Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest barnefri
Skrevet

Hva mener du ... ?

Barnefri en helg er helt naturlig.

laguna1365380434
Skrevet

Det er oftere egoistisk å velge å få barn, spør du meg.

Og "naturlig" er vel et begrep som på mange måter har sluttet å fungere som parameter på noe som helst..På godt og vondt, men mest på godt!

Gjest egne valg
Skrevet

Hadde du ikke nettopp samme innlegg inne?

Det kommer an på hva man mener med egoistisk. Egoisitisk som i å "ikke ta hensyn til andre", eller egoistisk som i "å følge egne ønsker".

Å velge å få barn eller ikke bør være en konsekvens av å følge egne ønsker. Man skal ikke få barn for å følge andres ønsker.

_ _ _

Menneskeheten hadde ikke gått videre hvis det ikke var vanlig / naturlig å ønske å få etterkommere. Så ja, det er naturlig å ønske seg barn. Både styrt av instinkter, og av intellekt.

men det betyr ikke det er unaturlig (som i ekstremt rart) å ikke ønske seg barn.

Det er viktig at man viser respekt for andres ønsker, og passer på at man ikke uttaler seg på en måte som gjør at foreldre kommer i forsvarssituasjon for det mest fantastisike i deres liv. Dette er også instinkter, å forsvare barna sine. Det finnes mange måter å si ting på, det meste kan sies på en måte som viser respekt for andres valg og liv.

Det er også viktig å ikke være altfor kategorisk. Å være åpen for at det å vente kan være lurt (jfr 18-åringer som vil ha mange barn med en gang), å være åpen for at det man føler nå kan endre seg (jfr alle som klarer seg veldig bra uten barn, og som får veldig dårlig tid når den biologikse klokken tikker mot slutten), å være åpen for at ikke alle kommer til å ønske / savne egne barn i livet sitt osv.

Skrevet

Nei. Hvorfor det skulle være egoistisk har jeg aldri forstått, det måtte i så fall være hvis man har en ektefelle som ønsker barn og nekter den barn, men da burde jo ektefellen ta konsekvensen av det og finne seg en annen (hvis barn er så viktig).

Unaturlig syns jeg heller ikke, med det er sikkert opp til hver enkelt. For min del virker det sinnsykt unaturlig at jeg skal gå gravid, og at det skal komme en unge ut av kroppen min, men andre har jo ventet på det hele livet virker det som. Til alle tider har det vært folk som ikke fikk barn, frivillig eller ufrivillig. Intet unaturlig med det.

Så, verken egoistisk eller unaturlig.

Gjest synes jeg
Skrevet

Jeg synes ikke det er egoistisk eller uvanlig å velge en barnefri helg i ny og ne, skjønner det dit hen at det er det du mener.

Tvert imot, tror altfor mange av oss glemmer at vi begynte som to før alle de herlige trollene kom.

Det er viktig å ta tid og gi energi til paret, det er tross alt det som er bindeleddet i en familie.

Ikke noe par, ingen familie.

Barn har også godt av å forholde seg til andre, som man stoler på, og ikke bare være hjemme hos mamma og pappa.

Og en glad mor og far er en bedre mor og far.

skorpionfisken
Skrevet

Ja hvis du allerede har barna er det egoistisk å velge dem bort.

Men om du ikke har barn og velger å ikke få barn, så er det ikke mer egoistisk enn å få barn. Alle gjør sine valg i livet ut fra egoistisk tankegang, enten det er å få barn, eller å ikke få barn.

Gjest Ikke fall i den fella
Skrevet

Foreldrene la _alt_ til rette for at barna skulle ha en bra oppvekst. _Hele_ fritiden gikk med på å ta seg av familien, gjøre hyggelige ting sammen, tilberede hjemmelagde middager, gjøre rent. Familielivet var veldig idyllisk. Men så flyttet barna ut og foreldrene fant ut at det eneste de hadde hatt til felles var barna. Det endte med skilsmisse.

Skrevet

Foreldrene la _alt_ til rette for at barna skulle ha en bra oppvekst. _Hele_ fritiden gikk med på å ta seg av familien, gjøre hyggelige ting sammen, tilberede hjemmelagde middager, gjøre rent. Familielivet var veldig idyllisk. Men så flyttet barna ut og foreldrene fant ut at det eneste de hadde hatt til felles var barna. Det endte med skilsmisse.

Jeg forstår ikke sammenhengen. Jeg er skilt, og har en som er flyttet hjemmefra og en som går på videregående og bor delvis hos meg. De er min store glede og lykke. Jeg har et rikt liv på alle måter, og har aldri kunnet tenke meg å være foruten barna mine selvom jeg kan si at etterhvert hadde vi barna felles og ikke noe annet. Jeg angrer ikke et minutt på hjemmelagde middager og fritid sammen med familien i dag.

Om noen velger å ikke få barn er en helt annen diskusjon.

Gjest Ikke fall i den fella
Skrevet

Jeg forstår ikke sammenhengen. Jeg er skilt, og har en som er flyttet hjemmefra og en som går på videregående og bor delvis hos meg. De er min store glede og lykke. Jeg har et rikt liv på alle måter, og har aldri kunnet tenke meg å være foruten barna mine selvom jeg kan si at etterhvert hadde vi barna felles og ikke noe annet. Jeg angrer ikke et minutt på hjemmelagde middager og fritid sammen med familien i dag.

Om noen velger å ikke få barn er en helt annen diskusjon.

Mente bare at barnfri ikke skal føle seg egoistisk hvis hun og mannen tar barnefri for å pleie forholdet. Som flere her sier så er jo et godt forhold grunnlaget for familien.

Skrevet

nei, det er det vel ikke,

Du bestemmer selvfølgelig sjøl om du vil ha barn eller ikke, Egentlig er vel vi som velger å få barn, egoistiske.

Skrevet

Hva mener du ... ?

Barnefri en helg er helt naturlig.

Barnefri helg er vel noe helt annet enn å velge bort barn,

Alle aleneforeldre trenger fri en gang i blandt. Å kun se barn bestandig er helt umenneskelig. Dessuten har barnet krav på samvær med den andre foreldren også.

Skrevet

Mente bare at barnfri ikke skal føle seg egoistisk hvis hun og mannen tar barnefri for å pleie forholdet. Som flere her sier så er jo et godt forhold grunnlaget for familien.

Mange velger å få barn alene. Det går vel an å pleie et forhold selvom man får barn. Den tanken å velge bort barn fordi man da kan pleie forholdet virker absurd på meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...