Åsemor

7

• Katt-ja

5

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Massimo?????

Det navnet kom visst inn i serien etter at jeg sluttet å følge med...

Min glansperiode i forhold til Glamour var i 1996-97. Da var mannen min i militæret og jeg sløvet foran tv'en alene etter jobb :-)

Jeg har også falt av lasset etter at de gikk over til formiddagssendinger, men det fine med Glamour, er at du kan se det et par ganger i året og dermed få full oppdatering. Fordi alt skjer så langsomt.

Eric er ikke faren til Ridge, det er Massimo som er det. Brokes datter Bridget er/var desuten forelsket i Ridge. Dette virket jo svært "forbudt" hvis han var hennes halvbror, men siden Eric ikke er faren hans likevel, er de ikke i slekt.

Likevel tror jeg ikke det ble noe ut av den romansen, Brooke sto vel i veien.

Henger du med?

Skrevet

Men hva er en såpeserie? Er alle serier såper? Og hva kommer navnet av?

Kan det ha noe med reklameinnslag innimellom å gjøre? Eller antyder navnet noe om manglende dybde? Såpekoking på en tynn historie?

I mitt gale hode er såpe en type serie som går veldig ofte, helst hver dag. Og den skrives etter hvert, slik at man skrive skuespilerne ut og inn etter populariteten. Altså slik at seerne får et ord med i laget. Og påvirker handlingen.

Serier som er basert på bøker er ut fra denne definisjonen ikke såpeserier.

Skrevet

Kan det ha noe med reklameinnslag innimellom å gjøre? Eller antyder navnet noe om manglende dybde? Såpekoking på en tynn historie?

I mitt gale hode er såpe en type serie som går veldig ofte, helst hver dag. Og den skrives etter hvert, slik at man skrive skuespilerne ut og inn etter populariteten. Altså slik at seerne får et ord med i laget. Og påvirker handlingen.

Jeg tenker at de er såpeserier de som det ikke er planlagt at skal stoppe, og som det ikke er handling isolert til en episode av gangen. Også er det drama, ikke komedie.

Skrevet

Jeg tenker at de er såpeserier de som det ikke er planlagt at skal stoppe, og som det ikke er handling isolert til en episode av gangen. Også er det drama, ikke komedie.

Jeg er enig. En såpe er en lang føljetong som ikke har noen slutt. De ser an seertallene underveis.

Men jeg vet ikke om jeg er enig i at det ikke kan være komedie. Det kan godt være lattermaskin på boks. Jeg kommer ikke på noen komediesåper på øyeblikket, men jeg tror de finnes. Skal tenke på saken.

Baren Chairs, kanskje? Er den såpe?

Skrevet

Jeg er enig. En såpe er en lang føljetong som ikke har noen slutt. De ser an seertallene underveis.

Men jeg vet ikke om jeg er enig i at det ikke kan være komedie. Det kan godt være lattermaskin på boks. Jeg kommer ikke på noen komediesåper på øyeblikket, men jeg tror de finnes. Skal tenke på saken.

Baren Chairs, kanskje? Er den såpe?

Joa, er enig i at Cheers kan være komedie-såpe.

Skrevet

http://en.wikipedia.org/wiki/Soap_opera

Her ser du opprinnelsen til betegnelsen "såpe".

Klippet fra artikkelen:

"The term "soap opera" originated from the fact that when these serial dramas were aired on daytime radio, the commercials aired during the shows were largely aimed at housewives. Many of the products sold during these commercials were laundry and cleaning items. This specific type of radio drama came to be associated with these particular commercials, and this gave rise to the term "soap opera" — a melodramatic story that aired commercials for soap products."

Så nå vet du det, hvis du ikke visste det fra før! ;)

Skrevet

Følger ikke med på noen såper, men detter innom "days of our lives" nå og da. Er det utrolig fascinerende at så lite kan skje på så lang tid! :-)

Var alldeles hekta da Sunset Beach gikk for 8-9 år siden (hjælp, så lenge siden...), og det er jo også en Spelling-serie. Og det fantes en del likheter, for å si det sånn! Både i skuespillere og fremdrift..

Men det var en fin tid, ja! :-)

Skrevet

Følger ikke med på noen såper, men detter innom "days of our lives" nå og da. Er det utrolig fascinerende at så lite kan skje på så lang tid! :-)

Var alldeles hekta da Sunset Beach gikk for 8-9 år siden (hjælp, så lenge siden...), og det er jo også en Spelling-serie. Og det fantes en del likheter, for å si det sånn! Både i skuespillere og fremdrift..

Er ikke Days of our lives samme serie som I gode og onde dager?

Jeg har aldri sett en av de, og blir litt frustrert midt på dagen når det er det eneste som går på tv, i tillegg til reprise av gårsdagens lokalsendinger fra Nordland ;)

Skrevet

Er ikke Days of our lives samme serie som I gode og onde dager?

