Gjest Kjekk og grei mann Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 juice skal være rent og det står normalt at det er 100% naturlig sukker. sukrose er tross alt et naturlig sukker. det er denne sukkertypen som plantene normalt bruker når den tranporteres. når sukkeret kommer frem til bestemmelsesstedet spaltes det av enzymer til glukose og fruktose drikk din juice med god samvittighet, men bytt gjerne ut en god del av juicedrikkingen med vann. tar du en appelsin i stedet for et glass juice får du riktignok fortsatt sukker, men fiber i tillegg 0 Siter
Gjest Kjekk og grei mann Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Jo det stemmer det... men så er det sånn at om det ikke blir forbrennt med en gang (det gjør det ikke om man spiser mye eller beveger seg lite), så vil sukrosen ommdannes til fett istedet for å gå over til fruktose og glukose! Fruktose kan ikke lagres som fett, det er derfor det er så mye sunnere å drikke juice enn brus... trodde begge hadde like deler med karbohydrater jeg og det er vel karbohydrater som omdannes til fett dog vil insulinmengden ha innvirkning og det er vel riktig at insulinproduksjonen går litt saktere med fruktose enn med sukrose 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 trodde begge hadde like deler med karbohydrater jeg og det er vel karbohydrater som omdannes til fett dog vil insulinmengden ha innvirkning og det er vel riktig at insulinproduksjonen går litt saktere med fruktose enn med sukrose Min gamle lærer i 3KJ sa i alle fall at det var slik jeg fortalte - at bare sukrose, ikke fruktose, omdattes til fett ved overskudd av energi. Kan selvsagt ikke garantere at dette medfører riktighet, men det kan jo forklare hvorfor de som stapper i seg mengder av frukt og grønt er fine og slanke, mens de som drikker masse brus er feite og dvaske =) 0 Siter
Gjest Kjekk og grei mann Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Min gamle lærer i 3KJ sa i alle fall at det var slik jeg fortalte - at bare sukrose, ikke fruktose, omdattes til fett ved overskudd av energi. Kan selvsagt ikke garantere at dette medfører riktighet, men det kan jo forklare hvorfor de som stapper i seg mengder av frukt og grønt er fine og slanke, mens de som drikker masse brus er feite og dvaske =) masse frukt og grønt er kjempesunt det sukker fra juice blir tross alt mer konsentrert enn frukt. husker jeg ikke feil krever det ca 2 kilo med appelsiner for å lage en liter juice. det blir mye sukker det det at folk som spiser mye frukt og grønt er slankere enn de som drikker mye brus kan også skyldes andre ting. som f eks mindre inntak av karbohydrater i form av pizza, burgerebrød og annet uansett hvor 100 gram karbohydrater kommer fra, trenger en lik mengde med energi for å forbrenne dem 0 Siter
fresja Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Når jeg kikker på varedeklarasjonen på en juice, finner jeg alltid: Ikke tilsatt sukker. Trodde ikke der var sukrose. Nektar derimot er tilsatt mye sukker, og sikkert vann. Kjøpte noe skvip på Liedl, som nok for det meste bestod av vann og kunstig søtstoff, for "juicen" var nesten kaloriløs. 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 masse frukt og grønt er kjempesunt det sukker fra juice blir tross alt mer konsentrert enn frukt. husker jeg ikke feil krever det ca 2 kilo med appelsiner for å lage en liter juice. det blir mye sukker det det at folk som spiser mye frukt og grønt er slankere enn de som drikker mye brus kan også skyldes andre ting. som f eks mindre inntak av karbohydrater i form av pizza, burgerebrød og annet uansett hvor 100 gram karbohydrater kommer fra, trenger en lik mengde med energi for å forbrenne dem Det er der du tar feil, min gode mann. =) Det er jo til eksempel også stor forskjell på 100 gram fett fra svin og 100 gram fett fra olivenfrukten. Ikke fordi de inneholder så veldig forskjellige mengder energi, men fordi det ene er bedre tilpasset vektøkning. 0 Siter
