Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jordmor. Jeg drister meg til å stille spørsmålet en gang til - det har havnet så langt bakover i tid :o)

Jeg har en sønn på 18 mnd. og planlegger etterhvert å få et barn til.

Forrige svangerskap gikk uten problemer frem til fødselen. Ved innleggelsen fant de ut at junior hadde uregelmessig hjerterytme. De fulgte nøye med på den under hele fødselen. Det viste seg tilslutt at han hadde veldig kort navlestreng. Samtidig lå han og stanget i bekkenet - var en "stjernekikker" som de kalte det - og fødselen tok veldig lang tid. De dro ham ut med sugekopp tilslutt.

Etter fødselen kunne de konstantere at morkaka var lita og at navlestrengen satt festet i siden - og ikke midt på som den helst skulle.

Så til spørsmålene; Hvor kritisk er det at navlestrengen er kort og sitter slikt festet, samt at morkaka var lita (Junior var 3100g og 49 cm etter 41 uker) - og hva er sannsynligheten for at dette gjentar seg? Er det noe jeg burde be lege/jordmor følge med på hvis jeg skulle være så heldig å bli gravid igjen?

Er det økt sannsynlighet for at jeg skal få nok en "stjernekikker"? Vil alltid fødselen ta så lang tid under slike omstendigheter?

Fødselen i seg selv var grei nok, den. Det jeg husker best var redselen for hjertelyden som stadig falt lavere. Det var vondt å vente på å møte Lillegutt for å kunne konstantere at han var frisk, spesielt siden det tok sånn tid (2 døgn).

Kan du si noe om dette? Berolige en bekymret sjel, kanskje? :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18286-vil-det-gjenta-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jenta mi ble født for 2 1/2 år siden, var navlestrengen festet i kanten på morkaken, og jordmor sa at et slikt feste i noen sammenhenger kunne føre til dårligere vekst hos fosteret, men det hadde tydeligvis ikke skjedd i mitt tilfelle, for jenta var 3950 gram og 52 cm. Jeg fikk også vite at det mest sannsynlig var tilfeldig, og at det ikke var høy sannsynlighet for at det skulle skje igjen. Jeg hadde ingen spesiell oppfølging på grunn av dette. Kanskje det blir annerledes for deg siden babyen din var mindre?

Da jeg fødte igjen for to uker siden, fikk jeg en gutt som var 4316 gram og 55 cm, og alt var normalt (bortsett fra at hinnene og morkaken var misfarget pga mekonium i fostervannet, sannsynligvis pga overtidig svangerskap).

Nå er vel 3100 gram og 49 cm innenfor normalen på nyfødte, så det kan jo hende at du rett og slett ikke er blant dem som føder spesielt store babyer :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18286-vil-det-gjenta-seg/#findComment-82194
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Chansen att detta skulle skje en gång till anser jag som liten. Att navelsträngen är kort och att den fäster i kanten på moderkakan, är inte ovanligt. Jag tycker därför att du kan ta detta helt med ro och tro att detta inte kommer att hända en gång till. din nästa förlossning kommer antagligen att gå betydligt fortare. Ta upp dina funderingar med din jordmor vid nästa graviditet. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18286-vil-det-gjenta-seg/#findComment-82839
Del på andre sider

Chansen att detta skulle skje en gång till anser jag som liten. Att navelsträngen är kort och att den fäster i kanten på moderkakan, är inte ovanligt. Jag tycker därför att du kan ta detta helt med ro och tro att detta inte kommer att hända en gång till. din nästa förlossning kommer antagligen att gå betydligt fortare. Ta upp dina funderingar med din jordmor vid nästa graviditet. Lycka till vidare!

Akkurat det jeg ønsket å høre :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18286-vil-det-gjenta-seg/#findComment-82856
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...