Gå til innhold

Hvilket instrument til de håpefulle små.

Anbefalte innlegg

bugge -jenta
Skrevet

Inspirert av tråden om alle kan lære seg å synge, undrer jeg på hva dere mener man bør styre poden inn på sånn i musikkverdenen.

Det kommer jo en tid i mange foreldres tid da barnet vil begynne på musikkskole eller lære et instrument.

Selv er jeg veldig lite interessert i at han skal begynne med trommer.

Så her er foreldrenes interesser litt med i bildet. Innrømmes.

Skrevet

Piano!

Kjøp et elektrisk piano, så kan poden øve med hodetelefoner. :)

Gjest Snoopy83
Skrevet

Elgitar er jo veldig gøy da... selv om man ikke kan spille i det hele tatt, høres det fett ut, bare en har nok vreng & watt...

Skrevet

Elgitar er jo veldig gøy da... selv om man ikke kan spille i det hele tatt, høres det fett ut, bare en har nok vreng & watt...

"selv om man ikke kan spille i det hele tatt, høres det fett ut, bare en har nok vreng & watt.."

Uhm...nei.

"..................................."

Gjest Snoopy83
Skrevet

"selv om man ikke kan spille i det hele tatt, høres det fett ut, bare en har nok vreng & watt.."

Uhm...nei.

"..................................."

Såklart det gjør. Ikke for alle lyttere, men for spilleren.

Skrevet

Av hensyn til dine naboer bør du

1) ikke ha 4 unger

2) ikke la alle fire spille i korps

3)dersom du allerede har gitt faen i 1) og 2), ikke la dem øve utendørs

*skjærer tenner*

Skrevet

Det kommer jo an på hva ungen vil.

Vil h*n sitte aleine og putle er piano og gitar fint.

Er han sosial og liker samspill og masse aktiviteter rundtomkring + turer er korps tingen.

Er han sosial og hter marsjering, er kanskje fiolin eller cello bra?

Personlig liker jeg cello best i tillegg til blåseinstrumenter som jeg jobber med daglig.

Mange steder kan man begynne med mini-fiolin, -trompet, -trombone fra man er 3-4 år.

Å nekte ungen å spille et instrument fordi det er "bråkete" synes jeg er hårreisende. Hadde en liten elev som aldri fikk lov å øve av mamma'n sin for "det bråkte så" -gjett om den ungen fikk dårlig selvtillit, da!

Og forøvring finnes det digitale trommesett.

Gjest bor i blokk
Skrevet

Er han sosial og liker samspill og masse aktiviteter rundtomkring + turer er korps tingen.

Personlig liker jeg cello best i tillegg til blåseinstrumenter som jeg jobber med daglig.

Mange steder kan man begynne med mini-fiolin, -trompet, -trombone fra man er 3-4 år.

Å nekte ungen å spille et instrument fordi det er "bråkete" synes jeg er hårreisende. Hadde en liten elev som aldri fikk lov å øve av mamma'n sin for "det bråkte så" -gjett om den ungen fikk dårlig selvtillit, da!

Det med bråk kommer jo veldig an på hvordan man bor. Har man enebolig og kjellerstue osv er det greit. Bor man i blokk, har man tre yngre søsken som skal sove tidlig på kvelden / formiddagen i helgene, bor sammen med besteforeldre som sover middag osv, så er det ikke hårreisende om man velger instrument også ut fra støymessige hensyn.

fei1365380229
Skrevet

Av hensyn til dine naboer bør du

1) ikke ha 4 unger

2) ikke la alle fire spille i korps

3)dersom du allerede har gitt faen i 1) og 2), ikke la dem øve utendørs

*skjærer tenner*

1) Jeg har 4 unger

2) Nr 2 skal begynne i korps til høsten, fikk dessverre ikke eldstemann til å begynne, og yngstemann er for liten :o)

Utendørs øver de ikke, men jeg syns faktisk ikke trompeten lager så vanvittig lyd, eller har man blitt immun etter år med krangling og masse lyd? Husker jo vi bodde i blokk og det var en som spilte tuba. Litt slitsomt. Hadde selv bare et barn da.

