Gå til innhold

Visdomstann - Ferdig hos tannlegen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg vært hos tannlegen. Akkurat nå er jeg smertefri - bedøvelsen sitter fortsatt i.

Tannlegen min lagde et snitt i kjøttet over tanna og la inn noe som skal drenere. ETTERPÅ sa han at jeg nå vil få MER vondt noen dager, men at det deretter forhåpentligvis vil roe seg. Jeg vil også hovne mer opp :(

Han skrev ut Paralgin Forte til meg, slik at jeg skal få noe å overleve på...

Røntgenbilde av tanna viste at den var hul inni! Dette har tannlegen min aldri sett før. Han sa at det så ut som fullt karies-angrep - selv om den altså var dekket av kjøtt...

Tanna må ut, men tannlegen min vil ikke trekke den. Rota er fast i kjevebenet, så om han prøver å ta den, vil den knekke og etterlate seg nedre. Derfor henviser han meg til et universitets-sykehus. Men ventetiden der er lang.

Så jeg får bare prøve å holde ut som best jeg kan...

Gjest en igjen
Skrevet

Jeg fikk skåret ut tre visdomstenner før de kom fram. Gikk fint, men hadde litt vondt etterpå. En gang fikk jeg blåmerke på kinnet et par dager etter at jeg hadde vært hos tannlegen.

Skrevet

Jeg fikk skåret ut tre visdomstenner før de kom fram. Gikk fint, men hadde litt vondt etterpå. En gang fikk jeg blåmerke på kinnet et par dager etter at jeg hadde vært hos tannlegen.

Når jeg forhåpentligvis har overlevd å få fjernet denne visdomstanna, så skal jeg prøve å vurdere å fjerne de andre tre...

Foreløbig gruer jeg meg så veldig at jeg ikke klarer å planlegge...

mil1365380270
Skrevet

Når jeg forhåpentligvis har overlevd å få fjernet denne visdomstanna, så skal jeg prøve å vurdere å fjerne de andre tre...

Foreløbig gruer jeg meg så veldig at jeg ikke klarer å planlegge...

Min plan er å vente til jeg får det som deg, for da er det en glede å få dem ut. Er det kanskje feil tankegang?

Skrevet

Min plan er å vente til jeg får det som deg, for da er det en glede å få dem ut. Er det kanskje feil tankegang?

Det blir nok en glede å få den ut, men de innihampen smertefulle dagene mens jeg venter på å komme inn vil jeg absolutt ikke anbefale.

Nå er bedøvelsen på retur, så nå begynner det å dunke og sprenge igjen... Jeg får nok ikke spist noe i dag, ser det ut til.

mil1365380270
Skrevet

Det blir nok en glede å få den ut, men de innihampen smertefulle dagene mens jeg venter på å komme inn vil jeg absolutt ikke anbefale.

Nå er bedøvelsen på retur, så nå begynner det å dunke og sprenge igjen... Jeg får nok ikke spist noe i dag, ser det ut til.

*gulp* Har to tannlegen sier burde opereres ut, men jeg vil ikke!!! Tror ikke jeg klarer å bestemme meg for å ta de før jeg må, så jeg ender nok opp som deg :-(

Håper du får time fort og god bedring! :-)

Gjest en igjen
Skrevet

Jeg ville fått dem skåret ut før de kom fram.

Skrevet

Mannen min hadde sånn visdomstann som knapt stakk over kjøttet men som var grodd/vokst fast sånn sidelengs i benet...måtte et kiurgisk inngrep til for å skjære den i to og så plukke den opp liksom...men det var det tannlegen som stod for, han var vel utdannet i det og da...kanskje det finnes noen tannleger i nærheten som kan utføre inngrepet og som ikke har så lang ventetid?

Skrevet

*grøss*

Har tenkt på deg, misunner deg ikke dette altså.

Men ang mat, jeg har levd på mcdonalds-mlkshake og tomatsuppe (for all del uten makaroni!) i flere dager alle gangene. Spiste vel muligens litt yoghurt i tillegg.

