Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 22 år som har hatt blødninger utenom mens i snart seks uker..var svært kvalm og hormonell første uken med blødning og begynte å gråte av alt jeg så og leste i avisen:) Har gått på Trinordiol*28 i snart syv år og aldri hatt en eneste uregelmessig blødning.Hadde vanlig mens frem til 11/3 og alt var fint frem til 21/3. Da fikk jeg lette magesmerter og blødning.Blødningen var ikke friskt blod,men litt tykk,klumpete og brunaktig.Var også litt slimete med små platerav blod.Dette gikk over i mørkt,nesten sort blødning.Trodde jeg hadde hatt en spontan abort og siden jeg ikke hadde merket noe svangerskap regnet jeg med at kroppen ville ordne opp selv. Fikk så mens 30/3(to dager før jeg pleier)og hadde det frem til 6/4(to dager før det pleier å gi seg)fortsatte som vanlig på nesten pille-brett. 13/4 fikk jeg en liten blødning under samleie og den ble kraftigere etter et par dager.Siden har det vedvart, men med en moderat blødning. Fikk time hos gynekolog 19/4 og hun sa at jeg ikke kunne ha hatt en spontan abort da forsteret bare ville ha vært 1uke, men to av mine venninner hadde første mens i svangerskapet uten å vite at de var gravide pga p-piller. Hun fant også noe på min venstre side men sa ikke noe om hvor (eggstokk etc) og kunne ikke si noe om hva det var!? Hun søkte om time hos spes.i kvinnesykdommer og jeg har fått time 20/5. Burde jeg ringe å purre for å få en tidligere time? Har blødd i nesten seks uker og skal jeg vente til 20/5 vil det si at jeg har blødd i NI uker!! Dette går jo også utover min partner da all seksuell kontakt og berøring på slike steder er utelukket når jeg har disse blødningene.Synes det er vanskelig å finne god informasjon og fikk heller ikke noe av gynekologen min. Føles som jeg blir plassert bakerst i køen siden jeg er ung og angrer på at jeg ikke bare dro rett til legevakta og fikk en akutt-time da blødningene startet. Kan du hjelpe meg med å forstå hva dette kan være? Burde jeg få en time tidligere? Og burde jeg slutte å ta p-piller når blødningene vedvarer?Mvh LHW

Skrevet

Har du ikke hørt om ventelister i helsenorge. Det er jo bare litt over en mnd til du har time.

Du er nok verken konge, dronning eller stortingsrepresentant så vente må du på linje med alle andre.

Skrevet

Har du ikke hørt om ventelister i helsenorge. Det er jo bare litt over en mnd til du har time.

Du er nok verken konge, dronning eller stortingsrepresentant så vente må du på linje med alle andre.

Du har helt rett!Jeg er verken konge, dronning eller stortingsrepresentant, bare bekymret med tanke på fremtidige graviditeter osv. Skrev her i håp om å få noen svar av folk som har opplevd det samme..

Skrevet

Dorthe da!

Jeg skjønner godt at hun ønsker seg en time litt før og at hun bekymrer seg.

Skrevet

Du har helt rett!Jeg er verken konge, dronning eller stortingsrepresentant, bare bekymret med tanke på fremtidige graviditeter osv. Skrev her i håp om å få noen svar av folk som har opplevd det samme..

Jeg ville også trodd at det var en abort.

Jeg hadde en spontanabort for mange år siden og da blødde jeg i mange uker etterpå. Legen sa det ikke var nødvendig med utskrapning og etter fire uker fikk jeg noen piller som skulle stoppe det.

Skrevet

Dorthe da!

Jeg skjønner godt at hun ønsker seg en time litt før og at hun bekymrer seg.

Alle ønsker seg legetime litt før når de er bekymret.

Jeg synes 1 mnd ventetid er en bagatell. Blødninger er ikke så uvanlig da.

Skrevet

Jeg ville også trodd at det var en abort.

Jeg hadde en spontanabort for mange år siden og da blødde jeg i mange uker etterpå. Legen sa det ikke var nødvendig med utskrapning og etter fire uker fikk jeg noen piller som skulle stoppe det.

