Gå til innhold

Om å ta med seg ting hjem etter hyttetur

Anbefalte innlegg

Gjest hytttetur
Skrevet

Ikke ting da, men mat og godterier.

Var på hyttetur for noen uker siden med venner. Alle spleiset sånn noenlunde likt på, dvs at noen kjøpte grillmat, noen kjøpte vanlig mat og jeg+samboer kjøpte godteriene.

Nesten all maten ble spist opp, mens mye av godteriet merkelig nok var urørt..! Men etter at vi hadde ryddet i fellesskap oppdaget jeg at godteriet var borte, noen hadde altså funnet ut at det ville de ha med seg hjem.

Sånn har det vært før også, det er særlig en som forsyner seg av det som står igjen når hytteturen er over, både vanlig mat og godterier, og jeg mener vel at det enten kan fordeles utover eller så kan de som betalte for det få det med seg hjem.

Ingen stor sak dette, men hva mener dere?

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Jeg synes enten at den/de som eier hytta skal få restene, eller at alle deler likt. Merkelig at de bare tok alt uten å spörre dere andre...

Skrevet

Det går an å dele.

Men jeg syns ikke godteriet skulle være ditt heller, for du har sikkert spist av den andre maten.

Men man forsyner seg ikke uten å spørre om noen andre også er interessert.

Det er i det hele tatt mange rare sider som kommer frem på en hyttetur.

Noen rydder ikke i det hele tatt heller og andre tar med seg det de ønsker. Mye egoisme blant folk synes jeg!

Gjest Hyttedama
Skrevet

Vi har løst det der på en grie måte. Den som handler setter navnet sitt på kassalappen, og så samler vi disse i en skuff. Så regner vi hva hvert par har betalt når ferien er slutt. Noen må betale, noen får penger av de andre. Enkelt og greit.

Men hvis noen vil krangle om hvem som spiser og drikker mest de dagene en er der, så er det jo alltids mulighet for å finne noe som er urettferdig...

Skrevet

Så lenge dere spiste av maten de andre hadde kjøpt er det vel ikke rettferdig at dere skal ta med dere alt godteriet hjem heller?! -da hadde jo ikke dere brukt fem øre for å sette det på spissen.

Å dele mellom alle hadde kanskje vært løsningen?

Når vi er på hyttetur, tar alle og enhver med seg restene av det de har hatt med. Men da har det vært noenlunde jevn fordeling når det gjelder alt. Dvs alle har tatt med mat, middag til en dag, drikke og snop.

Gjest synes jeg spør du meg
Skrevet

Synes de som eide hytta burde fått det. Ikke dere og ikke de andre. Dere spiste vel av de andres mat?

Skrevet

Jeg synes ikke det mer mer riktig at dere tar restene ann at de andre gjør det. Jeg er enig med de andre her som mener at godteriet burde deles mellom alle, eller eventuelt gå til de som eier hytta.

Skrevet

Vi er en gjeng med venninner som reiser på tur et par ganger i året. Vi pleier å ta med brød og pålegg og godterier hver for oss, og spleiser på middag. Når turen er slutt, tar vi med oss hjem det var hadde med av pålegg og godterier.

Sist vi var på tur, kjpte vi inn alt på fellesen og delte utgiftene likt. Det som var igjen fordelte vi så likt som mulig. En ville heller ha melk enn brød. En ville heller ha en påse ssjokolade enn en pose oppvaskmiddel....osv.

Synes det hadde vært riktigst om dere hadde delt det godteriet som var igjen.

Skrevet

På de hytteturene jeg har vært på er det ingen som orker å ha med noe hjem, og jeg er den eneste som gidder å si ja til rester.

Skrevet

Restene før definitivt deles.

At en skal ta med alt høres urettferdig ut.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg syns at det som er igjen skal deles på de som kunne tenke seg å ha det med hjem. Syns det blir feil hvis de som har kjøpt akkurat det som er igjen skal få ta det med hjem, for det var vel et spleiselag? Da har jo dere vært med og spist opp maten som noen andre har betalt, så det bør ikke være noen automatikk i at dere som betalte godteriet skal få ta det med hjem.

Syns det er UTROLIG frekt å bare pakke det med seg uten å spørre noen av de andre på hytteturen!! De burde jo spurt om de andre syns det er greit.

