Gå til innhold

JA til et skikkelig solid måltid i grunnskolen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.bt.no/forbruker/helse/article360155

Så enig, så enig. Med tanke på alle "bokstavbarna" også - så vil dette gjøre skolen til en bedre arbeidssituasjon for alle elevene. Dette VET vi jo i dag - - I Sverige har de visst det lenge.

På vår skole har de 20 minutters matpause -10 til å spise matpakke....og 10 til å gå ut ogr trekk frisk luft. Det sier seg selv at ikke alle unger klarer å få i seg maten på de 10 miuttene, de får ikke den roen de trenger, og kommer ofte hjem med uåpnede matpakker - eller kaster dem.

Og hva et skikkelig måltid vil gjøre med læreevnen er jo bare å gjette på.

Stem Venstre!

Skrevet

Har de bare 20 minutter?

Hva er skjedd med storefri? Vi hadde 50 min fri, i alle år fra første året på barneskolen til siste på videregående..?

Forøvrig fullstendig enig i at skolemat skal innføres.

Skrevet

Har de bare 20 minutter?

Hva er skjedd med storefri? Vi hadde 50 min fri, i alle år fra første året på barneskolen til siste på videregående..?

50 minutter?

Skrevet

50 minutter?

Ja, eller husker jeg klin hakke galt? 40 min var det hvertfall, minst, på barneskolen rakk vi både vaske hender, hente melk, spise matpakke og spille Rotte i storefri.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Har de bare 20 minutter?

Har alltid hatt 30 minutter jeg, bortsett fra det året jeg bodde i England og fikk en time til lønsj, og det var godt:)

Gjest petrusa
Skrevet

Helt enig. Hårreisende at elever ikke får et varmt solid måltid. Husker da jeg gikk i barnehagen, da fikk vi et varmt skikkelig middagsmåltid i barnehagen. Etter at jeg begynte på barneskolen sluttet de med det. (De fikk gjennom katina til sykehuset, var barna til de som jobbet på sykehuset som gikk der stort sett.)

Det frister så utrolig lite med ei gammal tørr brødskive med pålegg. Da frister det rett og slett mer med noen boller eller en baguett eller pizzaslize og en brus! Helt naturlig..

Ulempen er kanskje at de ikke orker spise middag hjemme?

Skrevet

Helt enig, flisa! Noen må stikke fingeren i jorda og legge til rette for varme måltider i skolen - eller to brødmåltider, kanskje?

Skrevet

Helt enig. Hårreisende at elever ikke får et varmt solid måltid. Husker da jeg gikk i barnehagen, da fikk vi et varmt skikkelig middagsmåltid i barnehagen. Etter at jeg begynte på barneskolen sluttet de med det. (De fikk gjennom katina til sykehuset, var barna til de som jobbet på sykehuset som gikk der stort sett.)

Det frister så utrolig lite med ei gammal tørr brødskive med pålegg. Da frister det rett og slett mer med noen boller eller en baguett eller pizzaslize og en brus! Helt naturlig..

Ulempen er kanskje at de ikke orker spise middag hjemme?

"Ulempen er kanskje at de ikke orker spise middag hjemme?"

Det er vel bare i Norge at vi MÅ ha middag i heimen? Tenk på de travle dagene familiene har i dag - tenk om vi kunne samles rundt et lettere måltid på kvelden i stedet? - om vi alle spiste hovedmåltidet midt på dagen, som er mye sunnere både for voksne og barn ;)

Skrevet

Ja, eller husker jeg klin hakke galt? 40 min var det hvertfall, minst, på barneskolen rakk vi både vaske hender, hente melk, spise matpakke og spille Rotte i storefri.

hm...det skal jeg undersøke. En skoletime er jo 45 minutter - og så langt "storefri" har de ikke....

Skrevet

Det er vel bare i Norge at vi MÅ ha middag i heimen? Tenk på de travle dagene familiene har i dag - tenk om vi kunne samles rundt et lettere måltid på kvelden i stedet? - om vi alle spiste hovedmåltidet midt på dagen, som er mye sunnere både for voksne og barn ;)

Nettopp slik de gjorde det i "gamle dager"!

Gjest petrusa
Skrevet

GOD IDE! :o)

Skrevet

Jeg jobbet på en svensk skole, og skolematordningen er bedre i teorien enn i praksis. Det var ikke bare sunn og god mat, nei, og det gikk sport i å hate skolematen og ikke spise den. ALLE forsynte seg med minimum og pirka i tallerkenen mens de stønna og skar grimaser. Hver dag. Ungene der spiste mye mindre enn norske barn gjør hvis de får i seg to skiver med gulost.

Men det var dårlig organisert på den skolen også, hele skolen spiste sammen, så det ble ufattelig mye bråk og uro rundt maten. Jeg foreslo høytlesning (det hadde vi på min barneskole, vi satt musestille og spiste maten vår mens frøken leste en bok) men det ble nedstemt. De eneste som virkelig digga skolemåltidet, og som likte alt og ba om påfyll var de tre norske barna! De skjønte vel hvor luksus det var med varm mat og savna ikke nistepakka.