fresja Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 masse frukt og grønt er kjempesunt det sukker fra juice blir tross alt mer konsentrert enn frukt. husker jeg ikke feil krever det ca 2 kilo med appelsiner for å lage en liter juice. det blir mye sukker det det at folk som spiser mye frukt og grønt er slankere enn de som drikker mye brus kan også skyldes andre ting. som f eks mindre inntak av karbohydrater i form av pizza, burgerebrød og annet uansett hvor 100 gram karbohydrater kommer fra, trenger en lik mengde med energi for å forbrenne dem Har du ikke hørst om trege og raske karbohydrat. Raske karbohydrat som vanlig sukker og hvitt mel, får blodsukkeret til å gå opp og ned som en jojo. Fruktsukker (fruktose) er mye sunnere for blodsukkeret. 0 Siter
Gjest Kjekk og grei mann Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Det er der du tar feil, min gode mann. =) Det er jo til eksempel også stor forskjell på 100 gram fett fra svin og 100 gram fett fra olivenfrukten. Ikke fordi de inneholder så veldig forskjellige mengder energi, men fordi det ene er bedre tilpasset vektøkning. helt enig med deg jeg at det er forskjell på forskjellige typer fett men skjønner ikke forskjellen på forskjellige typer karbohydrater. det skulle være behov for samme mengde energi for å forbrenne begge 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 helt enig med deg jeg at det er forskjell på forskjellige typer fett men skjønner ikke forskjellen på forskjellige typer karbohydrater. det skulle være behov for samme mengde energi for å forbrenne begge Ja, det er det. Men når det er overskudd av karbohydrater, og det IKKE forbrennes allikevel, da vil ifølge det jeg lært av kjemi sukrose lagres som fett, mens fruktose går uforbrennt ut med dine etterlatenskaper. 0 Siter
Gjest Kjekk og grei mann Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Har du ikke hørst om trege og raske karbohydrat. Raske karbohydrat som vanlig sukker og hvitt mel, får blodsukkeret til å gå opp og ned som en jojo. Fruktsukker (fruktose) er mye sunnere for blodsukkeret. går du et par innlegg opp så ser du at jeg skriver at insulinproduksjonen er relevant for omdannelsen til fett kjenner godt til såkalte raske og trege karbohydrater det er kjent at insulinproduksjonen stiger fortere ved inntak av hvete fremfor bygg men hva er emipirien for at den totale insulinproduksjonen er forskjellig? 0 Siter
Gjest Kjekk og grei mann Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Ja, det er det. Men når det er overskudd av karbohydrater, og det IKKE forbrennes allikevel, da vil ifølge det jeg lært av kjemi sukrose lagres som fett, mens fruktose går uforbrennt ut med dine etterlatenskaper. fruktose lagres nok den også desverre, som andra karbohydrater. beklager tar jeg feil så kunne jeg godt tenke med å få lese litt om det. har du linker? 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 fruktose lagres nok den også desverre, som andra karbohydrater. beklager tar jeg feil så kunne jeg godt tenke med å få lese litt om det. har du linker? Jeg finner ingenting om det. 0 Siter
Gjest Kjekk og grei mann Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Jeg finner ingenting om det. ikke jeg heller. tror nok fruktosen din også lages i kroppen sorry 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 ikke jeg heller. tror nok fruktosen din også lages i kroppen sorry Du trenger da ikke trøkke det ned i trynet mitt, at jeg "nok tar feil". 0 Siter
