Gå til innhold

historie..

Anbefalte innlegg

Gjest bare trude
Skrevet

noen som kan si meg noe viktig som skjedde, som fikk betydning for verdens/norges historien, på 50,60,70,80,90 og 00 tallet? eller bare ett av tiårene..spesielt sliter jeg med 80 tallet..jeg skal finne gjenstander hjemme som kan settes i sammenheng med verdens/norges historien, foreksempel fjernsynet osv...måtte bare spørre i tilfelle noen hadde noe superlurt å komme med... :)

Gjest 60-tallet
Skrevet

Vel, det viktigste som skjedde på 60-tallet, var at jeg ble født!

Det syns ihvertfall jeg, da.

:-)

Skrevet

Vel, det viktigste som skjedde på 60-tallet, var at jeg ble født!

Det syns ihvertfall jeg, da.

:-)

Jeg også.

Those were the days :)

Skrevet

På åttitallet var det jo mye som skjedde. Chernobyl, f.eks - men det skal kanskje litt til at du har et radioaktivt reinsdyr hjemme i skapet.

Berlinmuren falt på åttitallet, og det samme gjorde kommunismen i Sovjetunionen.

Har du en kondom liggende så kan du kanskje knytte den til oppdagelsen av AIDS tidlig på åttitallet?

Skrevet

På åttitallet var det jo mye som skjedde. Chernobyl, f.eks - men det skal kanskje litt til at du har et radioaktivt reinsdyr hjemme i skapet.

Berlinmuren falt på åttitallet, og det samme gjorde kommunismen i Sovjetunionen.

Har du en kondom liggende så kan du kanskje knytte den til oppdagelsen av AIDS tidlig på åttitallet?

Her finner du forresten sikkert alt du trenger: http://en.wikipedia.org/wiki/20th_century (se linkene til "decades" nær toppen)

Skrevet

Datamaskinen gjorde jo sitt inntog i hjemmene på 80-tallet da.

Og det har definitivt hatt betydning for både norsk og internasjonal historie.

Mobiltelefonen begynte så smått å komme - det har betydd mye.

Utviklingen på 80-tallet mht. kabel-TV og stalett-overførte TV-signaler har og hatt betydning for oss - ikke minst at vi fikk informasjon kjapt - og etterhvert "live".

Teflon-produktene ble introdusert på 80-tallet, som et biprodukt fra USAs satsning på romfart - mener å huske at det stoffet ble utviklet i forbindelse med romfergene.

CD-platen er og et fenomen som kom på 80-tallet, likeså videospilleren.

For å nevne noe...

Gjest Snoopy83
Skrevet

Sånn politisk kan det jo nevnes en høyredreining i norge og andre land.

Brittanias berømte Thatcher regjerte vel på 80-tallet.

I Norge hadde "sosialdemokratiet utspillt sin rolle".

Japsetid.

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Jeg også.

Those were the days :)

og jeg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...