Gå til innhold

Journalistisk makt

Anbefalte innlegg

Gjest Escola
Skrevet

Hei!

Jeg skal skrive en reflekterende tekst om journalistisk makt. Hva det innebærer, og hva som omfatter og begrenser journalistikkens makt i et moderne mediesamfunn.

Det er for så vidt et interessant tema, men akkurat nå står jeg bom fast. Noen som kan hjelpe meg litt på vei, så jeg får noen idéer til hvordan jeg kan gå løs på oppgaven.

Gjest digityggis
Skrevet

Språk, ordvalg. Hvilken side av en konflikt som stadig presenteres som god, og hvilken som presenteres som ond (jfr USA contra Irak).

Bildebruk/-misbruk (jfr bildene av "flyktende, livredde barn" under Vietnamkrigen).

Skrevet

Journalistisk makt, gjerne kalt den fjerde statsmakt. (Flåsete sagt: Vi har jo Stortinget, Regjeringen og Domstolene i tillegg til media.)

Medienes makt er indirekte hjemlet i Grunnlovens § 100, idet ytringsfriheten åpner for at mediene (og andre) kan si deres meninger om samfunnet, strukturene og viktige politiske spørsmål. Ytringsfriheten er kun begrenset av straffebestemmelser om injurier eller diskriminerende innhold. Dette danner grunnlag for et medium som setter viktige spørsmål på dagsordenen, og påvirker opinionen, både når det gjelder viktige prinsippielle spørsmål i forvaltningen eller forfatninger, påvirker politikken gjennom de saker de setter på eller utelater fra dagsordenen, påvirker enkeltsaker ved at de belyser saker som kan oppfattes som urettferdige (dette siste innebærer at enkeltsaker er satt i fokus, ofte på bekostning av prinsipielle spørsmål som må løses ut fra generelle betraktninger uavhengig av enkeltsakene som blir rammet av beslutningene/reglene).

Hva begrenser medienes makt? Som jeg var inne på, begrenser straffebestemmelsene hva som kan sies, og dette kan kanskje også være begrensninger i medienes makt? Det som er åpenbart, er at folket begrenser medienes makt, ved at salgstall, leserprofiler m.m. avgjør hva som blir skrevet, hvordan det blir skrevet osv.

Gjest det man ikke vet osv
Skrevet

Et interessant aspekt som mange glemmer, er makten til å utelate ting.

Altså at når media setter ting på dagsorden og noe er på trykk, innebærer dette alltid at noe er utelatt og vurdert som ikke nyhetsverdig.

Slik kan en del viktige ting forties over lengre tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...