Gjest Timari Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 skriver en oppgave om blant annet samisk identitet. En ting lurer jeg veldig på og det er samiske slektskap. Har forstått det slik at de har en annen måte å regne dette på. At det å feks få barn med sin nevø ikke nødvendigvis er det samme som vi andre ville tenkt. At dette med tante og nevø feks kan være tremeninger osv Vet ikke om dette var helt klart, skjønner det ikke helt selv:) Men er det slik at samene har helt andre måter å tenke på slektskap på? 0 Siter
Gjest Astral Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Mitt inntrykk er at samer har mye bedre kontroll på slektsskap enn det "nordmenn" har... De vet hvem de er i slekt med mye lenger ut i slekta enn det som er vanlig i den norske kulturen. Kan spørre fyren når han kommer hjem, han er same. 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Vi ser på slektskap slik det er normalt å se på det. Men slik Astral sier, så har vi veldig god oversikt på hvem vi er i slekt med. Ikke alle, men mange av oss. Det er ingen spesiell måte, men man kan si det slik at vi gjerne kjenner slekta vår litt lenger ut, ikke bare nærmeste. Slekt som egentlig ikke blir regnet på som nære slektninger, kan bli regnet som veldig nær hos oss. Vi er en stor familie vet du;) Ble sikkert ikke klokere av innlegget mitt. 0 Siter
Gjest Astral Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Vil ikke si at samer ser på det som mer "normalt" at søskenbarn er gift enn det "nordmenn" gjør, men det forekommer jo i begge kulturer... Kanskje du skal forsøke å få kontakt med noen på universitetet i Tromsø f.eks? (fyren hadde ikke så mye fornuftig å si om temaet, dessverre...) 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Hvis du skriver en oppgave, så kan du vel neppe bruke stoff fra DOL uansett, så anbefaler deg å søke opp bøker eller artikler.. Men nei, det er ikke vanlig at nær slekt gifter seg, men det er sterkere familiebånd. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Vil ikke si at samer ser på det som mer "normalt" at søskenbarn er gift enn det "nordmenn" gjør, men det forekommer jo i begge kulturer... Kanskje du skal forsøke å få kontakt med noen på universitetet i Tromsø f.eks? (fyren hadde ikke så mye fornuftig å si om temaet, dessverre...) har blitt tipset om samisk institutt i på universitetet i Tromsø. Er nok en ide å henvende meg der. 0 Siter
Gjest hilsen en adoptivmor Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Vi ser på slektskap slik det er normalt å se på det. Men slik Astral sier, så har vi veldig god oversikt på hvem vi er i slekt med. Ikke alle, men mange av oss. Det er ingen spesiell måte, men man kan si det slik at vi gjerne kjenner slekta vår litt lenger ut, ikke bare nærmeste. Slekt som egentlig ikke blir regnet på som nære slektninger, kan bli regnet som veldig nær hos oss. Vi er en stor familie vet du;) Ble sikkert ikke klokere av innlegget mitt. Siden vi snakker om slektskap og samer, lurer jeg på en ting: Hvordan ser samer på adopsjon? Det hender vel at samer også adopterer, blir barnet da fullt ut inkludert i slekten likevel? Bare kom til å tenke på det, altså. 0 Siter
Gjest lille lulle Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Siden vi snakker om slektskap og samer, lurer jeg på en ting: Hvordan ser samer på adopsjon? Det hender vel at samer også adopterer, blir barnet da fullt ut inkludert i slekten likevel? Bare kom til å tenke på det, altså. Samer er vel sannsynligvis som folk flest i fhd til adopsjon og det meste annet? Kjenner flere fra samiske miljø som har/skal adoptere. Min lille skatt fra ute i verden har i hvert fall like muligheter som sine hjemmlaga fettere og kusiner til å melde seg inn i samemantallet. Så vil tida vise om h*n blir mottatt på en skikkelig måte i en slik sammenheng. Krysser fingrene! 0 Siter
Gjest Lille bethen Skrevet 1. mai 2005 Skrevet 1. mai 2005 Siden vi snakker om slektskap og samer, lurer jeg på en ting: Hvordan ser samer på adopsjon? Det hender vel at samer også adopterer, blir barnet da fullt ut inkludert i slekten likevel? Bare kom til å tenke på det, altså. Ja, i våre dager så. fetteren min er adoptert og er fullverdig familiemedlem. Men det har ikke alltid vært slik. Mamma har en kusine som er adoptert, og vi ser ikke på hennes barn som vår slekt. Må sies at dem er godt voksne, så det er en god stund siden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.