Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er synd på meg :(

Jeg sier som Ludvig: "Går det an å gjøre så vondt, da?!"

En visdomstann har plutselig funnet ut at den vil ut. Og det er nok ikke plass, for det verker noe så innmari!!!

Jeg er hoven og klarer ikke å tygge eller å svelge. Jeg knasker paraset og Ibux og våger ikke å lese bruksanvisningen - har sikkert tatt dagsdosen for lenge siden.

Jeg har heldigvis fått tannlegetime, men hvordan i all verden skal han få trekt tanna når jeg ikke engang klarer å gape høyt nok til å få en tannbørste inn i munnen?

Er det noen her som har erfaringer med visdomstenner?

Gjest Shira12
Skrevet

Visdommerstenner her noe herk!!!

Kan hende det er betent, og at det er derfor du ikke greier og åpne munnen skikkelig, da vil sikkert tannlegen gi deg noe for betennelsen, slik at tanna kan trekkes senere.

Tannlegen vet nok sikkert hva som er best og gjøre.

Men du har min aller største medfølelse, tannverk er grusomt!

Skrevet

Visdommerstenner her noe herk!!!

Kan hende det er betent, og at det er derfor du ikke greier og åpne munnen skikkelig, da vil sikkert tannlegen gi deg noe for betennelsen, slik at tanna kan trekkes senere.

Tannlegen vet nok sikkert hva som er best og gjøre.

Men du har min aller største medfølelse, tannverk er grusomt!

"Trekkes senere???"

Det er vel egentlig det jeg er redd for også, at jeg ikke skal bli kvitt den i dag!

Jeg troppet opp på legevakten i går og bad pent om litt pencilin for å få ned hevelsen, men legene der ville ikke se på meg engang siden det var en tann det gjaldt.

Gjest Shira12
Skrevet

"Trekkes senere???"

Det er vel egentlig det jeg er redd for også, at jeg ikke skal bli kvitt den i dag!

Jeg troppet opp på legevakten i går og bad pent om litt pencilin for å få ned hevelsen, men legene der ville ikke se på meg engang siden det var en tann det gjaldt.

Det er synd at det ikke finnes tannlegevakt så mange steder!

Vi får krysse fingrene for at tannlegen får ut f***skapet idag.

Men du vil vel uansett få smertestillendes, tannverk kan jo gjøre folk gale!

Skrevet

Det er synd at det ikke finnes tannlegevakt så mange steder!

Vi får krysse fingrene for at tannlegen får ut f***skapet idag.

Men du vil vel uansett få smertestillendes, tannverk kan jo gjøre folk gale!

Ja, jeg tror på det at tannverk kan gjøre en gal!

Det gjør så vondt at jeg nesten får lyst til å hoppe ut av vinduet - bare for å finne en smerte som kan overdøve det!

Kan tannleger skrive ut resepter på smertestillende?

Gjest Shira12
Skrevet

Det gjør så vondt at jeg nesten får lyst til å hoppe ut av vinduet - bare for å finne en smerte som kan overdøve det!

Tror det varier, kjenner noen som har fått av tannlegen, selv har jeg ikke fått, men tolket tannlegen slik at jeg skulle ta kontakt om jeg trengte.

Men jeg spurde om jeg kunne ta av mine egne smertestillendes, og det var helt iorden, hadde 600 mg Ibux selv.

Men Ibux skal hjelpe mer enn paracet, så jeg ville tatt det for smertene.

Må du vente lenge idag for og få komme til tannlegen?

Skrevet

Tror det varier, kjenner noen som har fått av tannlegen, selv har jeg ikke fått, men tolket tannlegen slik at jeg skulle ta kontakt om jeg trengte.

Men jeg spurde om jeg kunne ta av mine egne smertestillendes, og det var helt iorden, hadde 600 mg Ibux selv.

Men Ibux skal hjelpe mer enn paracet, så jeg ville tatt det for smertene.

Må du vente lenge idag for og få komme til tannlegen?

Jeg skal dit kl 12:00. så jeg er inne på DOL bare for å få tiden til å gå. Har en hel masse jeg skulle ha gjort, men får (enda mer) vondt bare ved tanken.

Skrevet

Jepp. Jeg fikk resept på super-ibux da jeg tok visdomstanna mi.

Men kombinasjon paracet+ibux skal visst være bra mot tannverk.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg skal dit kl 12:00. så jeg er inne på DOL bare for å få tiden til å gå. Har en hel masse jeg skulle ha gjort, men får (enda mer) vondt bare ved tanken.

Du bør vel holde deg i ro med slik tannverk, så dol i vei med god samvittighet!

Skrevet

Jepp. Jeg fikk resept på super-ibux da jeg tok visdomstanna mi.

Men kombinasjon paracet+ibux skal visst være bra mot tannverk.

Jeg knasker ibux + paracet, men de virker i under en time før det gjør like vondt igjen. Så nå tør jeg snart ikke ta flere...