Vi bor jo i enebolig så naboene bryr seg vel ikke så mye tror jeg :-)

Skrevet

1) Jeg har 4 unger

2) Nr 2 skal begynne i korps til høsten, fikk dessverre ikke eldstemann til å begynne, og yngstemann er for liten :o)

Utendørs øver de ikke, men jeg syns faktisk ikke trompeten lager så vanvittig lyd, eller har man blitt immun etter år med krangling og masse lyd? Husker jo vi bodde i blokk og det var en som spilte tuba. Litt slitsomt. Hadde selv bare et barn da.

Vi bor jo i enebolig så naboene bryr seg vel ikke så mye tror jeg :-)

I enebolig er det helt greit! ;)

Naboen min har 4 unger, alle spiller i korps, og ingen av dem er spesielt talentfulle.

Kombinasjonen sur klarinett, falsk tverrfløyte, skjærende trompet og haltende baryton er ikke bra. Særlig ikke ute på lekeplassen i 20-tida når alle de mindre unga skal sove.

Jeg har medfølelse med familien som bor vegg-i-vegg med dem.

fei1365380229
Skrevet

I enebolig er det helt greit! ;)

Naboen min har 4 unger, alle spiller i korps, og ingen av dem er spesielt talentfulle.

Kombinasjonen sur klarinett, falsk tverrfløyte, skjærende trompet og haltende baryton er ikke bra. Særlig ikke ute på lekeplassen i 20-tida når alle de mindre unga skal sove.

Jeg har medfølelse med familien som bor vegg-i-vegg med dem.

Nå er jo min lille spire veldig talentfull da vet du, det er en fryd for alle å høre han spille ;o)

Kanskje de bare er ute nå i mai for å øve til toget? Tror ikke jeg hadde latt mine få lov til å fly ute med de dyre instrumentene.

Tråkk på klarinetten når de ikke ser det ;o)

Skrevet

Gutten min fyller seks om noen dager, og han er veldig interessert i musikk. Vi har piano hjemme, og jeg selv spilte piano (tok timer) fra jeg var 6 til jeg var 19.

Vi kommer nok til å velge piano for ham i første omgang. Om han seinere går over til et annet instrument, tror jeg bare det er en fordel å kunne noe piano + at en lærer jo både diskantnøkkel og bassnøkkel.

Vi har et ganske oppegående korps her vi bor, men jeg har aldri hatt noe forhold til korps, så jeg tror kanskje jeg heller kommer til å pense ham inn på vanlig klassisk opplæring på et blåse- eller strykeinstrument.

Fikk et tips fra organisten i menigheten her, at vi kan spørre musikkstudenter om å gi ham timer i begynnelsen før han får komme inn på kulturskaolen (lang kø - kan ikke regne med pianoundervisning før han er 9-10 år).

Gjest trekkspiller
Skrevet

Trekkspill!

Finnes i små utgaver til barn, mulig å leie instrument ved flere musikkskoler dersom du ikke har råd til å kjøpe. Det er heller ikke så lange ventelister for å komme inn.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Trekkspill!

Finnes i små utgaver til barn, mulig å leie instrument ved flere musikkskoler dersom du ikke har råd til å kjøpe. Det er heller ikke så lange ventelister for å komme inn.

Ja, og så var det dette med bråket, da :)

Gjest trekkspiller
Skrevet

Ja, og så var det dette med bråket, da :)

Blir ikke noe mer bråk av trekkspill enn andre instrumenter.

bugge -jenta
Skrevet

Piano!

Kjøp et elektrisk piano, så kan poden øve med hodetelefoner. :)

Det er kanskje ikke så dumt. Det med hodetelefoner tiltaler meg.

bugge -jenta
Skrevet

Enih i at det hele må jo ta utgangspunkt i hva han vil, til en viss grad.

Å lære seg grep på vanlig akustisk gitar er kanskje en mulighet.

Så kan man eventuelt gå over til elektrisk senere.

Skrevet

Det er kanskje ikke så dumt. Det med hodetelefoner tiltaler meg.

Jepp, kanskje en fordel for den som skal øve også. Jeg var så sjenert da jeg gikk på musikkskolen, så jeg tålte ikke at noen hørte på når jeg øvde (piano). :)

Jeg har vanlig piano da, så jeg måtte vente til ingen var hjemme. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...