Gå til innhold

Er det faglige nivået på helse og sosialfag veldig lavt?

Anbefalte innlegg

Gjest lærerstudent
Skrevet

har hatt observasjonspraksis i en HS klasse og er ganske så forundret over nivået der. i en time skulle de ha om likestillingen og oppgaven gikk ut på å å klippe bilder fra ukeblader og lime dem inn på papp som skulle bli en prosjyre. Det skulle være lite tekst og MASSE farger som det sto på tavla.

Så i et annet fag så skulle de velge seg et land, finne hovedstaden der og hvor mange mennesker som bodde der osv. og så skulle de lage en matrett derifra.

Dette minner om O-fag som vi hadde på barnskolen. Trodde de stilte høyere krav til videregående nivå jeg.

I det hele tatt så var klasserommet fullt av plakater av ulike slag som informert om hva som var god helse, og dårlig helse på en ganske så platt måte. De hadde blant annet en plakat om gatebarn som lød som dette her.

" I verden bor det mange gatebarn. Gatebarn har det ikke bra.De har ikke noe sted å bo Mange må sove på gata.Gatebarn er ofte sultne. Det er et vanskelig liv å være gatebarn".

faglærer sa at de fikk slike oppgaver fordi det var så mange fremmedspråklige som ikke visste så mye om verden og hvilke steder som var hovedsteder.Men skal det gå ut over de norskspråklige som har peiling da? Tror jeg hadde mistet motivasjonen fullstendig hvis jeg skulle bare klippe og lime og skrive om gatebarn som ikke har det så bra

hva synes dere om dette?

Skrevet

Ja, du skulle bare visst hvor blonde legesekretærer som kommer ut fra videregående er :o)

Skrevet

Syns det var helt for jævlig. Hva kan du gjøre med det?

Gjest Lærerstudent
Skrevet

Syns det var helt for jævlig. Hva kan du gjøre med det?

det er heldigvis ikke mitt problem. skal ikke undervise der:)

Skrevet

Sånn er det på min skole også!! Jeg er selv sykepleierstudent, og går i samme skolebygg som barnevernspedagogene.....

De har noe alla det opplegget som du beskriver. Klasserommene deres består av masse søl av maling, et stort bord med tripp-trapp-stoler rundt og DUKKER!!!!!

Rundt på bygget henger de opp mange av dissse plakatene om gatebarn og "lykke"!!!

Kunne tro det var en barnehage som holdt til på skoen!

Skrevet

Sånn er det på min skole også!! Jeg er selv sykepleierstudent, og går i samme skolebygg som barnevernspedagogene.....

De har noe alla det opplegget som du beskriver. Klasserommene deres består av masse søl av maling, et stort bord med tripp-trapp-stoler rundt og DUKKER!!!!!

Rundt på bygget henger de opp mange av dissse plakatene om gatebarn og "lykke"!!!

PS: vi på sykepleien driver altså ikke med sånt tull!!!!

;)

Skrevet

det er heldigvis ikke mitt problem. skal ikke undervise der:)

De burde kanskje fått en tilbakemelding. Blir spennende å høre hvordan medstudentene dine har opplevd sine praksisplasser, da..

Gjest lærerstudent
Skrevet

jøss: trodde ikke at barnvernspedagogene holdt på sånn. Må de liksom bli barn først for å kunne jobbe med barn?. har de plakater på veggene hvor de har klippet ut barn fra ukeblader og skrevet tekster om foreldre som ikke er snille med barna sine?

kan tenke meg at en av plakatene er slik

"Mange barn har det ikke lett hjemme. mange foreldre gir ikke nok kjærlighet til barna sine. mange foreldre drikker hjemme. Da blir barna lei seg. jeg synes alle barn skulle ha foreldre som var glade i dem!!."

Er det sånn de holder på?

Gjest en mamma i nord
Skrevet

jøss: trodde ikke at barnvernspedagogene holdt på sånn. Må de liksom bli barn først for å kunne jobbe med barn?. har de plakater på veggene hvor de har klippet ut barn fra ukeblader og skrevet tekster om foreldre som ikke er snille med barna sine?

"Mange barn har det ikke lett hjemme. mange foreldre gir ikke nok kjærlighet til barna sine. mange foreldre drikker hjemme. Da blir barna lei seg. jeg synes alle barn skulle ha foreldre som var glade i dem!!."

