Gå til innhold

kan alle lære seg å synge?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

Eller finnes det folk som kan kalles tonedøve?

faren min påstår at han absolutt ikke kan synge. Han truet til og med med å synge i konfirmasjonen min til min store skrekk!!

Hvis man er glad i musikk kan man da lære å synge hvis ikke pent , rent iallefall?

noen sangpedagoger her?

Gjest Snoopy83
Skrevet

Man kan trene seg opp, men man har selvsagt begrensninger hvor flink man kan bli.

Hvilke muligheter / hvor mye en må trene er helt individuelt.

"A synge" er også flere ting - en ting er å etterlikne andres sang, en annen ting er å skulle synge etter melodi selv, imprivisasjonistisk.

But honestly, I dont know. Bare kjeder meg.

Gjest Timari
Skrevet

Man kan trene seg opp, men man har selvsagt begrensninger hvor flink man kan bli.

Hvilke muligheter / hvor mye en må trene er helt individuelt.

"A synge" er også flere ting - en ting er å etterlikne andres sang, en annen ting er å skulle synge etter melodi selv, imprivisasjonistisk.

But honestly, I dont know. Bare kjeder meg.

Det var jo et godt svar det :)

Skrevet

Jeg tror at jeg kan lære å synge ordentlig, men siden jeg ikke har noen pen stemme blir det uansett aldri bra.

Skrevet

Nei, det er ikke alle som kan lære å synge.

Jeg kjenner f. eks. en som er musikalsk i den forstand at han med letthet hører sure toner hos andre, både vokale og instrumentale lyder. Og han husker melodier lett og spiller et instrument selv. God er han også.

Men han klarer altså ikke å treffe de rette tonene når han prøver å synge. Selv ikke hvis alle rundt ham synger, klarer han å synge med i rett dur. Han hører selv hvor surt han synger, men klarer ikke å få det rett.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Det var jo et godt svar det :)

Men du kunne sikkert tenkt ut det samme selv =)

Gjest Snoopy83
Skrevet

Jeg kjenner f. eks. en som er musikalsk i den forstand at han med letthet hører sure toner hos andre, både vokale og instrumentale lyder. Og han husker melodier lett og spiller et instrument selv. God er han også.

Men han klarer altså ikke å treffe de rette tonene når han prøver å synge. Selv ikke hvis alle rundt ham synger, klarer han å synge med i rett dur. Han hører selv hvor surt han synger, men klarer ikke å få det rett.

Han kan ha nerver.

Skrevet

Han kan ha nerver.

Nei, det tror jeg ikke. Og han har alltid vært slik. Han mnagler på en måte kobling mellom det han hører og de tonene han selv frambringer. Han vet hvordan det skal høres, men får det ikke til.

På instrumentet sitt, derimot, faller han lett inn i riktig toneart når han hører andre spille.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Og han har alltid vært slik. Han mnagler på en måte kobling mellom det han hører og de tonene han selv frambringer. Han vet hvordan det skal høres, men får det ikke til.

På instrumentet sitt, derimot, faller han lett inn i riktig toneart når han hører andre spille.

Rare greier =)

Skrevet

Rare greier =)

Ja. Han kan jo si som Prøysen:

Kæinn en itte vara no` for andre, lyt`n vara no`for seg sjøl.

Æsj. Jeg får ikke disse durtene til å vende rett vei.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Han var vel rett i det.

Skrevet

Vi hadde en prest her som sang så jævlig stygt at kirketjener slo av flua (mikrofonen) på brystet hans under begravelser.

HAn påsto at de pårørende hadde det vondt nok som det var ;-)

Skrevet

` ´ '

;)

alt gr + \`´-tasten, eller den to hakk lenger ned.

Skrevet

De fleste kan nok lære å synge bedre, men enkelte synger rett og slett falskt. De kan godt være glad i musikk likevel. Det er faktisk en viss forbindelse mellom visse former for dysleksi, og det å ikke kunne synge rent. Altså gjelder ikke alle, men en større prosent her. Antakelig er det en liten feilfungering i hjernen som spiller inn, selv om personen selvsagt kan være svært intelligent.

bugge -jenta
Skrevet

Jeg vet om en som har absolutt gehør, fullstendig. Kan sitte for seg selv uten musikkinstrumenter og arrangere med mer.

Kan ikke synge en tone rent selv. men kan nesten ikke høre andre synge pga sitt gehør.

Skrevet

Jeg vet om en som har absolutt gehør, fullstendig. Kan sitte for seg selv uten musikkinstrumenter og arrangere med mer.

Kan ikke synge en tone rent selv. men kan nesten ikke høre andre synge pga sitt gehør.

Interessant. Han jeg kjenner, har ikke absolutt gehør, men får nesten vondt når han hører sure toner.

Så elevkonserter i musikkskolen og slikt er en prøvelse for ham, men han kan beherske seg.

7-åringer som spiller fiolin kan jo være en opplevelse som egner seg best for deres nærmeste pårørende, hehe.

Skrevet

Nei, ikke alle kan lære seg å synge.

Skrevet

Nei, ikke alle kan lære seg å synge rent. Det finnes folk som ikke hører forskjell på to ulike toner. Du har sikkert hørt noen synge på "en tone" hele tida, såkalte "entonesangere" - det rareste (i mine ører..) er at de ikke selv hører at de ikke synger riktig.

Til en viss grad kan man trene opp gehøret, og også evnen til å synge rent, men da må man ha et visst utgangspunkt.

Jeg har ganske bra gehør, og synger rimelig rent når jeg synger uten mikrofon (det jeg er vant til, har tatt timer i klassisk sang, har faktisk fått A på sangeksamen på musikk mellomfag - noe jeg tillater meg å være ganske stolt av!), men synes det er ganske vanskelig å synge rent når jeg synger i mikrofon. Vil tro det er en vanesak, jeg får helt hetta når jeg hører/ikke hører meg selv "utenfra". Da synes jeg selv at jeg synger helt grusomt. Mange ganger er det sånn at jeg utmerket godt hører at jeg selv synger surt, men greier ikke å gjøre noe med det.

Gjest someone out there..
Skrevet

du kan selvfølgelig lære deg å synge bedre, selv om du ikke kan lære deg å synge skikkelig fint, hvis du har ett dårlig utgangspunkt..jeg går selv på musikklinja og det første sanglæreren min sa til meg var at "alle har en sangstemme og kan trene seg opp til å bruke den". jeg tok sang som fordypningsfag og har lært mye om hvordan jeg skal bruke stemmen. men jeg vet også om noen som i utgangspunktet har en ganske fin stemme, men som ikke greier å treffe tonene og som ikke behersker sin egen stemme, og da blir det hørendes fælt ut uanset. gehøret kan selvsagt også trener opp, finnes faktisk en cd som skal gi deg absolutt gehør dersom du følger instruksjonene og hører skikkelig etter.

noen er mer musikalsk anlagt enn andre, og selv om alle kan lære seg å bli bedre,er det selvsagt begrensninger for hvor god man kan bli ..men jeg har i hvert fall lært MYE de siste årene, selv om utgangspunktet var veldig dårlig..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...