Skrevet

Restene bør gå til hytteeier, medmindre hytteeier motsetter seg dette av praktiske (eller andre) grunner. Betaler gjestene for slitasje av hytten, strøm og andre utgifter? Det er en indirekte måte å vise gjengjeld for generøst utlån av hytten og vanlig høflighet. Jeg ville ikke drømt om å gå for splitt på rester eller ta med meg hjem det jeg hadde kjøpt dersom ikke hytteeier insisterte.

Gjest hytttetur
Skrevet

Jeg synes ikke det mer mer riktig at dere tar restene ann at de andre gjør det. Jeg er enig med de andre her som mener at godteriet burde deles mellom alle, eller eventuelt gå til de som eier hytta.

Det er vi om eier hytta, glemte å si det..

Gjest hytttetur
Skrevet

Synes de som eide hytta burde fått det. Ikke dere og ikke de andre. Dere spiste vel av de andres mat?

Det var vår hytte, glemte å skrive det..

Gjest hytttetur
Skrevet

Vi har løst det der på en grie måte. Den som handler setter navnet sitt på kassalappen, og så samler vi disse i en skuff. Så regner vi hva hvert par har betalt når ferien er slutt. Noen må betale, noen får penger av de andre. Enkelt og greit.

Men hvis noen vil krangle om hvem som spiser og drikker mest de dagene en er der, så er det jo alltids mulighet for å finne noe som er urettferdig...

Mener overhodet ikke å krangle på hvem som har spist mest eller minst, men synes det blir feil av andre å forsyne seg av det som står igjen uten å si fra til de andre.

Forøvrig var det både vår hytte og vi som hadde betalt for det som forsvant.

Skrevet

Det var vår hytte, glemte å skrive det..

men dere hadde ikke med dere mat? eller dere spiste av maten de andre hadde med seg...?

Gjest hytttetur
Skrevet

Det går an å dele.

Men jeg syns ikke godteriet skulle være ditt heller, for du har sikkert spist av den andre maten.

Men man forsyner seg ikke uten å spørre om noen andre også er interessert.

Det er i det hele tatt mange rare sider som kommer frem på en hyttetur.

Noen rydder ikke i det hele tatt heller og andre tar med seg det de ønsker. Mye egoisme blant folk synes jeg!

Det var både vår hytte og vi som hadde betalt for det som forsvant, derfor syntes jeg det var litt merkelig at det ikke i det minste ble fordelt utover.

Jeg mener ikke å telle på knappene og føre oversikt over hvem som spiste hva, men det føltes litt frekt. Og det har skjedd flere ganger før.

Gjest hytttetur
Skrevet

Restene bør gå til hytteeier, medmindre hytteeier motsetter seg dette av praktiske (eller andre) grunner. Betaler gjestene for slitasje av hytten, strøm og andre utgifter? Det er en indirekte måte å vise gjengjeld for generøst utlån av hytten og vanlig høflighet. Jeg ville ikke drømt om å gå for splitt på rester eller ta med meg hjem det jeg hadde kjøpt dersom ikke hytteeier insisterte.

Glemte å skrive at det var vår hytte..

Gjest hytttetur
Skrevet

men dere hadde ikke med dere mat? eller dere spiste av maten de andre hadde med seg...?

Jada, det var bare tilfeldig at det var godteriet som sto igjen, ble for mye middag og drikke.. :-)

mener ikke å føre oversikt over hvem som spiste mest og hvem som spiste hva, men at noen bare forsvinner med det som står igjen uten å spørre de andre, evt vi som eier hytta, er frekt i mine øyne. Vi ville fordelt det utover om vi hadde fått sjangsen, men kom altså aldri så langt.

Skrevet

Jada, det var bare tilfeldig at det var godteriet som sto igjen, ble for mye middag og drikke.. :-)

mener ikke å føre oversikt over hvem som spiste mest og hvem som spiste hva, men at noen bare forsvinner med det som står igjen uten å spørre de andre, evt vi som eier hytta, er frekt i mine øyne. Vi ville fordelt det utover om vi hadde fått sjangsen, men kom altså aldri så langt.

Men du nevner at enten burde det vært fordelt mellom alle eller så burde dere fått det med dere hjem. Jeg synes det er helt "bortinatta" om dere skulle tatt det med dere også, ettersom dere ikke hadde med dere mat.

Virker rart at de bare tok det, men synes kanskje det er like rart å invitere med seg folk på hytta og ikke spandere noe mat?! Hadde det vært meg hadde jg trolig bedt gjestene ta med snop og stått for maten selv. Alle tar som regel med seg noe mat alikevel...

Men det er meg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...