Jeg er selv barneverns student. Vi har det ikke slik på vår skole, heldigvis. Kunne vært intresangt å vite hvilken skole dette dreier seg om :o)

Gjest Ja, det er det
Skrevet

Læreren vår sa alltid til oss hvis det var noe vi ikke forsto " så får jeg ta det en gang til, jeg får prøve å forklare det til dere sånn som jeg forklarer det til helse og sosial klassen". Vet forresten at helse og sosial på skolen min dreiv med sminke og hudpleie i timene.

fei1365380229
Skrevet

Ja, det faglige nivået er veldig lavt på helse- og sosialfag, men man kan vel ikke akkurat sammenligne sykepleie og barnevernspedagogutd. heller da. Helse- og sosialfag er et første året på videregående, mens de andre to jo er høgskole.

Har selv undervist på helse- og sosialfag i mange år og nivået blir dessverre lavere og lavere.

Selv har jeg ikke hatt for vane å få elevene til å lage veggplakater :o) i tide og utide, men en i løpet av skoleåret har vel forekommet.

fei1365380229
Skrevet

Læreren vår sa alltid til oss hvis det var noe vi ikke forsto " så får jeg ta det en gang til, jeg får prøve å forklare det til dere sånn som jeg forklarer det til helse og sosial klassen". Vet forresten at helse og sosial på skolen min dreiv med sminke og hudpleie i timene.

Det syns jeg faktisk var en dum ting av læreren deres å si, det blir å stigmatisere de som går på helse- og sosialfag. Det er utrolig mange "dumme" på allmennfag også og det finnes mange "smarte" på helse- og sosialfag.

Skrevet

Jeg har en følelse av at nivået går ned fra 10. klasse til en del grunnkurs på videregående.

Skrevet

Da helse- og sosialfag ble opprettet som linje (jeg mener den med lignende navn som kom for vel 30 år siden), var det vanskelig å komme inn der. Der gikk også mange voksne elever, som hadde ventet på en sånn linje. Nivået vaar da høyt. Synd det har gått galne veien!

Skrevet

Da helse- og sosialfag ble opprettet som linje (jeg mener den med lignende navn som kom for vel 30 år siden), var det vanskelig å komme inn der. Der gikk også mange voksne elever, som hadde ventet på en sånn linje. Nivået vaar da høyt. Synd det har gått galne veien!

Men den gangen var jo statsvitenskap og sosialøkonomi hovedfagene. Tror ikke man kan sammenligne den linja med linja slik den er i dag.

Skrevet

hehehe.......

Er d sikker på at du er lærerstudent, og ikke en av våre barnevernspedagoger på skolen min?????

Det er noe sånt som du skriver, som står på plakatene. "krig er dumt", "lykke", "skilsmisse er teit" o.s.v.!!!

Må klype meg i armen mange ganger for å minne meg på at jeg IKKE er i en barnehage!!!!

Skrevet

Jeg er selv barneverns student. Vi har det ikke slik på vår skole, heldigvis. Kunne vært intresangt å vite hvilken skole dette dreier seg om :o)

Universitetet i stavanger........

*flau*

Skrevet

Ja, det faglige nivået er veldig lavt på helse- og sosialfag, men man kan vel ikke akkurat sammenligne sykepleie og barnevernspedagogutd. heller da. Helse- og sosialfag er et første året på videregående, mens de andre to jo er høgskole.

Har selv undervist på helse- og sosialfag i mange år og nivået blir dessverre lavere og lavere.

Selv har jeg ikke hatt for vane å få elevene til å lage veggplakater :o) i tide og utide, men en i løpet av skoleåret har vel forekommet.

Men både barnevernsp., sykepleie, sosionom og hele den pakka, som er på høgskole/universitet, er også Helse- og sosialfag! :D

Gjest lærerstudent
Skrevet

hehehe.......

Er d sikker på at du er lærerstudent, og ikke en av våre barnevernspedagoger på skolen min?????

Det er noe sånt som du skriver, som står på plakatene. "krig er dumt", "lykke", "skilsmisse er teit" o.s.v.!!!

Må klype meg i armen mange ganger for å minne meg på at jeg IKKE er i en barnehage!!!!

nei da jeg er ikke barnvernspedagog på ditt studiested:)

har også måttet klype meg i armen for å minne meg på at jeg ikke er tilbake i barneskolen. I begynnelsen måtte jeg spørre rådgiver om dette var en vanlig HS klasse, og ikke en utvidet 8'er klasse. (klasse for elever med utviklingshemning).

når jeg skulle begynne på vgs selv for mange mange år siden så jeg var litt fornærmet på mine foreldre fordi de nærmest presset meg til å gå allmenn og ikke helse og sosial. I dag er jeg dem evig takknemlig for det.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...