Sofline Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Inspirert av innlegget nedenfor: Står det på juicekartongen hvis den er tilsatt sukker? (altså inneholder mer sukker en det naturlige fra frukten) Jeg synes ikke å ha sett det stå på noen kartonger, men jeg vil ikke proppe unødvendig sukker i meg. 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Jeg mener at dersom drikken skal kunne kalles juice så må den bestå av kun ren fruktsaft (evt. være laget av et konsentrat og vann) og ikke være tilsatt sukker i det hele tatt. Da må den kalles noe annet, f.eks. nektar. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. april 2005 Forfatter Skrevet 26. april 2005 Jeg mener at dersom drikken skal kunne kalles juice så må den bestå av kun ren fruktsaft (evt. være laget av et konsentrat og vann) og ikke være tilsatt sukker i det hele tatt. Da må den kalles noe annet, f.eks. nektar. Hvis jeg kjøper eplenektar, er den så tilsatt sukker? Jeg trodde nektar og juice var det samme jeg. 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Loven sier at alle stoffene som er tilsatt skal opplyses om, tror jeg... men uansett så ER det jo likevel mye sukkerose (sånn vanlig hvitt sukker) i selv ren juice (det er det i rene epler og, feks), det er ikke bare fruktsukker. 0 Siter
Åsemor Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Hvis jeg kjøper eplenektar, er den så tilsatt sukker? Jeg trodde nektar og juice var det samme jeg. I det ene er det tilsatt sukker og i den andre ikke. Husker bare aldri hva som er hva... 0 Siter
Sofline Skrevet 26. april 2005 Forfatter Skrevet 26. april 2005 Loven sier at alle stoffene som er tilsatt skal opplyses om, tror jeg... men uansett så ER det jo likevel mye sukkerose (sånn vanlig hvitt sukker) i selv ren juice (det er det i rene epler og, feks), det er ikke bare fruktsukker. Ja, men det er jo naturlig sukker. Det er vel ingen som vil påstå at epler er usunt. Bortsett fra oppfinnere av rare dietter. 0 Siter
cecily Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Hvis jeg kjøper eplenektar, er den så tilsatt sukker? Jeg trodde nektar og juice var det samme jeg. Syns du det smaker likt? 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Ja, men det er jo naturlig sukker. Det er vel ingen som vil påstå at epler er usunt. Bortsett fra oppfinnere av rare dietter. Eplet sett som helhet, nei. Da er det jo ganske sunt. Men grønnsaker er sunnere, delvis fordi det er mindre sukkerose i det. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. april 2005 Forfatter Skrevet 26. april 2005 Eplet sett som helhet, nei. Da er det jo ganske sunt. Men grønnsaker er sunnere, delvis fordi det er mindre sukkerose i det. Derfor har jeg nettopp spist et gulrot. Prøver å være sunn her... :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 26. april 2005 Forfatter Skrevet 26. april 2005 Syns du det smaker likt? Nå har jeg vært ute i kjøleskapet og sett, og det står eplemost på kartongene mine (står ikke noe om tilsatt sukker). Når du sier det så synes jeg vel ikke alt smaker forskjell, men jeg har bare aldri tenkt over det. 0 Siter
cecily Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 I det ene er det tilsatt sukker og i den andre ikke. Husker bare aldri hva som er hva... Nektar er proppfull av sukker. Juice er det ikke. 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Derfor har jeg nettopp spist et gulrot. Prøver å være sunn her... :-) For min del er det ikke sunt å spise gulrøtter. Ikke for psyken. Sett noen studenter som bruker opp alle pengene sine på alkohol da... så må de spise havregryn med melk noen dager... det hadde ikke psyken min hatt godt av =) 0 Siter
maire Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 For min del er det ikke sunt å spise gulrøtter. Ikke for psyken. Sett noen studenter som bruker opp alle pengene sine på alkohol da... så må de spise havregryn med melk noen dager... det hadde ikke psyken min hatt godt av =) :-) Er det havregryn psyken din ikke ville hatt godt av, eller alkoholen? 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Hvis jeg kjøper eplenektar, er den så tilsatt sukker? Jeg trodde nektar og juice var det samme jeg. Nei nei nei! Eplenektar er tilsatt en god del sukker, det er vel ikke mange prosentene ren juice i den, mye vann og sukker i tillegg tror jeg. Sjekk på kartongen neste gang du er i butikken! Evt. kjøp en kartong juice og en kartong nektar og kjenn forskjellen! 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Nå har jeg vært ute i kjøleskapet og sett, og det står eplemost på kartongene mine (står ikke noe om tilsatt sukker). Når du sier det så synes jeg vel ikke alt smaker forskjell, men jeg har bare aldri tenkt over det. Eplemost er noe annet og er ikke tilsatt sukker, så du har rett i det. Om det er noen forskjell på eplejuice og eplemost er jeg ikke sikker på. Mulig at det er det samme. Men nektar er i alle fall noe helt annet! 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 :-) Er det havregryn psyken din ikke ville hatt godt av, eller alkoholen? Hehe... Avslappende å være full, da. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. april 2005 Forfatter Skrevet 26. april 2005 Nei nei nei! Eplenektar er tilsatt en god del sukker, det er vel ikke mange prosentene ren juice i den, mye vann og sukker i tillegg tror jeg. Sjekk på kartongen neste gang du er i butikken! Evt. kjøp en kartong juice og en kartong nektar og kjenn forskjellen! Skal jeg gjøre.. 0 Siter
Gjest Juicediggeren Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Nektar er proppfull av sukker. Juice er det ikke. juice er proppfull av sukker, men det er ikke tilsatt 0 Siter
Gjest Kjekk og grei mann Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Loven sier at alle stoffene som er tilsatt skal opplyses om, tror jeg... men uansett så ER det jo likevel mye sukkerose (sånn vanlig hvitt sukker) i selv ren juice (det er det i rene epler og, feks), det er ikke bare fruktsukker. Trodde sukrose var satt sammen av glukose og fruktose jeg, men kanskje jeg husker feil? 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Trodde sukrose var satt sammen av glukose og fruktose jeg, men kanskje jeg husker feil? Jo det stemmer det... men så er det sånn at om det ikke blir forbrennt med en gang (det gjør det ikke om man spiser mye eller beveger seg lite), så vil sukrosen ommdannes til fett istedet for å gå over til fruktose og glukose! Fruktose kan ikke lagres som fett, det er derfor det er så mye sunnere å drikke juice enn brus... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.