På det minst smertefulle gjør det bare litt vondt hele tiden, men så vondt når jeg må svelge at jeg gruer meg mens spyttet samler seg opp i munnen... Jeg ser vel ut som jeg har rabies fordi jeg utsetter svelgingen i det lengste ;)

Skrevet

Du bør vel holde deg i ro med slik tannverk, så dol i vei med god samvittighet!

Takker!

Jeg får ofte dårlig samvittighet når jeg er på DOL (er tidvis avhengig), så det er greit at jeg ikke trenger ha dårlig samvittighet nå!

Skrevet

Takker!

Jeg får ofte dårlig samvittighet når jeg er på DOL (er tidvis avhengig), så det er greit at jeg ikke trenger ha dårlig samvittighet nå!

Spis is :)

Gjest Shira12
Skrevet

Takker!

Høres kjent ut ;-)

Skrevet

Spis is :)

Det har jeg ikke tenkt på! Tror ikke jeg klarer å bite i noe hardt, men en ispose utenpå kjaken gjør kanskje samme nytte?

*Går og leter etter ertepose i fryseren*

Skrevet

Det har jeg ikke tenkt på! Tror ikke jeg klarer å bite i noe hardt, men en ispose utenpå kjaken gjør kanskje samme nytte?

*Går og leter etter ertepose i fryseren*

Uff, du har min dypeste medfølelse.

Har heldigvis fått operert og trekt (trukket?) ut tre visdomstennertenner og har en igjen. Den går nok til sommeren tenker jeg, bedre å få de ut først som sist.

Lykke til hos tannlegen i dag da. Håper han kan fikse deg. ;)

Skrevet

Uff, du har min dypeste medfølelse.

Har heldigvis fått operert og trekt (trukket?) ut tre visdomstennertenner og har en igjen. Den går nok til sommeren tenker jeg, bedre å få de ut først som sist.

Lykke til hos tannlegen i dag da. Håper han kan fikse deg. ;)

Dette er min første visdomstann. Jeg trodde at jeg var så gammel at jeg ikke ville få dem...

Min far fikk aldri visdomstenner, mens min mor ynder å fortelle skrekkhistoriene sine om da hennes ble fjernet...

Fikk du fjernet dine hos en vanlig tannlege, eller måtte du til kjevekirurg?

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har operert ute mine visdomstenner - var nok smart nok fra før av, for det var ikke plass til en eneste en...

Fikk en bitteliten sprøyte først som bedøvet tannkjøttet - da kjente jeg ikke at hun satt de hundre neste sprøytene. Så fikk jeg et tørkle over ansiktet, og resten vet jeg ikke. Hun romsterte rundt inni der - men nøyaktig hva som skjedde vet jeg ikke.

Tre små sting, vanvittig irriterende og stikkende tråder, og vondt i en uke etterpå. Etter ett døgn omtrent klarte jeg å drikke, og etter to døgn klarte jeg myk mat - bra slankekur :)

Tok stingene etter en uke, det var ekkelt - men ikke vondt.

Og nå er alt bra. Har tannlegeskrekk som ikke ligner noe, men jeg klarte meg merkelig nok gjennom det!

Og ja, de kan skrive ut reseptbelagte medisiner - fikk paralgin forte og Vioxx (som ikke lov lenger).

Skrevet

Jeg har operert ute mine visdomstenner - var nok smart nok fra før av, for det var ikke plass til en eneste en...

Fikk en bitteliten sprøyte først som bedøvet tannkjøttet - da kjente jeg ikke at hun satt de hundre neste sprøytene. Så fikk jeg et tørkle over ansiktet, og resten vet jeg ikke. Hun romsterte rundt inni der - men nøyaktig hva som skjedde vet jeg ikke.

Tre små sting, vanvittig irriterende og stikkende tråder, og vondt i en uke etterpå. Etter ett døgn omtrent klarte jeg å drikke, og etter to døgn klarte jeg myk mat - bra slankekur :)

Og nå er alt bra. Har tannlegeskrekk som ikke ligner noe, men jeg klarte meg merkelig nok gjennom det!

Og ja, de kan skrive ut reseptbelagte medisiner - fikk paralgin forte og Vioxx (som ikke lov lenger).

Jeg var ikke msart nok fra før, for jeg har beholdt mine! Begge to! ;-)

Den første kom da jeg var kanskje 22-23 år, og den andre tittet såvidt frem for et par år siden.

Jeg sparer de to siste til jeg blir gammel.

Skrevet

Takk for info :)

Jeg har også tannlegeskrekk så det holder!

Jeg fortrenger ofte at jeg skal til tannlegen, så tannlegen min skjønte at det var alvor nå når jeg ringte selv.

Vanligvis har tannlegen og mannen min en avtale om at mannen min skal minne meg på å gå til tannlege ca en time før timen starter. Men det er ingen fare for at jeg skal glemme det i dag :(

Skrevet

Det kan være at du har en betennelse pga. tannen. Jeg hadde det, og da kunne ikke tannen trekkes. Først fikk jeg penicillinkur, og rett etter kuren ble tannen trukket. (Det er stor risiko for at betennelsen kommer tilbake hvis du ikke trekker tannen)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...