Gjest Kjekk og grei mann Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Du trenger da ikke trøkke det ned i trynet mitt, at jeg "nok tar feil". var ikke ment slik jeg beklager 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 var ikke ment slik jeg beklager Klippet fra nfhm.org: "Alle karbohydrater er ikke like. Når man har forhøyet insulin i blod i fastende tilstand,vil man få en ytterligere økning etter matinntak.Dette er tilfellet når man spiser karbohydrater. Jo mer raffinerte karbohydrater man spiser (sukker,loff,hvit ris,poteter),desto fortere blir de opptatt,dvs.jo fortere stiger blodsukkeret,og desto kraftigere stiger insulinet.Kroppen klarer ikke å forbruke energien så fort og lagrer den som fett.I tillegg fører insulinstigningen ofte til at blodsukkeret faller litt under det normale,ca.1/2-1 time etter et måltid med “feil ”karbohydrater. Lavt blodsukker oppleves som nervøsitet, unormal tretthet, konsentrasjonsvansker og søvnighet. Alt dette forklarer hvorfor en del av befolkningen kan spise hva de vil uten å legge på seg og andre blir veldig overvektige. Når man har hyperinsulinemi, betyr det at man lagrer større del av inntatt mat som fett. Hos dem med høyt insulinnivå er det meget viktig å velge matvarer som ikke fører til rask blodsukkerstigning og ytterligere insulinøkning. Dette gjelder også type 2 diabetikere (som er ofte overvektige). For å finne ut hvilke matvarer som er bedre enn andre,har man sammenliknet hvor høyt og hvor lenge blodsukkeret stiger etter inntak. Man har gitt “normale ”personer 50 g karbohydrater i ulike matvarer,altså 50 g sukker eller 50 g karbohydrater i poteter (det betyr en større mengde poteter enn 50 g,fordi poteter inneholder både vann og noe fiber i tillegg til karbohydrater),loff,grovt brød,gulrøtter osv. De har spist en matvare av gangen under forsøket. Hvis man gir druesukkeret (glukose)tallet 100, kan andre matvarer sammenlignes og vil gi et større eller mindre tall. Dette tallet kalles for “glykemisk indeks ”. Jo høyere tallet,desto større er blodsukker-og insulinstigningen,og jo mer går man opp i vekt. V ed fortrinnsvis å spise matvarer med lav glykemisk indeks, får man lavere blodsukkerstigning,mindre insulin og mindre fettlagring.I realiteten spiser man sjeldent en matvare av gangen. Ved å sette sammen kostholdet på en hensiktsmessig måte, kan man redusere måltidets glykemiske indeks. Spiser man f.eks.en liten mengde kokte poteter (glykemisk indeks 70)sammen med f.eks. grønnsaker som zucchini,tomater, brokkoli (glykemisk indeks under 8 15)og protein (fisk,kylling, kjøtt osv),blir måltidets glykemiske indeks lavere enn om man hadde spist bare poteter. Tabellen nedenfor viser den glykemiske indeksen til en rekke matvarer. Bl.a.har fruktose (fruktsukker)lav glykemisk indeks.Fruktose er søtere enn vanlig sukker og kan brukes akkurat som sukker ellers.Sørger man altså for å spise matvarer med lav glykemisk indeks,unngår man vektøkning. Da behøver man ikke telle hvor mye man spiser,men spiser til man er mett (ikke overmett). Protein og fett øker ikke direkte insulinproduksjonen.Imidlertid er høyt inntak av fett uheldig hvis man allerede er overvektig eller har tendens til å legge på seg. Enda viktigere er å unngå kombinasjonen fett og matvarer med høy glykemisk indeks (f.eks.gulost og baguette). Det høye insulinnivået i dette tilfellet fører til maksimal fettlagring " 0 Siter
Gjest Kjekk og grei mann Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Klippet fra nfhm.org: "Alle karbohydrater er ikke like. Når man har forhøyet insulin i blod i fastende tilstand,vil man få en ytterligere økning etter matinntak.Dette er tilfellet når man spiser karbohydrater. Jo mer raffinerte karbohydrater man spiser (sukker,loff,hvit ris,poteter),desto fortere blir de opptatt,dvs.jo fortere stiger blodsukkeret,og desto kraftigere stiger insulinet.Kroppen klarer ikke å forbruke energien så fort og lagrer den som fett.I tillegg fører insulinstigningen ofte til at blodsukkeret faller litt under det normale,ca.1/2-1 time etter et måltid med “feil ”karbohydrater. Lavt blodsukker oppleves som nervøsitet, unormal tretthet, konsentrasjonsvansker og søvnighet. Alt dette forklarer hvorfor en del av befolkningen kan spise hva de vil uten å legge på seg og andre blir veldig overvektige. Når man har hyperinsulinemi, betyr det at man lagrer større del av