De svenske barna misunte han som hadde allergi og som hadde matpakke og fritak fra skolematen enormt, men det er vel mer det eksotiske med å være litt spesiell/få lov til noe andre ikke får.

Men altså, jeg syns varmmat høres flott ut for jeg ville ha foretrukket det selv, men det krever en del av skolen ang. hvor det spises, når det spises, hvordan det spises, og det må være flere voksne tilstede enn en lærer pr klasse, for at det ikke skal gli ut i mathatekonkuranser og slankehysteri blant småjentene. Videre må maten være både sunn og god.

jeg syns skolefrokost hadde vært det beste. At barna fikk brød, melkog juice i klasserommmet (til høytlesning) som en start på dagen.

Skrevet

Jeg jobbet på en svensk skole, og skolematordningen er bedre i teorien enn i praksis. Det var ikke bare sunn og god mat, nei, og det gikk sport i å hate skolematen og ikke spise den. ALLE forsynte seg med minimum og pirka i tallerkenen mens de stønna og skar grimaser. Hver dag. Ungene der spiste mye mindre enn norske barn gjør hvis de får i seg to skiver med gulost.

Men det var dårlig organisert på den skolen også, hele skolen spiste sammen, så det ble ufattelig mye bråk og uro rundt maten. Jeg foreslo høytlesning (det hadde vi på min barneskole, vi satt musestille og spiste maten vår mens frøken leste en bok) men det ble nedstemt. De eneste som virkelig digga skolemåltidet, og som likte alt og ba om påfyll var de tre norske barna! De skjønte vel hvor luksus det var med varm mat og savna ikke nistepakka.

De svenske barna misunte han som hadde allergi og som hadde matpakke og fritak fra skolematen enormt, men det er vel mer det eksotiske med å være litt spesiell/få lov til noe andre ikke får.

Men altså, jeg syns varmmat høres flott ut for jeg ville ha foretrukket det selv, men det krever en del av skolen ang. hvor det spises, når det spises, hvordan det spises, og det må være flere voksne tilstede enn en lærer pr klasse, for at det ikke skal gli ut i mathatekonkuranser og slankehysteri blant småjentene. Videre må maten være både sunn og god.

jeg syns skolefrokost hadde vært det beste. At barna fikk brød, melkog juice i klasserommmet (til høytlesning) som en start på dagen.

Det er jeg enig med deg i - det må ikke nødvendigvis være varm mat - men SUNN mat - fruktbiter etc. ro rundt måltidet er i alle fall uhyre viktig for mine unger. Om det står en kamerat i gangen hjemme og venter på at Plutten skal spise, så spinner hun omtrent på stolen og får ikke den roen hun trenger.

Skrevet

Joda, men så er det prislappen og - må passe på at det ikek skal bli for lettvidt å ty til ferdiglaga fastfood type mat a'la britiske skolelunsjer (sett den maten de skolene pleide å ha før jamie oliver engasjerte seg? ekkelt! og den maten eer visst vanligst på britiske skoler ellers pga lettvidt + billig :P)

Skrevet

Har de bare 20 minutter?

Jeg vet de hadde 2 timers matpause her hvor jeg jobber, men det var trolig før du (og kanskje foreldrene dine)var født. Så gikk de ned til 1 time, og iallfall siden 1971 har det vært 1/2 time. På skolen hadde vi 20 eller 30 min max. De første årene gikk jeg faktisk hjem til besteforeldrene og spiste i store fri; og jeg hadde tid nok.

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Etter å ha studert i sverige noen år har jeg fått veldig sansen for varm lunsj. Maten er god og sunn, og med en salatbufè ved siden av der man kan ta så mye man vil. Er mett i flere timer etterpå, og generellt så orker jeg mer.

Dette er jo på universitetet, og mange av de jeg studerer sammen med sier at maten på videregående/barne-og ungdomsskolen ikke var så veldig god...dessuten har det värt gjort undersökelser som viser at de salter maten for mye.

Det jeg også synes er slitsomt er at alle spiser sammen i en stor matsal, og det blir mye stöy. Med barn blir det sikkert enda mer bråkete..

Men om det legges opp riktig tror jeg faktisk det er et mye bedre alternativ enn den törre matpakken og lunken melk..

Skrevet

Her er jeg helt enig med deg, ungene trenger skikkelig mat på skolen.

Men jeg sier Stem SV!

Bra at flere partier er enige om en sak.

Skrevet

Her er jeg helt enig med deg, ungene trenger skikkelig mat på skolen.

Men jeg sier Stem SV!

Bra at flere partier er enige om en sak.

Jeg er ingen sosialist, så det kommer jeg ikke til å gjøre, men ellers takk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...