Har hørt om disse pillene som stopper blødninger, men min gyn ga ikke noe info om noe og jeg leste om de først i går.. er jo ikke "normalt" for en (relativt) sunn, ung jente å blø i seks uker.. Håper det bare er ufarlige cyster eller no slikt:)

Skrevet

Har hørt om disse pillene som stopper blødninger, men min gyn ga ikke noe info om noe og jeg leste om de først i går.. er jo ikke "normalt" for en (relativt) sunn, ung jente å blø i seks uker.. Håper det bare er ufarlige cyster eller no slikt:)

Dattera mi er yngre enn deg og har både hatt blødningsstopp og lange blødninger. Jeg tror det kommer av p-piller men det helt min egen teori.

Selv var jeg ikke så mye eldre enn deg da jeg spontanaborterte.

Skrevet

Dattera mi er yngre enn deg og har både hatt blødningsstopp og lange blødninger. Jeg tror det kommer av p-piller men det helt min egen teori.

Selv var jeg ikke så mye eldre enn deg da jeg spontanaborterte.

nei, er jo ganske vanlig med spontanaborter blant min aldersgruppe.. Jeg er litt med på tankegangen din ang p-piller og har vurdert å kutte ut, men legen sa at det ikke hadde noe for seg.Jeg har jo tilført kroppen endel hormoner over lang tid så har aldri hatt en "vanlig" menssyklys..

Skrevet

Alle ønsker seg legetime litt før når de er bekymret.

Jeg synes 1 mnd ventetid er en bagatell. Blødninger er ikke så uvanlig da.

Jeg syns fortsatt det hørtes lenge ut, jeg.

Skrevet

Jeg syns fortsatt det hørtes lenge ut, jeg.

jeg kjenner ingen som har hatt det sånn så lenge i allefall..

Mette Moen, Gynekolog
Skrevet

Man kan jo ikke utelukke at det kan ha vært en spontanabort, men din lege har vurdert deg om mener ikke at du behøver ’øyeblikkelig hjelp’. Har du noen gang tatt en graviditetstest? Den vil ganske sikkert være negativ, men for en sikkerhets skyld (den kan være positiv lenge etter en abort). En liten hevelse på en eggstokk er ikke uvanlig, og krever ikke rask avklaring hvis du ikke har smerter eller feber. Det er ikke forbudt å ha samleie selv om man har blødning!

Kanskje du skulle slutte med p-pille til du har vært hos gynekologen? Her vil du sannsynligvis få utført ultralyd og ev få tatt prøve fra livmorslimhinnen.

Hvis du er veldig bekymret kan du ringe til gynekologen som du er henvist til og høre om du kan få time raskere.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS en liten korreksjon. En gynekolog er det samme som en spesialist i kvinnesykdommer. Legen som har undersøkt deg er sikkert en allmennpraktiserende lege. De utfører også gynekologiske undersøkelser, men er altså ikke spesialister i gynekologi/kvinnesykdommer, men de har ofte stor erfaring i underlivsproblemer fordi det er så vanlig.

Gjest tubal-kandidat
Skrevet

nei, er jo ganske vanlig med spontanaborter blant min aldersgruppe.. Jeg er litt med på tankegangen din ang p-piller og har vurdert å kutte ut, men legen sa at det ikke hadde noe for seg.Jeg har jo tilført kroppen endel hormoner over lang tid så har aldri hatt en "vanlig" menssyklys..

Jeg går på P-ringen og har nå for andre gang i løpet av et års tid fått en "ekstra" mens helt uventet, utløst av sex etter alt å dømme. Brunt og friskt blod on hverandre, i over en uke. Og på mandag skal den "egentlige" mensen komme. Ikke gøy, nei!

Skrevet

Jeg går på P-ringen og har nå for andre gang i løpet av et års tid fått en "ekstra" mens helt uventet, utløst av sex etter alt å dømme. Brunt og friskt blod on hverandre, i over en uke. Og på mandag skal den "egentlige" mensen komme. Ikke gøy, nei!

nei, blir jo så sår av all denna blødninga:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...