Gå til innhold

For mye vitaminer?

Anbefalte innlegg

Gjest Vitaminer
Skrevet

Har noen her inne erfaringer med vitaminer? Holder det å bare ta en? Jeg tar 20 forskjellige hver dag.

Gjest nickless
Skrevet

Jeg tar 1 ss tran, en multivitamin og 3 B-kompleks om dagen.

Så passer jeg på å spise fet fisk og kylling ofte. I tilegg spiser jeg ca 300 g grønnsaker til middag hver dag som jeg wooker. Jeg lager "normal" middag til de andre her. Av brødmat spiser jeg en skive fullkornsbrød hver 3. time med enten makrellfilet eller hamburgerrygg. Også brun- og hvitost.

Vitaminer er vel egentlig unødvendig hvis du har et allsidig kosthold skulle jeg tro.

Skrevet

Hvorfor? De fleste får nok vitaminer gjennom maten, forutsatt ett normalt kosthold. Fare for at du putter relativt mye penger rett i "dass"! Hvis du mener at du trenger tilskudd, bør en mulitvitaminpille pr. dag være mer enn nok.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Hvorfor? De fleste får nok vitaminer gjennom maten, forutsatt ett normalt kosthold. Fare for at du putter relativt mye penger rett i "dass"! Hvis du mener at du trenger tilskudd, bør en mulitvitaminpille pr. dag være mer enn nok.

Er desutten ikke bra med for mye av enkelte av vitaminene.

Gjest Vitaminer
Skrevet

altså 20 vitaminer i en pille?

Det har vel blitt en vane.

bugge -jenta
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg har så mye erfaringer med vitaminer, men jeg går på en "coctail" laget av min psykiater som er tilpasset meg og det han tror jeg har behov for.

B og C- vitaminer er vannløselige, mens A,D,E og K er fettløselige. De sistnevnte kan derfor hope seg opp i kroppen.

Selv går jeg på møllers omega-3 fettsyrer med folat. Nå ser jeg de har puttet litt b6 og b12 der også. Magnesium er bra mot depresjoner, kramper osv, krom hvis du lider av søthunger. Sink har jeg fått på listen. Ellers er det forsket på at blant kvinner er det mange som har mangel på E-vitamin.

Også går jeg på b6.

Min lege vil jeg skal ta alle disse i ren form og det gjør jeg. Multivitaminer har han ingen tro på, og der strides sikert de lærde.

Finn ut hva du trenger, velg ut de mineralene og vitaminene og fettsyrene som legen din setter opp til deg eller du kan lese deg til.eks Flytlis bok vitaminrevolusjonen.

Vh bugge

Gjest Vitaminer
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg har så mye erfaringer med vitaminer, men jeg går på en "coctail" laget av min psykiater som er tilpasset meg og det han tror jeg har behov for.

B og C- vitaminer er vannløselige, mens A,D,E og K er fettløselige. De sistnevnte kan derfor hope seg opp i kroppen.

Selv går jeg på møllers omega-3 fettsyrer med folat. Nå ser jeg de har puttet litt b6 og b12 der også. Magnesium er bra mot depresjoner, kramper osv, krom hvis du lider av søthunger. Sink har jeg fått på listen. Ellers er det forsket på at blant kvinner er det mange som har mangel på E-vitamin.

Også går jeg på b6.

Min lege vil jeg skal ta alle disse i ren form og det gjør jeg. Multivitaminer har han ingen tro på, og der strides sikert de lærde.

Finn ut hva du trenger, velg ut de mineralene og vitaminene og fettsyrene som legen din setter opp til deg eller du kan lese deg til.eks Flytlis bok vitaminrevolusjonen.

Vh bugge

Da skal jeg spørre legen min om hva jeg bør ta.

Gjest pokemon
Skrevet

Det har vel blitt en vane.

tar du bare en pille om dagen, noe ala multigreier så er vel ikke dette så ille?

Gjest Vitaminer
Skrevet

Det blir noen tusenlapper i året på vitaminer...

Gjest Vitaminer
Skrevet

tar du bare en pille om dagen, noe ala multigreier så er vel ikke dette så ille?

Men når jeg leser etikketten på multivitaminer så synes jeg det blir for lite av enkelte vitaminer.

Gjest myntemyte
Skrevet

Det er nok en myte at vi får det vi trenger gjennom maten.

den opprinnelige m&m
Skrevet

Jeg tar ingenting. Spiser litt frukt og grønt hver dag og håper at det er nok. Har et glass multivitaminer her, men glemmer å ta dem, tar en hver 14. dag ca...

Ta litt tran og en multivitamin, så holder det, hvis ikke du lider av noe spesielt da. Prøv noen måneder, så ser du hvordan det går.

bugge -jenta
Skrevet

Det er nok en myte at vi får det vi trenger gjennom maten.

Ja det er nok svært individuelt. Det dumme er at mange putter i seg de vitaminene, mineralene, fettsyrene som regnes som viktige, men som de fleste av oss har nok av. Istedenfor å ta det vi kanskje ikke har nok av.

Skrevet

20 forskjellige hørtes litt mye ut...

Jeg spiser lite fisk pga at jeg er den eneste i familien som liker fisk :-( Av den grunn tar jeg to omega 3 hver dag. Jeg tar også en multivitamintablett (nesten) hver dag. For å holde orden på magen tar jeg en noni-tablett (nonijuice).

hare1365380455
Skrevet

Det hørtes mye ut! Jeg tar av og til tran, og av og til en c-vitamin.

Skrevet

20 forskjellige hørtes litt mye ut...

Jeg spiser lite fisk pga at jeg er den eneste i familien som liker fisk :-( Av den grunn tar jeg to omega 3 hver dag. Jeg tar også en multivitamintablett (nesten) hver dag. For å holde orden på magen tar jeg en noni-tablett (nonijuice).

Jeg tar 8 vitaminpiller hver dag.. B, kombi, c og diverse annet.

Skrevet

Ta heller en som inneholder alle vitaminer/mineraler. Hadde ikke orket 20 piller.

Skrevet

Er du sikker på at du holder deg innenfor grensen av mengden som er anbefalt av de ulike vitaminene?

De fettløselige (A, D, E, K) skal man absolutt ikke få for mye av da overskuddet av disse lagres i kroppen - noe som kan være skadelig.

Selv tar jeg to trankapsler 1000 mg C-vitamin daglig i tillegg til et "normalt" kosthold.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...