inntatt mat som fett. Hos dem med høyt insulinnivå er det meget viktig å velge matvarer som ikke fører til rask blodsukkerstigning og ytterligere insulinøkning. Dette gjelder også type 2 diabetikere (som er ofte overvektige). For å finne ut hvilke matvarer som er bedre enn andre,har man sammenliknet hvor høyt og hvor lenge blodsukkeret stiger etter inntak. Man har gitt “normale ”personer 50 g karbohydrater i ulike matvarer,altså 50 g sukker eller 50 g karbohydrater i poteter (det betyr en større mengde poteter enn 50 g,fordi poteter inneholder både vann og noe fiber i tillegg til karbohydrater),loff,grovt brød,gulrøtter osv. De har spist en matvare av gangen under forsøket. Hvis man gir druesukkeret (glukose)tallet 100, kan andre matvarer sammenlignes og vil gi et større eller mindre tall. Dette tallet kalles for “glykemisk indeks ”. Jo høyere tallet,desto større er blodsukker-og insulinstigningen,og jo mer går man opp i vekt. V ed fortrinnsvis å spise matvarer med lav glykemisk indeks, får man lavere blodsukkerstigning,mindre insulin og mindre fettlagring.I realiteten spiser man sjeldent en matvare av gangen. Ved å sette sammen kostholdet på en hensiktsmessig måte, kan man redusere måltidets glykemiske indeks. Spiser man f.eks.en liten mengde kokte poteter (glykemisk indeks 70)sammen med f.eks. grønnsaker som zucchini,tomater, brokkoli (glykemisk indeks under 8 15)og protein (fisk,kylling, kjøtt osv),blir måltidets glykemiske indeks lavere enn om man hadde spist bare poteter. Tabellen nedenfor viser den glykemiske indeksen til en rekke matvarer. Bl.a.har fruktose (fruktsukker)lav glykemisk indeks.Fruktose er søtere enn vanlig sukker og kan brukes akkurat som sukker ellers.Sørger man altså for å spise matvarer med lav glykemisk indeks,unngår man vektøkning. Da behøver man ikke telle hvor mye man spiser,men spiser til man er mett (ikke overmett). Protein og fett øker ikke direkte insulinproduksjonen.Imidlertid er høyt inntak av fett uheldig hvis man allerede er overvektig eller har tendens til å legge på seg. Enda viktigere er å unngå kombinasjonen fett og matvarer med høy glykemisk indeks (f.eks.gulost og baguette). Det høye insulinnivået i dette tilfellet fører til maksimal fettlagring " finner ikke noe her som forteller at fruktose ikke omdannes til fett at det er bedre en sukrose i forhold til blodsukkerstigning er helt rett. dette har effekt på insulinproduksjonen dog er ikke konklusjonene i artikkelen nødvendigvis fakta. uansett er det ikke omstridt at det å gå ned i vekt er et balansert kosthold med masse frukt og grønt og å komme seg opp av godstolen. hadde vi to tatt en spasertur i stedet for å skrive nye innlegg, hadde ikke det vært dumt er helt enig med deg at det er lurt å kutte ut brusen. men det er ikke lurt å innta samme mengde juice og tro at en blir kjempeslank. uansett roper senga mi på meg god natt 0 Siter
Gjest Snoopy83 Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 finner ikke noe her som forteller at fruktose ikke omdannes til fett at det er bedre en sukrose i forhold til blodsukkerstigning er helt rett. dette har effekt på insulinproduksjonen dog er ikke konklusjonene i artikkelen nødvendigvis fakta. uansett er det ikke omstridt at det å gå ned i vekt er et balansert kosthold med masse frukt og grønt og å komme seg opp av godstolen. hadde vi to tatt en spasertur i stedet for å skrive nye innlegg, hadde ikke det vært dumt er helt enig med deg at det er lurt å kutte ut brusen. men det er ikke lurt å innta samme mengde juice og tro at en blir kjempeslank. uansett roper senga mi på meg god natt Artikkelen skrev da at fruktose hadde en mye lavere glukemisk indeks enn sukrose, og at ting med lav glukemisk indeks hadde større vansker for å lagres som fett. Ergo er ikke det jeg sa HELT sant; det som er sant er at fruktose lagres dårligere som fett enn sukrose. Men ja, ha en god natt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.