Skrevet

*grøss*

Har tenkt på deg, misunner deg ikke dette altså.

Men ang mat, jeg har levd på mcdonalds-mlkshake og tomatsuppe (for all del uten makaroni!) i flere dager alle gangene. Spiste vel muligens litt yoghurt i tillegg.

Jeg har tenkt at den kraften som blir med nudler må være ganske næringsrik, så jeg tror det blir middagen min i dag. Selve nudlene får jeg gi bort til minstemann som elsker det...

Ellers så hjalp de frosne ertene. Jeg har tatt pakken fram igjen fra fryseren nå.

Skrevet

Mannen min hadde sånn visdomstann som knapt stakk over kjøttet men som var grodd/vokst fast sånn sidelengs i benet...måtte et kiurgisk inngrep til for å skjære den i to og så plukke den opp liksom...men det var det tannlegen som stod for, han var vel utdannet i det og da...kanskje det finnes noen tannleger i nærheten som kan utføre inngrepet og som ikke har så lang ventetid?

Den beskrivelsen din om tanna som var grodd fast i sidebenet... Det var vel noe sånt tannlegen sa om meg også, jeg fant bare ikke så god beskrivelse når jeg skulle ta det her.

Skrevet

Stakkars menneske!

Jeg kan ikke gjøre annet enn å ønske deg lykke til - og gjøre alvor av å bestille meg en tannlegetime selv, før det går så langt.

Gjest en igjen
Skrevet

*gulp* Har to tannlegen sier burde opereres ut, men jeg vil ikke!!! Tror ikke jeg klarer å bestemme meg for å ta de før jeg må, så jeg ender nok opp som deg :-(

Det er ikke så ille! Vondere å borre.... Jeg ville fått dem ut NÅ.

Skrevet

Akkurat sånn har jeg det også!

*Gulp*

Skrevet

Stakkars menneske!

Jeg kan ikke gjøre annet enn å ønske deg lykke til - og gjøre alvor av å bestille meg en tannlegetime selv, før det går så langt.

Takk for omtanken!

Gjest bordeaux
Skrevet

Hei,

Dra til SpesDent, Hegdehaugsveien 21, t: 22 95 51 00(tidligere "Tannlegene i Oscarsgate). Hvis du bor i Oslo da.....

De er ihvertfall superflinke tannkirurger og jeg har fjernet to stk der. Den ene lå under tannkjøttet. Tok vel et kvarter så var skiten ute. Du får igjen litt på Trygdekontoret også.

Lykke til da!

Gjest bordeaux
Skrevet

Hei,

Dra til SpesDent, Hegdehaugsveien 21, t: 22 95 51 00(tidligere "Tannlegene i Oscarsgate). Hvis du bor i Oslo da.....

De er ihvertfall superflinke tannkirurger og jeg har fjernet to stk der. Den ene lå under tannkjøttet. Tok vel et kvarter så var skiten ute. Du får igjen litt på Trygdekontoret også.

Lykke til da!

.......

Jeg er en annen
Skrevet

Det er noe dritt. Jeg har trukket to, operert ut en, og nå har jeg én igjen som nok må opereres ut. Til overmål ligger røttene til denne siste nær en nerve, noe som kompliserer det hele.

Ulike tannleger sier ulike ting om hvorvidt/når den må tas, men så lenge man ikke plages med dem (får betennelser) tror jeg det går greit. De skal unasett ikke tas når de er betente. En kamerat av meg fikk en gedigen betennelse etter at han opererte ei visdomstann, han havnet på sykehuset og det så ut som han hadde en golfball i kinnet. Mora mi holdt på å få blodforgiftning da hun tok en av sine tenner. Jeg har etter hvert blitt skeptisk til at vanlige tannleger foretar slike operasjoner, og har selv tenkt å be om henvisning til spesialist hvis jeg må til pers.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...