Jeg har aldri sett en av de, og blir litt frustrert midt på dagen når det er det eneste som går på tv, i tillegg til reprise av gårsdagens lokalsendinger fra Nordland ;)

Joda, det er samme serien.

Glamour heter "The Bold and the Beautiful" på originalspråket, ikke skjønner jeg hvor de ser sammenhengen. Ikke ser jeg på heller, så der er sagt!! :-)

Gjest ut i det fine været
Skrevet

Sykehusseriene er ok (akutten osv).

Dr Phil kan gå an, men blir litt dumt mange dager på rad.

Samme med Oprah. Kommer an på tema / gjester.

Bortsett fra home & away og Cæsar, har tv2 helt fra kl 12 til barnetv-tid, en rekke serier som er greie å se på en gang i blant, men alle virker fordummende hvis du ser på dem for ofte, tror jeg..

Kom deg ut når det er fint vær, ta med en bok og amme på en benk / utecafe/ annen cafe. Spar såpene til november og januar..

Skrevet

Bortsett fra home & away og Cæsar, har tv2 helt fra kl 12 til barnetv-tid, en rekke serier som er greie å se på en gang i blant, men alle virker fordummende hvis du ser på dem for ofte, tror jeg..

Kom deg ut når det er fint vær, ta med en bok og amme på en benk / utecafe/ annen cafe. Spar såpene til november og januar..

Ja, jeg vet at det er det jeg burde... Men jeg er ute og triller minst en gang om dagen altså.

Skrevet

http://en.wikipedia.org/wiki/Soap_opera

Her ser du opprinnelsen til betegnelsen "såpe".

Klippet fra artikkelen:

"The term "soap opera" originated from the fact that when these serial dramas were aired on daytime radio, the commercials aired during the shows were largely aimed at housewives. Many of the products sold during these commercials were laundry and cleaning items. This specific type of radio drama came to be associated with these particular commercials, and this gave rise to the term "soap opera" — a melodramatic story that aired commercials for soap products."

Så nå vet du det, hvis du ikke visste det fra før! ;)

Takk!

Skrevet

Ja, jeg vet at det er det jeg burde... Men jeg er ute og triller minst en gang om dagen altså.

Nå har jeg lyst til å si litt om Glamour. For det meste en stillestående og innholdsløs serie om de rike og vakre.

Men den har hatt noen uventede vendinger også.

Som da Stephanie fikk hukommelsestap og slo seg sammen med byens hjemløse, eller historien om Erics og Stephanies hemmelige datter Angela som lå til sengs og var syk og lam - og så var det bare en svindler som spilte den syke. Den egentlige datteren var død.

Og Felicias kjæreste Jake (bror til Margot)som var blitt misbrukt i barndommen.

Så det har ikke vært bare moter og glitter og stas i Glamour opp gjennom årene.

Jeg kunne trekke fram mange andre ting også. Minnene strømmer på, her jeg sitter.

Takk for oppmerksomheten.

Skrevet

Nå har jeg lyst til å si litt om Glamour. For det meste en stillestående og innholdsløs serie om de rike og vakre.

Men den har hatt noen uventede vendinger også.

Som da Stephanie fikk hukommelsestap og slo seg sammen med byens hjemløse, eller historien om Erics og Stephanies hemmelige datter Angela som lå til sengs og var syk og lam - og så var det bare en svindler som spilte den syke. Den egentlige datteren var død.

Og Felicias kjæreste Jake (bror til Margot)som var blitt misbrukt i barndommen.

Så det har ikke vært bare moter og glitter og stas i Glamour opp gjennom årene.

Jeg kunne trekke fram mange andre ting også. Minnene strømmer på, her jeg sitter.

Takk for oppmerksomheten.

Har aldri sett en hel episode jeg, men jeg følger med på hotell cæsar da, det er like ille det. ;)

Skrevet

Har aldri sett en hel episode jeg, men jeg følger med på hotell cæsar da, det er like ille det. ;)

Jeg også. På fredag kommer Gjertrud Krogstad tilbake, det blir gøy.

Mrs. Wallace
Skrevet

Akutten er ikke en såpeserie, da.

Skrevet

Sunset beach...var ikke det den som hadde scener fra et skipsforlis flere uker i trekk?

Jeg så aldri på den (mer enn et minutt eller så av gangen), men fikk inntrykk av at man kunne forlate den mange uker, og så hoppe rett inn i den igjen uten å ha mistet noe...

Gjest ut i det fine været
Skrevet

Akutten er ikke en såpeserie, da.

Ikke når den kommer, og det går en episode i uken, på kveldstid.

Men etterpå, når den sendes daglig på formiddagen, så blir den en slags såpe..

Noen av såpe-kjennetegnene har den jo, mht at man ikke vet hvor mange episoder man skal lage når man starter osv..

men jeg er enig med deg i at det i utgangspunktet ikke er en såpe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...